Als schrijver van webteksten ben ik veel bezig met de uitspraken die te maken hebben met de kunst van het weglaten. Zoals:
- Schrijven is schrappen.
- Verwijder overbodige woorden.
- Haal weg wat geen waarde geeft.
En zeker bij webteksten is weglaten van belang.
De kunst van het weglaten
Deze week trok ik de kunst van het weglaten een beetje te ver door. Ik dacht dat dit ook gold voor overbodige bestanden op je pc. Daarom haalde ik bestanden weg waarvan ik dacht dat ze overbodig waren, maar dit helemaal niet waren. OEPS! Nu zit ik op de blaren, mijn pc is weg voor herstel, en ik werk met half materiaal wat lang niet zo effectief is.
Effectieve webteksten
Dat geldt natuurlijk ook voor je webteksten. Wanneer heb je nu effectieve webteksten? Als je teveel woorden verwijderd krijg je een opsomming van de belangrijkste woorden, maar dat geeft nog geen verhaal. Dat is niet effectief.
Juist met het schrijven van een verhaal, of storytelling zoals dat populair heet, krijg je volgens onderzoek het beste je boodschap overgebracht.
Het is elke keer weer puzzelen met het ABC om de juiste balans te vinden om je boodschap over te brengen.
Volgens de usabilitywet van Steve Krug:
“Verwijder de helft van de woorden op elke pagina, en
verwijder vervolgens de helft van wat daarvan over is.”
Gemakkelijker gezegd dan gedaan
Ik merk bij mijn klanten dat de kunst van het weglaten gemakkelijker gezegd is dan gedaan. Als ik teksten schrijf voor anderen, willen zij zichzelf er wel in herkennen. Ze willen wel zien dat ik heb begrepen wat hun boodschap is. En hoe minder ik schrijf, des te meer toevoegingen ik krijg bij de eerste correctieronde. Ik begrijp dat heel goed. Ook al weet ik alle theorieën. Ik vind dat het vertalen van mijn boodschap ook meer woorden nodig.
Denk ik.
Toch?
Waar let je op?
1. Laat onnodige woorden weg.
Webteksten schrijven doe je door beknopt te zijn. Zonder overbodige woorden of onnodige zinnen. Een machine heeft toch ook geen onnodige onderdelen?
2. Weg met mooiweerpraat
Je herkent de inleidende zinnen direct. Ze vertellen ons dat we welkom zijn en welke mooie dingen er op de site te vinden zijn. Dat zijn de bla bla bla zinnen. Laat ze weg! Daar zit niemand op te wachten.
3. Web met instructies
Die ellenlange instructie leest niemand. Zorg er gewoon voor dat alles zo helder wordt aangeboden dat instructies overbodig zijn. Is een instructie toch nodig? Zorg dan voor minimale instructies die kort en bondig zijn.
Later mag je meer vertellen
Het gaat vooral om de ingang. Later mag je meer vertellen. Als je eenmaal je bezoeker hebt overtuigd met korte en duidelijke tekst, dan mag je later meer vertellen. Sterker nog, als mensen geïnteresseerd zijn in je product, dan willen ze ook meer lezen. Maar let op! Ook dan gelden de bovenstaande drie regels voor je webteksten. Je hoeft niets te vertellen wat de lezer niet wil horen.
Voorbeelden zijn welkom
Heb jij een voorbeeld van een webtekst die je heel prettig vindt lezen? Deel de link met ons onder dit blog. Of heb je juist een tenenkrommend voorstel? Ook dat wil ik graag van je weten. Laten we van elkaar leren. Deel.
Alvast bedankt!
Heb je vragen over je webteksten of over de kunst van het weglaten? Neem dan gerust contact met me op.