Carnaval

De sociale bewijskracht van carnaval

Op dit moment viert het zuiden van het land Carnaval. Ik houd ervan. Maar waarom? Waarom vind ik het zo leuk om in een apenpakkie door de stad te wandelen? Waarom vind ik het leuk om naar amateuristisch geknutselde wagens te kijken die achter elkaar aanrijden?  Waarom vind ik het leuk om een glaasje teveel te drinken om daar de volgende dag zo duf van te zijn? Als ik dat zo opschrijf denk ik werkelijk: Vind ik dat echt leuk? Of vind ik dat leuk omdat anderen het leuk vinden?

Robert B. Cialdini

Ik moest aan het carnavalsfeest denken bij het lezen van de zes geheimen van overtuigen van Robert B. Cialdini. Eén van die geheimen is sociale bewijskracht. Dat staat ongeveer gelijk aan de gezegde: “Als er één schaap over de dam gaat, dan volgen er meer”. Tijdens carnaval lopen we als een kudde schapen achter elkaar aan. Wat is tenslotte een volksfeest zonder volk? Toch durven de schapen aan de andere kant van de brug niet over te steken. Ze blijven ‘veilig’ op vertrouwde grond.

Carnaval

Ik kan het niet ontkennen dat ik carnaval vieren in een drukke stad vol ‘mafkezen’ leuker vind dan wanneer ik alleen op de markt zou staan in mijn carnavalsoutfit. Als je van carnaval houdt vind je de zaterdagavond waarschijnlijk ook gezelliger dan de dinsdagavond. Is dat omdat de energie er nog helemaal inzit op zaterdag? Of omdat er op zaterdag meer mensen op de been zijn? Zeg jij het maar?

webteksten carnaval
Wij denken dat we geen kuddedieren zijn en heus zelf wel kunnen nadenken. Natuurlijk kunnen wij dat. Alleen doen we dat niet altijd. Als meerdere mensen zich enthousiast uiten over een product of dienst, dan zijn wij sneller overtuigd zonder daarover bewust na te denken.

Wetenschappelijke benadering

In het boek van Cialdini staat ook een stukje over de fascinerende redenering van Latané en Darley. Zij beweren dat mensen denken dat ze veilig zijn en minder snel in nood verkeren als ze grote aantallen mensen om zich heen hebben.

Uit onderzoek blijkt dat een mens in nood eerder wordt geholpen als er maar één iemand in de buurt is dan wanneer er grote aantallen mensen om hen heen zijn. Als één iemand voor ons een beslissing neemt om door te lopen als er iemand in nood is, zijn wij geneigd ook door te lopen. We gaan blindelings af op het oordeel van onze onbekende voorganger. Best schokkend vind je niet?

Als één iemand de polonaise inzet, lopen we vaak zonder na te denken achter hem of haar aan. Stappen we uit de polonaise als er iemand aan de zijlijn onderuit gaat? Of huppelen we zingend en lallend door en denken we gemakshalve dat hij of zij een biertje teveel op heeft? Zeg jij het maar?

Webteksten

Hoe gaaf zou het zijn als je die beweging die carnaval maakt kunt doorzetten naar je webteksten. Dat je je website zo kunt inrichten dat iedereen mee wil doen! Dat we de tent vol hebben en dat het een dolle bedoeling wordt van aanvragen en verzoeken? Lijkt je dat wat?

95% instinctief

Als je er vanuit gaat dat we 95% van onze beslissingen instinctief nemen en dat we pas daarna onze actie in een redenering omzetten, dan kun je die wetenschap ook gebruiken in je website. Het startpunt van een goede website is:

  • Geloofwaardigheid
  • Zorgvuldigdeid
  • Kwaliteit
  • Eerlijkheid

Ga niet zelf referenties schrijven of sterren uitdelen. Blijf eerlijk en oprecht. Je valt anders door de mand, en dan werkt het alleen maar tegen je.

Referenties

Referenties op je website zijn een krachtig middel. Als je leest dat die ene kroeg op de markt de nieuwste carnavalshits draait en dat de sfeer daar Te Gek is. Dan wil je, als je dan toch op de markt bent, waarschijnlijk even in die betreffende kroeg gaan kijken en de sfeer ervaren. Misschien ga je er speciaal voor naar toe.

Vraag aan je klanten een referentie en plaats de referentie met naam op je website. De positieve woorden van één klant kunnen een andere klant werven.

Zichtbaarheid

Heb je veel volgers op Facebook of Twitter? Heb je een lange lijst inschrijvingen op je nieuwsbrief? Of heb je veel activiteit op Google+? Maak je successen zichtbaar. Met een Facebook box op je website met duizenden volgers maak je indruk. Zorg wel dat je eerlijk en oprecht blijft.

Als je herkenbaar bent in het dorpscafé wordt je eerder aangesproken en krijg je eerder een biertje aangeboden, dan wanneer je onbekend de feesttent in wandelt met je piratenpak.

carnaval

Sterwaardering

Als je een product of dienst hebt geleverd, kun je je klanten vragen om een waardering. De gemakkelijkste waardering is een sterrenwaardering. Hierdoor maak je inzichtelijk aan je nieuwe klanten hoe de klanttevredenheid is. Vijf sterren zijn overtuigend voor nieuwe bestellingen. Zeer effectief bij webshops.
Hoe zou je imago zijn als je alleen carnaval ging vieren in tegenstelling tot met een grote vriendengroep waarmee je een positieve bijdrage levert aan de sfeer in de plaatselijke kroeg? Het doet natuurlijk niets af aan jouw persoonlijkheid, maar je populariteit wordt afgemeten aan de groep waarmee je feestviert.

Online Gastenboek

Geef mensen de kans om hun mening te uiten. Als ze dit op een positieve manier doen, overtuig je daarmee andere (potentiële) klanten. Daarnaast is een open communicatie met je (potentiële) klanten altijd goed. Luister en leer. Het gaat erom dat je vertrouwen kweekt bij jou potentiele klant. Op een eerlijke en transparante manier.
Hoe krijg je vertrouwen?
Je kunt vertrouwen krijgen door:

  1. Aanbevelingen
  2. Een link van jouw website op een betrouwbare site te plaatsen
  3. Herkenning te creëren. (brandmarketing)
  4. Door je persoonlijkheid, hoe geloofwaardig ben je?
  5. Transparantie
  6. Keurmerken

Zorg ervoor dat je niet alleen maar neemt, maar ook geeft. Lever de kwaliteit, de kennis en enthousiasme waar men vanuit gaat.

Neem niet alleen biertjes aan, maar geef zelf ook eens een rondje weg. Dat maakt het feestje compleet!

Hoe zit het met jouw website?

Heb jij moeite om sociale bewijskracht in je website te integreren? Of wil je weten of jouw website voldoet aan de overtuigingen van Cialdini? Vraag dan een webscan aan. Met de rapportage van de webscan heb je waarde in handen.

Check, check dubbel check

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *