Ken je dat? Je ligt in bed en je bent tevreden. De dag is goed verlopen, je voelt je geliefd, je kinderen gaan lekker, je bankrekening staat op groen en je bed ligt toch wel heel erg lekker. En dan gebeurt het, op dat moment wil je dat er niets meer verandert aan je leven. Je bent happy en je wilt dat graag zo houden.
Helaas Pindakaas
Maar helaas, als ik iets heb geleerd in mijn leven, dan is het dat het leven veranderlijk is en dat niets blijft zoals het is. Dat wil niet zeggen dat het slechter wordt, integendeel! Juist door de veranderingen krijg je de mogelijkheid om te groeien. Daardoor wordt alles (uiteindelijk) nog beter.
Ga schrijven
Zo gaat dat ook met je website. Je website is aan verandering toe. Pas met dynamische webteksten wordt je website (uiteindelijk) beter. Mijn boodschap: ga schrijven!
Pas op de plaats voordat je gaat schrijven
Het is goed om even een pas op de plaats te zetten voordat je gaat schrijven. Waar sta je en waar wil je naar toe? Neem eens de tijd om je website én je webteksten met nieuwe ogen te bekijken.
- Vinden nieuwe klanten goed de weg op de website?
- Is je website overtuigend genoeg?
- Spreek je de bezoeker op de juiste toon aan?
- Kloppen je diensten nog?
- Klopt je visie nog?
- Kloppen de prijzen nog?
- Scoor je voldoende op je zoekwoorden?
- Welke pagina’s worden goed bezocht?
- Waarom is dat?
- Welke pagina wordt slecht bezocht?
- Wat kun je eraan doen om die pagina te laten scoren?
- Welke reacties krijg je van je website?
- Hoe is de conversie?
Een pas op de plaats is dus belangrijk om informatie te verzamelen die je nodig hebt om je webteksten op een juiste wijze te gaan schrijven.
Beren op de weg
Ik hoor je al zeggen. Dat wil ik wel, maar daar heb ik toch helemaal geen tijd voor! Ik herken dit zinnetje maar al te goed. Je voelt de belemmering tot groei omdat je wordt opgeslokt door de waan van de dag. Elke nieuwe uitdaging of idee veeg je van tafel. Nu geen tijd voor.
Jammer
Natuurlijk is het jammer dat je je eigen groei in de weg staat. Maar als je er bewust van bent dat je niet groeit omdat je niet wilt groeien dan is dat helemaal oké! Dit kan uit angst zijn of uit andere overtuigingen. Een stukje zelfonderzoek waarom jij de beren op de weg ziet, is aan te raden. Dat geeft in ieder geval helderheid aan jezelf. Of ga schrijven voor jezelf, niet voor publicatie. Voor sommige ondernemers helpt het om te gaan schrijven om zaken te ordenen. Dat is dan direct goede input als je aan de slag gaat met je webteksten.
Benoem je bestemming
Wil je niet groeien dan is het beter om niets te doen. Maar wil je dat wel, dan is het slim om te benoemen waar je naar toe wilt.. Als je weet waar je naar toe wilt, dan kun je gaan nadenken over de weg richting je bestemming. Je kunt de beren één voor één van de weg schieten door een concreet plan te maken. Of je ruimt ze in één keer op zoals de metafoor in onderstaande ultra korte film laat zien.
Je website is niet voor jou!
De route die je moet bewandelen naar je doel is breder dan alleen het pad van je website. Maar ik beperk me tot de effectiviteit van je website. Je website maak je niet voor jezelf, of om je ego te strelen! Je website is voor je gewenste klant! Dus ga op onderzoek uit.
Wie is je gewenste klant en hoe spreek je die gewenste klant aan? Dát zijn de basisvragen bij elke aanpassing die je doet op je website. Kortom: Heb jij al een communicatiestrategie?
Zeg al je afspraken af!
Dit is het pijnlijkste moment voor veel ondernemers. Tijd vrijmaken om te groeien. Even de rust nemen om de goede ideeën te laten landen om ze daarna ook daadwerkelijk uit te gaan voeren. Tijd nemen om te gaan schrijven!
Terug naar je website
Ga met alle informatie die je hebt verzameld terug naar je website. Wat valt je op? Waar stoor je je aan? Waar ben je heel blij mee? Wat wil je echt anders? Wat zijn de belangrijkste pagina’s? Welke pagina’s scoren goed, en welke mogen wel beter zichtbaar zijn? Analyseer hiervoor je Google Analytics. Je kunt met een kleine aanpassing pagina’s beter laten scoren. Bekijk een pagina en bedenk waarom de pagina niet goed scoort en pas de pagina aan. Staat er te veel tekst? Te weinig witregels? Geen tussenkopjes? Geen banaan? Te moeilijk taalgebruik?
Herschrijf je webteksten
Ik krijg regelmatig de vraag of ik ‘even’ de webteksten wil schrijven met een aantal steekwoorden. Effectieve webteksten hebben een fundering nodig heeft. Begin met het ordenen van je webteksten.
Je webteksten zijn belangrijk in je website. Je webteksten zijn belangrijk om je boodschap goed over te brengen, om je visie uit te stralen, om de juiste gewenste klanten aan te trekken en om elke pagina goed op elkaar aan te laten sluiten. Dit is belangrijk voor het optimaliseren van je conversie.
Je website sluit nauw aan bij je ondernemersplan. Lees op mijn website de tips over het schrijven van webteksten. Als het je niet lukt om de webteksten goed te schrijven, dan wil ik graag samen met je werken om tot goede webteksten te komen. Neem dan even contact met me op om te bekijken op welk termijn ik beschikbaar ben.
Google houdt van je
Je webteksten zijn goed herschreven en passen weer helemaal bij de toekomst. Het is nu niet de tijd om stil te zitten. Nu is het tijd om je potentiële klanten te verleiden met je overtuigende webteksten!
Google beloont je werk aan de website. Google houdt ervan als je actief bent op je website en is zeer tevreden als je je webteksten met regelmaat aanpast. Dat betekent in ieder geval dat je geen slapende ondernemer bent. En Google houdt van activiteit.
De juiste zoekwoorden schrijven
Als je dan ook nog de juiste zoekwoorden hebt gebruikt tijdens het schrijven, dan zal je daar ook voor beloont worden. Vergeet vooral niet om social media in te zetten. Gebruik bij de berichten in social media ook de juiste zoekwoorden voor optimaal resultaat. Lees meer hierover in mijn artikel bloggen en social media
Nadenken
Ik hoop dat ik je in ieder geval heb laten nadenken over je website. Wanneer heb jij de laatste keer wat veranderd? Voor het goed scoren van je website is verandering nu eenmaal nodig. Net als voor de groei van je persoonlijkheid en de groei van je business.
Ik ga daad bij het woord voegen. Ik ga drie weken dicht om eens na te denken over de wijze waarop ik de groei van LandJeTekst vorm kan gaan geven. Ik wil je graag helpen met een goede website en de groei van je business, maar nu even niet! 😉
Gelukkig staat mijn website vol met goede en bruikbare tips. Ik hoop dat je daar wat aan hebt.
Op 5 oktober gaat LandJeTekst weer open, op een nieuwe locatie en met nieuwe energie. Bel me dan gerust op voor hulp bij je webteksten. Ik heb er nu al zin in!
UITGELICHT: