Inrichten van een digitale etalage
Vakantietijd is dé tijd om even lekker te struinen door straatjes in steden waar je nog nooit bent geweest. Etalages bekijken en als je het je aandacht trekt de winkel in te stappen.
Heerlijk!
Hoe zit jouw etalage eruit?
Als je zo een beetje aan het shoppen bent dan heb je niet in de gaten dat je wordt beïnvloed. Je volgt gewoon je gevoel en in vakantietijd vaak ook nog zonder concreet doel.
Maar als ondernemer heb je wel degelijk een doel. En dan is het aan jou om de aandacht van die voorbijganger te vangen.
Maar hoe doe je dat?
Overvloed schaadt
Ik zie op internet steeds meer berichten voorbij komen over overvloed. Dat we geboren zijn om overvloed te ontvangen. Maar in je online marketing geldt meer de gezegde:
Overdaad schaadt en overvloed doet geen goed.
Het is de kunst om de juiste dingen in de etalage te zetten zodat je de aandacht kunt vangen van jouw ideale klant.
Jij hebt genoeg te bieden, maar als je alles in de etalage zet dan valt niets op.
De start van je funnel
Wat je in je etalage zet is de start van je funnel. Een voorbeeld van een funnel:
1. Gratis Kennis
2. Instapproduct
3. Standaardproduct
4. High-endproduct
Hoe richt jij je funnel in?
Stap 1: Gratis Kennis
De bedoeling van je funnel is dat je de aandacht trekt van mensen. Zoals je dat doet door te investeren in het mooi maken van je etalage. Je wilt de aandacht van de voorbijgangers trekken.
Online doe je dit bijvoorbeeld door een advertentie te plaatsen met je gratis product.
Zet dit gratis product in de etalage. Dat trekt mensen naar binnen om te kijken wat er nog meer voor interessants in jouw winkel te verkrijgen is.
Voorbeelden van gratis producten:
Met deze voorbeelden kan je e-mailadressen verzamelen. Want als je eenmaal de aandacht hebt gevangen wil je deze klanten helpen met het vinden van de juiste oplossing bij het probleem of verlangen dat speelt. Je wilt hen laten zien dat jij weet hoe je hen kan helpen.
Gratis kennis delen doe je natuurlijk ook door het schrijven van blogartikelen. Wanneer je klanten aan de slag gaan met de kennis die je deelt in je blogartikelen kunnen ze bij je terugkomen om extra input te halen. Bovendien vergroot het je Expertstatus.
Zorg dat je winkeltje zo is ingericht dat mensen graag terugkomen.
Stap 2: Instapproduct
Dit is je eerste betaalde product. Van een prijs die eigenlijk té gek is voor de waarde die je geeft. En waar je klant niet te lang over na hoeft te denken.
Voorbeelden van instapproducten:
- Korte online trainingen
- Betaalde webinars
- Boeken
- Werkbladen met procesbegeleiding en Checklists
- Brainstormsessies
Deze producten kunnen je Expertstatus nog meer verhogen en de prijs ligt tussen de 25 en 75 euro. Het is een toegankelijk, vrijblijvend en laagdrempelig product. Maar geeft zeker waarde!
Zet je klant op het juiste pad in een goede richting
Stap 3: Standaardproduct in jouw digitale etalage
Dit standaard product is een product wat je verkoopt omdat je dit werk graag doet. Je geeft veel van je kennis. Er wordt een echte oplossing geboden voor het probleem waar je doelgroep van wakker ligt of wat je doelgroep graag wil weten. Je product slaat een brug of lost blokkades op.
In een standaard product heb je persoonlijk contact met je klant. Dit gaat dus voorbij automatiseringen. Hier zet jij je eigen tijd in.
Deze producten liggen tussen de 150,- en 750,-
Voorbeelden van standaardproducten:
- Trainingen
- Workshops
- Praktijk uren
- Online programma’s
- Doorlopende trajecten
- Producten
Stel dat jij nog een keer een winkel inloopt omdat je eerder leuke kleren hebt gekocht waar je complimenten van je omgeving hebt gekregen. Je gaat daarom speciaal terug naar die winkel om een outfit uit te zoeken voor de trouwerij van je beste vriendin. Hoe belangrijk vind jij het dan dat je vriendelijk, kundig en persoonlijk geholpen wordt?
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar als ik van plan ben geld uit te geven, dan wil ik een vriendelijk gezicht zien. Ik kan echt afknappen van twee jonge meiden die lang samen giechelend achter een balie staan maar geen aandacht hebben voor de klanten in hun winkel. Dan loop ik de deur uit en zoek ik een andere winkel. Of van een kassière die me zo sacherijnig aankijkt en toespreekt dat ik de volgende keer liever naar een andere supermarkt ga.
Geef de terugkerende bezoekers jouw aandacht door ze te laten zien dat je ze begrijpt.
Stap 4: High-endproduct
Dit product heb je speciaal ontwikkeld voor de leukste klanten. Die klanten die erop gericht zijn om er volledig voor te gaan en maximaal van jouw kennis en begeleiding te profiteren.
Deze producten leveren je het meeste geld op, maar kosten je ook het meeste tijd.
Bij een high-endproduct gaan alle remmen los en ga je volledig in op de behoefte van jouw klant. Daarom mag dit product ook wel wat meer kosten Bijvoorbeeld vanaf 1000,-
Voorbeelden van VIP-producten:
De personal shopper in je favoriete winkel, de modeontwerpster speciaal op jouw lichaam, de kleding gemaakt van stoffen die ik mooi vindt.
Ga volledig in op de behoefte/ verlangens van je klant
Ontwerp jouw winkel én je digitale etalage
Je kunt natuurlijk een winkelpand huren, alles wat je hebt in de winkel opstapelen en maar hopen dat iemand ziet wat voor waarde het heeft als ze toevallig voorbij lopen.
Effectiever is natuurlijk als je werkt met een strategie. Om een goede strategie te kunnen formuleren is het belangrijk dat je de constructie van je marketingwiel goed op orde hebt. En voordat je begint met bouwen van je marketingwiel (het inrichten van je winkel) ga je natuurlijk eerst naar de tekentafel.
Bouwen gaat zoveel gemakkelijker met een blauwdruk van de gewenste uitkomst.
Wil je jouw digitale etalage opnieuw inrichten? Bekijk nu de gloednieuwe training bouw je constructiewiel om een goede start te maken.
Of boek een strategiesessie zodat ik met je mee kan denken.