Het zal je niet ontgaan zijn dat de wijze waarop klanten een beslissing nemen veranderd is. Kijk maar eens naar je eigen koopgedrag. Online communicatie speelt daarbij een belangrijke rol. Geen wonder dat er veel tijd en aandacht gegeven wordt aan het optimaliseren van een boodschap op online communicatiekanalen.
Ik las laatst een artikel waar de ene na de andere term naar mijn hoofd werd geslingerd. Ook al zit ik in de materie, het koste me toch wat moeite om mij te concentreren op de inhoud. Soms vraag je je af waar al die termen vandaan komen en wat het allemaal betekent. Daarom heb ik een aantal veel gebruikte termen voor je op een rij gezet.
Conversieoptimalisatie
Je hebt een website, je doet mee op social media en je stuurt af en toe een nieuwsbrief naar geïnteresseerden. Je wilt je product verkopen en natuurlijk weet je wie je doelgroep is en je stemt je boodschap af op de ontvanger. Ik zeg, goed bezig!
Maar wat is nu conversieoptimalisatie?
Dure termen
Omdat ons aankoopgedrag is veranderd, passen oude marketingmodellen niet meer bij ons gedrag. Marketeers leven zich uit op nieuwe modellen of passen oude modellen aan. Ze geven er een mooie naam aan en verwachten dat jij dan wel begrijpt waar ze het over hebben. Ik laat de modellen even links liggen. Laat ik eens wat veel gebruikte termen uitleggen in gewoon Nederlands.
Wat is Conversie?
Conversie is het behalen van gestelde doelen. Dat kan heel breed gezien worden. Ik heb het in dit geval over de actie die er gedaan wordt op je website. Dit kan verschillend zijn:
- Het invullen van een formulier
- Een inschrijving op je nieuwsbrief
- Het bellen naar aanleiding van de tekst op de website
- Een mail sturen met de vraag om meer informatie
- Of een ander doel van je website.
Conversieoptimalisatie
Conversieoptimalisatie is niets meer dan je communicatiekanaal zo inrichten zodat je gestelde doel ook gehaald wordt.
De doelen kunnen wisselen. Je wilt bijvoorbeeld eerst een mailinglijst opbouwen. In dat geval wil je dat je bezoekers zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Je richt je website zo in dat je bezoeker (bijna) altijd uitkomt op het inschrijfformulier.
Na een tijdje kan het zijn dat je je doel bijstelt. Je mailingliist loopt goed vol en nu wil je bijvoorbeeld dat bezoekers een gratis kennismaking plannen. Je past je website aan. Dat is ook goed voor je SEO want je website moet in beweging blijven.
Conversion Rate
Veel termen zijn in het Engels. Conversion Rate is het percentage van gebruikers die ook daadwerkelijk de gewenste actie heeft uitgevoerd (je conversiedoel). Conversion Rate is in het geval van ons voorbeeld een percentage van bezoekers van je website die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief.
Funnel
Een funnel is het conversiepad dat je bezoekers lopen op je website. Met andere woorden, via welke pagina’s komen je bezoekers op de pagina die om actie vraagt. Dit pad wil je goed bewegwijzeren voor je bezoekers.
Marketeers zien het pad als een soort trechter. Je bepaalt je doelgroep, Je kunt een deel van doelgroep bereiken via SEO activiteiten, je kunt een deel van deze bereikte personen kun je door de juiste webteksten interesseren en een deel daarvan gaat over tot actie.
Online engagement
Online engagement gaat over de betrokkenheid van je klant met je product en het kanaal waarop je het verkoopt. Met andere woorden de ervaring van je klant gedurende het aankoopproces. Je wilt dat je de ervaringen met jouw bedrijf en je website goed zijn. Ook wil je dat de uitlatingen op social media positief zijn. Met als doel optimale tevredenheid zodat klanten terugkeren.
Call-to-engagement
Je klanten oproepen tot het delen van de ervaring wordt een call-to-engagement genoemd. Bijvoorbeeld als je vraagt om een productbeoordeling, of om een referentie na aankoop.
Crosschannel
Crosschannel is het aanbieden van verschillende kanalen die je klant kan gebruiken om tot actie over te gaan. Via direct mail, via social media of via de website.
Omnichannel
We praten over Onmichannel als je klant verschillende kanalen kan gebruiken voor hetzelfde doel/ aanschaf. Bv, je vraagt op Twitter welk bij product het beste past bij de bestelling die je op je pc hebt besteld.
Usability
De gebruiksvriendelijkheid van je website. Lees hier meer over in mijn artikel over usability.
Multiscreening
We gebruiken vaak meerdere schermen tegelijkertijd, je zit voor de tv met je tablet. Of je gebruikt je pc en je telefoon naast elkaar. Dit noemen ze Multiscreening.
Je kijkt tv en leest je tijdlijn op Twitter of Facebook, tussendoor surf je of je nog iets leuks kunt scoren in je favoriete webwinkel.
De second screens (achter de schermen kijken via internet bij bv. De Voice) spelen hier al op in. Alles om de aandacht van de consument vast te houden.
Devices
Devices is niets meer dan de verschillende apparaten. Tablet, pc of je telefoon.
Touchpoint
Touchpoint is een contactmoment met je klant rondom een actie in een bepaalde online omgeving.
Het laten ontdekken van je product door de consument. Met als doel dat de ontdekking verlangen opwekt waardoor de consument zichzelf overtuigd om over te gaan op aanschaf. (touchpoint)
Gemist?
Ik realiseer me dat ik lang niet compleet ben. Voel je vrij om de lijst aan te vullen. Welke term heb ik gemist?
User Experience (vaak kortweg: UX) mag m.i. in bovenstaand rijtje niet ontbreken.
Leuk artikel, Jolanda. Vanuit een heel ander perspectief sprak het mij ook aan: ik ben momenteel druk bezig een in conversie-project van schadeverzekeringen van een oud automatiseringssysteem naar een nieuwe applicatie. Een heel andere invulling van dit begrip. Hartelijke groet, Ruud Jeursen