Wat heeft een brainstorm met je webteksten te maken?
Webteksten
LandJeTekst richt zich op de inhoud van je website. Het eerste waar je dan aan denkt zijn je webteksten. Als je me een beetje hebt gevolgd weet je dat ik vind dat je inhoud van je website meer is dan alleen een paar webteksten. Dan weet je ook dat ik vind dat je webteksten in beweging moeten blijven, dat je webteksten moeten aansluiten bij je business maar ook bij jou als ondernemer. Maar vooral dat je webteksten je doelgroep aanspreekt. Ik roep de hele dag:
“Als je niemand aanspreekt voelt niemand zich aangesproken.”
Je website is de basis van je online-marketingstrategie.
Brainstorm
Als je het met me eens bent dat je website een centraal punt van je online-marketingstrategie is, dan ben je het vast ook met me eens zijn dat je daarom goed moet nadenken over de doelen die je wilt bereiken. Hoe kan je website daaraan bijdragen? Een brainstorm ordent je gedachten en werkt verhelderend.
Tip 1: Spreek je doelgroep aan
Het lijkt een schot voor open doel, als je je doelgroep wilt aanspreken, moet je wel weten wie je doelgroep is. Wie wil je als klant? Veel ondernemers richten hun communicatie op hun huidige klanten. Ik zeg, richt je communicatie op de klanten die je wilt hebben.
Brandweermannen of huisvrouwen?
Stel mijn klanten zijn brandweermannen. Ik schrijf mijn webteksten vooral vanuit de beleving van een brandweerman, ik probeer vuur en spanning in mijn verhaal te houden om hen vast te houden, zodat ik mijn boodschap kan overbrengen. Logisch dat de brandweermannen mijn klanten blijven. Zij voelen zich immers aangesproken door mijn verhaal.
Maar wat als ik eigenlijk liever de huisvrouw wil bereiken? Gewoon omdat ik dat leuker vind? Denk jij dat de huisvrouw reageert op mijn brandweermannen verhaal? Of kan ik beter mijn taal aanpassen aan de problemen van de huisvrouw, de drukte, de steeds saaie terugkerende taken en het organisatietalent die een huisvrouw moet bezitten, of ze het nu leuk vindt of niet. De kans is groter dat ik daarmee de huisvrouw bereik, en daardoor ook eerder de huisvrouw als klant krijg.
Tip 2: Analyseer je online-activiteiten
Om te weten of je op de goede weg zit om je gewenste doelgroep te bereiken is het verstandig om eerst te analyseren.
- Waar ben je online zichtbaar?
- Welke sociale netwerken gebruik je al en welke nog niet? En waarom?
- Wat is de status van je website?
- Welke boodschap gebruik je?
- Wie voelt zich aangesproken?
- Ben je consequent zowel in frequentie als in taalgebruik?
- Heb je een strategie, en volg je die?
- Waar bereik ik mijn klanten?
- Waar bereik ik mijn gewenste klanten?
Alleen al bij de analyse van je activiteiten zullen er al een aantal inzichten vrijkomen. Door je gedachte hardop uit te spreken en te categoriseren wordt er vaak al veel duidelijk.
Tip 3: Bekijk je sterke kanten
Bekijk je sterke kanten. Waar ben je goed in? Wat vind je leuk? Waar haal je energie uit? Zet deze sterke kanten af tegen de minder sterke kanten. Wat vind je niet leuk? Wat kost veel energie? En waarom doe je dat wat je niet leuk vindt? Wat levert het je op?
Richt je op je sterke kanten en probeer taken die aandacht vragen van je minder sterke kanten uit te besteden of opnieuw in te richten. Deze taken kosten vaak teveel energie en vormen een bedreiging. Ze zitten je kracht in de weg.
‘Gebruik je sterke kanten om kansen te benutten en bedreigingen te weren’
Tip 4: Maak een planning
Dit is een belangrijke tip. Het is heel gemakkelijk om te verdrinken in de waan van de dag. Doen wat op kort termijn noodzakelijk is. Een planning maken en je eraan houden brengt je echt verder in je business. Maak doelen. Wat wil je bereiken en hoe? Maak je planning realistisch en haalbaar. Zeg precies wat je wilt en welke tools je daarvoor gaat inzetten.
Maak doelen concreet
Bijvoorbeeld: Ik open een Twitteraccount, na drie maanden heb ik 300 volgers. Dit doe ik door 6x per dag een berichtje te sturen, bijvoorbeeld nieuwsberichten delen die aansluiten bij mijn business. Ik ga actief zoeken naar mensen die mij aanspreken, ik ga zelf mensen volgen en ik ga de dialoog aan. Ik plan 6x per dag 10 minuten in om aandacht te geven aan deze taak. Ik zet Twitter op mijn smartphone zodat ik gemakkelijker kan reageren.
Als je na drie maanden geen 300 volgers hebt, kun je kijken of je de acties die je wilde gaan inzetten om je doel te bereiken ook daadwerkelijk hebt ingezet. Analyseer, en stel een nieuw specifiek doel.
Blijf realistisch.
Als je zo te werk gaat garandeer ik je dat je doelen ook daadwerkelijk gaat halen. Blijf wel realistisch, daarom is de tijdplanning ook heel belangrijk. Stel doelen die ook haalbaar zijn. Houd jezelf niet voor de gek.
‘Je kunt veel, maar niet alles en zeker niet alles tegelijk.’
Tip 5: Kies een brainstormpartner
Er zijn nog heel wat punten waar je aan kunt denken als je wilt gaan brainstormen. Natuurlijk kun je voor jezelf al deze punten benoemen en toepassen. In principe heb je daar niemand voor nodig. Jij hebt immers alle kennis in huis. Toch is het fijn om een brainstormpartner te kiezen die dit met jou wil gaan doen. Die jouw klankbord wil zijn en je vragen stelt zo puur als die van een kind. Het dwingt je om met een andere blik naar je business te kijken.
Vraag een collega-ondernemer, een coach of een marketeer om met je te brainstormen. Kies liever geen familie of vrienden. Zij zijn vaak zo trots op je dat hun blik niet helder is en bij voorbaat alles geweldig vinden wat je zegt. 🙂
Vaak zijn coaches en marketeers duur. Omdat ik brainstormen belangrijk vind voor je business en omdat ik het als communicatieadviseur niet kan laten om met je mee te denken, maar ook omdat ik het gewoon leuk vind, bied ik je mijn tijd en kennis aan in een brainstorm. Voor 250 euro, ben ik jouw gast en denk ik met je mee in een brainstromsessie.
Als je het fijn vindt om even met iemand over je doelen en doelgroepen te praten en weer even je focus helder te hebben, neem dan contact met me op. Dan maken we een afspraak.
Je hoeft niet alles alleen te doen!