7e beïnvloedingsprincipe Cialdini

7e beïnvloedingsprincipe – Ik wil erbij horen!

7e beïnvloedingsprincipe Cialdini

Je kent vast de beïnvloedingsprincipes van Cialdini wel. Vorig jaar september kwam zijn nieuwste boek uit: ‘pre-suasion; a revolutionairy way to influence and persuede.’ In dit boek introduceerde hij het zevende beïnvloedingsprincipe ‘Unity’ ofwel, eenheid.

Ik zet de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini nog even voor je op een rij:

1. Sociale bewijskracht
2. Autoriteit
3. Schaarste
4. Consistentie en commitment
5. Sympathie
6. Wederkerigheid
7. Eenheid

Beïnvloedingsprincipe: Ik wil erbij horen

Eigenlijk is het raar dat het beïnvloeidngsprincipe ‘Eenheid’ later is toegevoegd. Als kind hebben we immers al een sterk gevoel erbij te willen horen. In de pubertijd wordt dat gevoel nog eens met superkracht versterkt. Ik wil erbij horen! Dus ik draag dezelfde schoenen als mijn vrienden, dus ik drink hetzelfde drankje als mijn vriendinnen, dus ik pas mijn kleding aan op het netwerk die ik ga bezoeken. Ik wil niet uit de toon vallen. Ik wil erbij horen.

Dezelfde interesses

We voelen ons aangetrokken door mensen met dezelfde interesses. Je kunt met een groep mensen die een bepaalde interesse delen informatie uitwisselen en je hebt het gevoel dat je begrepen wordt. Als je van fitness houdt en iemand op de sportschool attendeert je op een artikel over voeding en spierkracht dan vind je dat waarschijnlijk meer nieuwswaarde hebben dan dat de buurman praat over die fantastische visvijver waar je de grootste vissen kunt vangen die je op de bbq kunt leggen.

Maar ook als je het journaal kijkt merk je dat je vatbaar bent voor de 7e beïnvloedingsprincipe. Een ongeluk dat is gebeurd bij jou om de hoek voelt waarschijnlijk van grotere nieuwswaarde dan hetzelfde ongeluk in een buurland. Je beoordeling wordt beïnvloed doordat je het gevoel hebt ergens bij te horen.

Groepsgevoel is krachtig

Een groepsgevoel is heel krachtig. Het is een psychologische behoefte van de mens. Erbij horen. Ken je de Maslow-priramide? Maslow bracht de kernbehoeftes van de mens in kaart met een piramide. Hij herkende de behoefte aan “Eenheid’ en erbij willen horen en plaatste deze behoefte in de piramide.

We zoeken allemaal naar bevrediging van deze behoefte. Dat kan op zijn op het gebied van etnische achtergronden of we zoeken mensen op die in eenzelfde situatie zitten als wij.

Praat je met iemand waarmee je een gedeeltelijke achtergrond hebt dan voel je je direct verbonden met hem of haar. Jullie hebben bijvoorbeeld op dezelfde school gezeten, voor dezelfde werkgever gewerkt of zijn allebei gescheiden. Zonder dat je elkaar kent voel je een band met hem of haar. Herken je dat?

Eenheid toch anders dan sympathie

De 7e beïnvloedingsprincipe van Cialdini ‘Eenheid’ lijkt op de 5e beïnvloedingsprincipe van Cialdini ‘Sympathie’. Toch heeft sympathie er niets mee te maken. Je hoeft de personen binnen de groep niet eens sympathiek te vinden om het groepsgevoel te ervaren.

Hoe pas je ‘Eenheid’ toe in je online-communicatie?

Samenwerken! Dat is het toverwoord. Mensen willen graag samen iets presteren.
Voorbeeld:
Cialdini vroeg consumenten feedback te geven op een bepaald nieuw concept voor een restaurant. Hij speelde met de vraagstelling door wisselende woorden te gebruiken.
• Advies
• Mening
• Verwachting

Hierdoor kwam hij erachter dat als mensen gevraagd werden om een advies dat ze zich meer betrokken voelde dan wanneer hij de andere woorden gebruikte. Ze hadden het gevoel echt een bijdrage te leveren aan het concept en waren daardoor ook bereid om het restaurant te bezoeken.

De Facebookcommunity’s of de challenges die je nu steeds vaker tegenkomt spelen in op deze behoefte. Samen optrekken om gezamenlijk te werken aan een bepaald doel. Een plek creëren waar je ideeën met gelijkgestemden kunt delen en adviezen en feedback kunt geven aan anderen. Je hoort er dan helemaal bij!

Daar houden we van!

Bekijk onderstaand filmpje voor alle beinvloedingsprincipes. Wil je meer weten over de 7e beïnvloedingsprincipe? Scrol dan door naar 6.58 minuten.

Werkvakantie bloggen?

Ik bedenk me tijdens het schrijven van dit artikel dat dit de perfecte gelegenheid is om je te attenderen op de werkvakantie die ik organiseer in november. Even los van alle verplichtingen maar hard werken aan één doel, je online communicatie! Samen met gelijkgestemden verblijven we in een prachtige villa in een adembenemende omgeving in Spanje. Onder de Spaanse zon helpen we elkaar met onze online marketing. Ik ga je helpen met schrijven en ik leer je alles wat je nodig hebt om succesvol te communiceren.

Ga je mee?

Werkvakantie >

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *