Bloggen hoe begin je?
Bloggen is erg populair. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat je door bloggen kunt werken aan je Expertstatus. Maar dat niet alleen. Je website krijgt steeds nieuwe content en daardoor ben je ook beter vindbaar. Bovendien is het gewoon leuk om kennis over je vak te delen.
Genoeg redenen om te starten met bloggen, maar hoe begin je?
Ondanks dat er genoeg redenen zijn om te starten met bloggen zie je het toch nog als een struikelblok. Nog een grijs gebied waar je niet goed doorheen kunt kijken. Hoe begin je met bloggen? En wanneer zie je het effect van het bloggen?
De meeste struikelblokken om te beginnen met bloggen die ik hoor zijn:
- Je vindt dat je niet veel speciaals te vertellen hebt.
- Je vindt het eng.
- Je weet gewoon niet waar je moet beginnen.
- Je bent niet goed in schrijven.
- Je kijkt op tegen technische problemen.
- Je weet niet wat met je blog moet doen.
- Je bent bang om te falen.
Helemaal niet erg om dit te voelen. Het is pas erg als je je daardoor laat afleiden om te starten. Voel wat je voelt, maar doe het toch!
Jij bent de Expert!
Ook al denk jij dat je niets bijzonders te vertellen hebt. Jij bent de Expert! Jij bent degene met de meeste kennis in jouw vak. Je doet dit werk niet voor niets. Je hebt jouw vak gekozen omdat je er goed in bent of omdat je het leuk vindt.
Jij weet zoveel meer dan je denkt. De kennis die jij hebt is voor jou vanzelfsprekend. Maar niet voor mij.
Voorbeeld:
Jij bent bijvoorbeeld een tuinvrouw. Jij denkt dan dat ik alleen geïnteresseerd ben in een mooie tuin en niet in het soort aarde dat jij gebruikt. En in principe heb je gelijk. Ik ga (als klant) alleen voor het resultaat. Maar ik ben net als jij beïnvloedbaar. Ik wil het beste resultaat en gevoelsmatig krijg ik het beste resultaat van een Expert. Als jij je kennis met mij deelt weet ik dat jij kennis van zaken hebt. En daarmee krijg ik een veilig gevoel. Een gevoel van vertrouwen dat ik mijn geld aan jou wel kan besteden.
Als jij vertelt over je gereedschap, over de indeling van een tuin of over de verschillende soorten planten en aarde dan weet ik dat jij het weet. Ook al lees ik je artikelen niet of nauwelijks. Je geeft me wel het gevoel dat mijn tuin bij jou in goede handen is. En daarom wil ik van jou een tuinadvies. Ik krijg doordat jij jouw kennis deelt met mij vertrouwen in jou.
Begrijp je het idee? Als je er even voor gaat zitten heb je zo een lijstje van onderwerpen waarover je kunt schrijven. Zet bijvoorbeeld eens elke vraag die je krijgt onder elkaar. Dat is jouw start voor de onderwerpen van je blog
Ga uit van je eigen kracht
Misschien vind je het eng om te schrijven en je tekst op het World Wide Web te gooien. Dat is wel heel definitief. Iedereen heeft wel een mening over je en daarmee stel je jezelf kwetsbaar op. Of je vindt bloggen eng omdat je bang bent dat je al je kennis weggeeft en daardoor iedereen het wel zelf kan gaan doen.
Laat los!
Ga uit van je eigen kracht. Mensen praten toch. En het is toch goed als mensen over je praten? Dan word je in ieder geval gezien!
En natuurlijk zullen er veel hobbyisten zijn die de kennis zelf gaan toepassen. Maar uiteindelijk is tijd een grote vijand.
Ik kan mijn tuin wel zelf gaan aanleggen met de adviezen die ik via een blog van jou krijg. Maar weet je hoeveel tijd mij dat kost? Weet je hoeveel onzekerheden mij dat geeft? Waar koop ik in? Welke plant zet ik waar? Hoe verzorg ik nu mijn gras? Ik moet het wel heel leuk vinden om dit allemaal zelf te leren én te gaan doen. Maar heel eerlijk? Ik schrijf er liever over. 🙂
Iets doen is beter dan nietsdoen
Alles wat je doet draagt bij aan de groei van je bedrijf. Of je krijgt succes óf je leert ervan. Beide is goed.
Fouten maken moet.
Door vallen en opstaan word je succesvol. Blijven hangen in je comfortzone is prettig maar daarmee belemmer je je groei. Is dat wat je wil? Blijf dan lekker zitten waar je zit.
Wil je iets anders? Dan moet je ook iets anders gaan doen. Begin gewoon!
Ga er even voor zitten en noem een aantal onderwerpen op waar je over kunt gaan schrijven.
Schrijf zoals je tegen mensen praat en begin gewoon.
Later kun je je blog redigeren. Je kunt hulp inschakelen van de Webtekstfabriek.nl of je neemt een blogservice af. Wil je liever alles zelf doen maar wil je wel een schrijfcoach denk dan eens aan het coachprogramma. Je hoeft echt niet alles alleen te doen.
Maar jij moet die eerste stap zetten! Dan kom je vooruit.
Jij maakt het verschil! Begin gewoon!
Delen van je content
Je hebt nu een blog, die zet je in je website. Je maakt er een nieuwsbrief van en je verzint een paar leuke zinnetjes om aandacht voor je blog via social media te vragen.
En je bent begonnen met je online marketing!
Succes!
Checklist voor het starten van een blog
Zet een blogpagina op je website (of laat dat doen door je webbouwer).
Meld je aan bij Mailchimp, of een ander mailingsprogramma.
Ga voor jezelf mindmappen om onderwerpen te bepalen waar je over gaat schrijven (of boek een brainstorm).
Maak een contentkalender (of besteed dat uit)Bepaal de frequentie van je blog (beter minder vaak maar je houdt het vol, dan elke week en je haakt af).
Begin met schrijven!
Bepaal je zoekwoorden.
Redigeer je blog (of je laat het redigeren).
Zet je blog online (of laat het onine zetten).
Maak een nieuwsbrief (of laat het maken).
Stuur je nieuwsbrief uit en verwijs naar je blog.
Stuur social media berichten uit en verwijs naar je blog.
Monitoren van je Google Analytics.
Bloggen is lange termijn werk
Als ondernemer wil je actie en direct resultaat. Bloggen is voor de lange termijn. Ga er niet vanuit dat je naar aanleiding van je blog direct resultaat haalt. Je werkt aan je branding en je Expertstatus. Dat heeft tijd nodig.
Houd vol!
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig op een van bovenstaande punten of voor het gehele proces. Overweeg een blogservice of een training. Ik kan je ook coachen naar succes. Neem contact met me op om te bepalen wat jij nodig hebt. Dan doe ik je een aanbod op maat.
Zoek ondersteuning die jij nodigt hebt! Maar begin!
Veel succes!
UITGELICHT
Schakel hulp in bij het creeren van een Expertstatus. Laat jezelf zien!