copywriting

Copywriting is niet zo moeilijk

Copywriting is niet zo moeilijk

Copywriting is niet zo moeilijk en tegelijkertijd enorm krachtig. Als jij je inleeft in jouw doelgroep dan wéét je welke taal je doelgroep spreekt. Je wéét wat hen bezighoudt. Gebruik deze taal om hen te raken. Schrijf over dat wat past in de belevingswereld van je doelgroep. Dat is veel krachtiger dan foutloos schrijven. 😉

Copywriting: Complexe zaken helder krijgen

Om complexe zaken helder te krijgen wordt er vaak gebruik gemaakt van vergelijkingen.  We vertellen verhalen en maken associaties om meer helderheid te verschaffen. Dat zijn effectieve copywriting technieken om een boodschap over te brengen.

Copywriting: Vergelijkingen maken

We hoorden dinsdag Minister de Jonge een verhaal vertellen waar vele van ons een associatie bij hebben. Zijn taak was om Nederland te informeren over de procedure rondom de beheersbaarheid van het virus. Dit deed hij door een vergelijking te maken met autorijden. Een vergelijking die we bijna allemaal wel begrijpen.

Copywriting: Verhalen vertellen

Hij noemde het centrum van informatieverzameling een dashboard. De meters gaf hij een functie en hij gaf aan dat de controlelampjes alarm slaan wanneer bijsturing nodig is. Hij legde uit dat alle functies en cijfers samen een informatiebron is die nodig is om beslissingen te nemen over verdergaande versoepelingen. Hij gaf ook duidelijk aan dat het vooral kijken in de achteruitkijkspiegel is maar dat hij daarmee wel kon bepalen of hij gas moest geven of remmen. Nu wordt het dashboard veel vaker gebruikt als het gaat om managementgegevens en controle en aansturen van je bedrijf op basis van bedrijfsgegevens. Niet origineel maar wel effectief. Er zullen maar weinig Nederlanders zijn die deze vergelijking niet begrijpen.

Copywriting: Positiever formulering

Het is enorm krachtig als je positieve woorden gebruikt terwijl je een negatieve boodschap te vertellen hebt. Zo heeft Minister de Jonge het over verdergaande versoepelingen en niet over de nog geldende beperkingen. Hij heeft het over zelfcontrole in plaats van opgelegde controles. Hij gebruikt positieve woorden terwijl hij de negatieve kanten niet ontkent. Bovendien gebruikt hij verhalen die we allemaal begrijpen. Voel je de kracht daarvan?  

Copywriting: Quotes gebruiken

Regeren is iets anders dan administreren

Dit is de quote die de Jonge gebruikte om zijn verhaal kracht bij te zetten.

Copywriting: Empathie kweken

Maar ook onze Minister President Rutte deed het weer goed. Ik ben erg gecharmeerd van de wijze waarop hij contact met ‘ons’ maakt. We hangen aan zijn lippen. Hij weet dat we gevoeliger zijn voor complimenten dan voor straffen. Daarom laat hij geen kans voorbij gaan om ons een compliment te geven. Daar voelen we ons goed bij en daardoor zijn we betrokken. We voelen ons gezamenlijk verantwoordelijk. Fantastisch hoe hij de kinderen en jongeren toesprak. Deze groep vindt het erg moeilijk om zich aan de regels te blijven houden. Hij kweekt empathie door deze groep aan te spreken met begrip en door hen te complimenteren.

Copywriting: De draagkracht vergroten.

Het gaat niet om mij maar om jou!

Dit deed Mark Rutte fantastisch! Hij deelde de verantwoordelijkheid van het probleem met de jongeren. Sterker nog hij daagde ze uit om met hem mee te denken over hun eigen toekomst. Dat vergroot de draagkracht met 100%! Want dat wat je zelf aandraagt kun je moeilijk bevechten of omver schoppen. Iets wat jongeren nu eenmaal doen. Chapeau voor de tekstschrijvers van deze speeches.

Wat doe jij?

De grootste flater die de meeste ondernemers maken is zichzelf centraal stellen. Ze vertellen hun ervaringen, delen hun cv, laten zien dat ze genoeg in huis hebben om echt een verschil te kunnen maken. Maar dat boeit je doelgroep helemaal niets. Of vrij weinig. Dat komt later wel. Eerst wil je doelgroep geraakt worden door jouw boodschap. Duik daarom eens in de wereld van jouw doelgroep. Wat willen ze weten? Waar kan je ze raken? En hoe kan je ze het beste helpen?

Positieve intentie

Ik weet dat jij de beste intentie hebt om mensen te helpen. Het is dus helemaal niet nodig om voorzichtig te zijn. Je hebt met online communiceren maar 7% overtuigingskracht. Die 7% wil je toch optimaal benutten? Durf de pijnen te benoemen voordat je met oplossingen komt.

Zetje in de rug nodig?

Heb je moeite om je doelgroep te raken, de pijnpunten te benoemen of om jezelf op de borst te kloppen? Dat zou zo maar eens de reden kunnen zijn dat je business stilstaat. Neem contact met mij op voor een structurele oplossing.      

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *