Content plannen in 8 stappen
Content plannen. Het blijft voor de meeste ondernemers een dingetje.
Zichtbaar zijn, zichtbaar blijven en steeds weer nieuwe content produceren.
Je wilt gewoon met je bedrijf en je klanten bezig zijn.
Maar content plannen is enorm belangrijk voor de groei van je bedrijf. Want als niemand weet wat je doet en wie jij helpt. Hoe kun je dan verwachten dat klanten je gaan benaderen voor je hulp?
Dus…..
Laten we nu je content plannen in 8 stappen.
Content plannen Stap 1: Braindump
Over welke onderwerpen zou je kunnen schrijven? Misschien denk je nu dat je het niet weet, maar ga er eens voor zitten. Denk dan aan een productieve werkdag en wat je dan allemaal doet. Bedenk dan welke kennis je daarvoor nodig hebt. En schrijf dat op.
Dat wat voor jou zo vanzelfsprekend is, is voor je klant juist een probleem. Noem de problemen die jij kan oplossen en praat/schrijf erover.
Content plannen Stap 2: Relevantie bepalen
Dan ga je kijken wanneer de onderwerpen relevant zijn. Ik kan me voorstellen dat het verven van de buiten kozijnen en de noodzaak daarvan minder relevant zijn in de winter. Heb jij onderwerpen betreffende jouw bedrijf, dienst of klant die in bepaalde maanden meer relevant zijn dan in andere maanden?
Zet er dan een maand achter het onderwerp.
Content plannen Stap 3: Bedenk wat voor content je wilt maken
Ga je voor het maken van filmpjes, een visual of een blog. Wat voor vorm kies jij voor je zichtbaarheid?
Content plannen Stap 4: Zoek een passende afbeelding erbij
Als je in het begin van het jaar je afbeeldingen erbij zoekt kun je in 1 bepaalde stijl blijven of je kunt je vormgever opdracht geven deze afbeeldingen te maken.
Bovendien hoef je er later niet meer over na te denken en ben je sneller klaar met je content. Zodat je zichtbaar blijft voor je potentiële klanten.
Content plannen Stap 5: Inhaakkalender
Je kunt ook eens naar een inhaakkalender kijken. Welke speciale dagen zijn er waar jij op kunt aanhaken. Er zijn zoveel dagen dat er vast wel iets te vinden is. Leuk als inhaker voor een bepaald onderwerp.
Google op inhaakkalender en je vindt er meer dan genoeg om geïnspireerd te raken.
Overmorgen is het bijvoorbeeld: dump je goede voornemens dag. (17 januari)
Wellicht kun je daar leuk op inhaken met jouw content.
Content plannen Stap 6: Maak een contentkalender
Een contentkalender geeft houvast om steeds weer nieuwe content te maken. Gedurende de hele periode kun je informatie die je vindt over een bepaald onderwerp in de contentkalender alvast opslaan zodat je genoeg input hebt om interessante content te maken.
Je kunt een excelbestand maken en daar informatie inzetten. Of je gebruikt een van de vele online tools (to-do-lijsten) om jouw content te structureren. Doe wat werkt voor jou. Je kunt het ook direct in je dagelijkse agenda.
Houd een ritme aan dat voor jou werkt. Elke dag een post, elke week een post of elke maand nieuwe content.
Wat zet je in je blog, wat deel je op social media en met welke frequentie? Maak daarover een beslissing.
Content plannen Stap 7: Houd je aan je planning
Er is niets zo gemakkelijk dan afspraken met jezelf te verschuiven. Maar houd het grotere plaatje in beeld. Je moet blijven zaaien om te kunnen oogsten. Dus ook als je het druk hebt, of misschien wel juist als je het druk hebt, moet je content blijven maken.
Want ondernemen gaat in golfbewegingen, wat als het straks weer stilvalt? Dan moet je het hele circus opnieuw gaan optuigen en geduld hebben voordat je klanten weer komen.
Plan je omzet door je content te plannen.
Content plannen Stap 8: SEO
Steeds weer nieuwe content maken is ook goed voor je SEO. Zorg dat je je blogs optimaliseert met een bepaald zoekwoord, of zoekwoordcombinatie.
Is schrijven gewoon niet jouw ding?
Je kunt niet alles leuk vinden. En ook niet overal goed in zijn. Als je veel tijd en energie kwijt bent om alle informatie om te zetten naar een leuk blog, is het slim om te overwegen om dit uit te besteden.
Blogabonnement
Met een blogabonnement van LandJeTekst hoef je zelf niet te schrijven. Je hoeft me alleen maar te vertellen wat je wilt zeggen, of de verzamelde input naar me toe te sturen.
Ik zorg er dan voor dat je een leuk SEO geoptimaliseerd blog hebt, dat je berichten worden geplaatst op het social media kanaal van je keuze en ik kan zelfs een nieuwsbrief voor je maken en uitsturen.
Laten we samen even kijken hoe ik je kan helpen of bekijk mijn aanbod.
Uitgelicht: