Google Analytics

Analytics Google

 

Analytics Google is een tool om je website te monitoren. Je hebt een website en je hebt er veel tijd besteedt om je website en webteksten volgens de Google regels in te richten. Nu wil je ook weten of je website Google vriendelijk is en scoort. Analytics van Google laat je zien wat er gebeurt op je website.

Weten

Het bijhouden van statistieken over de bezoeken op je website is van essentieel belang om te bepalen of je website goed aansluit bij de doelgroep die je wilt bereiken. Meten is weten,  zo luidt niet voor niets een gezegde.

Er zijn veel betaalde diensten die het meten van je webtraffic aanbieden, maar waarom zou je betalen als er ook een goede gratis manier is om de statistieken bij te houden.

Beginnen met Google Analytics

Je wilt succes behalen. Je wilt de wind in de zeilen krijgen en met een heerlijke bries door je haren met de wind mee varen. Genieten zonder zorgen. Je website werkt voor je.

Om de wind in de zeilen te krijgen is het belangrijk om te weten van welke kant de wind waait. Via Analytics Google kun je op allerlei manieren kosteloos je websitebezoekers analyseren. Analytics van Google laat je zien aan welke touwen je moet trekken om koers te houden.

Aanmelden

Je maakt een gebruikersnaam aan bij de Analytics van Google en je kunt direct beginnen. Je plakt een code in de pagina’s waarvan je de statistieken wilt bijhouden. Onderstaand filmpje helpt je op weg.

Het Dashboard

De interface die Google voor de Analytics dienst hanteert heet Het Dashboard. Hierin heb je een overzicht van een aantal belangrijke meetwaarden zoals paginaweergaves, het aantal unieke bezoekers, herkomst van de pageviews en het percentage bezoekers dat maar één pagina leest op je website.

Analytics van Google: een krachtige tool

De voordelen van Analytics spitsen zich vooral toe op het achterhalen van het functioneren van je website op het internet. De spreekwoordelijke wind in de zeilen zoeken dus. Hoe goed is je website te vinden? Trekt je website het publiek aan dat daadwerkelijk geïnteresseerd is in de producten of diensten die je aanbiedt? En hoe behoud je koers? Ook kun je zien op welke zoekwoorden je website het beste wordt gevonden.

Bijsturen

Google Analytics laat je zien waar je eventueel bij moet sturen en aan welke touwen je dan moet trekken. Het is ook een prima tool om je advertentiebeleid in Adwords te monitoren. Je kunt zien welke pagina’s goed scoren, en welke minder goed. Je kunt een  A/B testen doen om te meten welke pagina het beste scoort, en doelen aanmaken. Er is zoveel mogelijk met Analytics van Google dat er speciale cursussen voor worden gegeven.

Bericht door LandJeTekst (Jolanda Damsma).

Conclusie

Als een goede analyse van het websitebezoek de wind in de zeilen is, is de combinatie met Adwords een extra motor om nog meer vaart te maken. Meten is weten, je weet meer met Google Analytics.

Heb je geen zin om Analytics van Google eigen te maken en wil je het meten en analyseren van je website liever uitbesteden? Neem dan contact met me op om te bekijken hoe ik je kan helpen.

 

Heb ik onderhoud aan mijn website nodig?

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *