Hoe actief schrijf jij?
Als je een blog schrijft is dat spannend. Je zet jouw boodschap op papier en je slingert het de wijde wereld in. Wat gaat ermee gebeuren? Wie leest het? Wat is de mening van de ander? Hoe kwetsbaar ben je zelf? Zitten mensen wel op je bericht te wachten?
Maak je geen zorgen
Ik vind deze quote van omdenken geniaal:
Heb je een probleem?
Nee?
Maak je dan geen zorgen
Heb je wel een probleem?
Kun je er iets aan veranderen?
Ja?
Maak je dan geen zorgen
Kun je er niets aan het probleem veranderen?
Maak je dan geen zorgen
Heerlijk, maak je dus gewoon geen zorgen! Zo eenvoudig is het.
Voorzichtig schrijven
Twijfels zorgen ervoor dat je je verhaal verzwakt. Je bent voorzichtig in je taalgebruik en gebruikt veel woorden als kunnen, worden en zullen. Dat maakt je tekst onaantrekkelijk.
Lees het verschil:
Ik zou je kunnen helpen met dat probleem.
Of
Ik help je met dat probleem.
Ga actief schrijven!
Een tekst met veel passieve zinnen is afstandelijk. Bovendien zijn de zinnen met passieve woorden vaak te lang. Dat zorgt ervoor dat je tekst minder gemakkelijk te lezen is. En blokkades in je tekst wil je altijd voorkomen. Blokkades staan gelijk aan afhakers.
Tip: Schrijf je blog in Word en zoek op passieve woorden zoals kunnen/kan, zullen/zou en worden/wordt.
Herschrijf die zinnen naar actieve zinnen.
Wanneer een passieve stijl wel past
Moet je altijd actief schrijven? Nee hoor. Soms past een passieve stijl juist wel.
Bijvoorbeeld:
- Als je de betreffende persoon niet zelf kent (Er is ingebroken)
- De persoon niet belangrijk is (Op sociaal media wordt vaak passieve taal gebruikt)
- Als je het lijdend voorwerp extra aandacht wil geven (Dit baanbrekend onderzoek werd uitgevoerd door studenten communicatie van de universiteit)
Wil je dat je boodschap duidelijk overkomt?
Overtuigingskracht van je boodschap zit vooral in lichaamstaal, intonatie en volume.
7% = Inhoud van de boodschap
38% = Intonatie + Volume
55% = Lichaamstaal
Als je bedenkt dat je met schrijven maar 7% overtuigingskracht heb dan mag je best je boodschap een beetje aandikken. Bescheidenheid is een mooie eigenschap maar het kan je ook in de weg zitten om je doel te bereiken. Spreek je doelgroep direct aan en dik de boodschap een beetje aan. Ik bedoel niet dat je onwaarheden moet vertellen maar dat je heel duidelijk moet zijn.
Ik schrijf jouw teksten alsof je ze zelf geschreven hebt. Duidelijk, actief, prettig leesbaar en buitengewoon goed vindbaar door Google.
En daar heb ik geen woord van gelogen.
Feedback
Wil jij actief schrijven? Wil je weten of jouw tekst scherp genoeg is? Laat mij feedback geven op je tekst. Stuur een blogartikel van ongeveer 500 woorden naar me toe en ik geef voor 45 euro feedback op je tekst. Ik herschrijf je tekst niet maar ik laat je zien hoe jij jouw tekst onweerstaanbaar maakt.