Google Website

Er wordt veel geschreven over Google en de veel gehoorde SEO Search Engine Optimalisation. Hoe krijg je nu een goede Google Website?

Als je eenmaal gaat adverteren bij Google ben je snel veel geld kwijt. Een gratis vermelding door het optimaliseren van je website is daarom aantrekkelijk.

Er zijn veel trucs en regels waardoor je door de bomen het bos wel eens kwijt zou kunnen raken. Ik geef je de belangrijkste uitgangspunten in dit artikel.

Uitgangspunt voor een Google Website

Google denkt niet veel anders dan dat wij zelf bij een aanschaf doen. We willen dat de leverancier betrouwbaar is, we komen er alleen als hij ook zichtbaar is en voor we daadwerkelijk kopen onderzoeken we de reputatie van de verkopende partij. We onderzoeken alleen relevante partijen, als we een auto nodig hebben, laten we de meubelboulevards links liggen. Niet interessant op dat moment.

Google en SEO, zo simpel is het:

  • Betrouwbaarheid
  • Zichtbaarheid
  • Relevantie
  • Reputatie.

Betrouwbaarheid

Google websiteAls we in allerlei artikelen lezen dat een bepaalde showroom veel auto's op voorraad heeft en de beste service biedt tegen concurrerende prijzen, dan kan het zijn dat je uit nieuwsgierigheid gaat kijken. Als je daar dan aankomt op een groot leeg terrein waar alleen een paar oude wrakken van auto's staan en de verkoper geen moeite doet om van zijn koffie op te kijken, klopt het beeld dat jou geschetst is niet met de werkelijkheid.

Je voelt je bedrogen en vertrekt teleurgesteld. En ik wed dat je op een volgende verjaardag niet veel positiefs zal vertellen over deze autoverkoper, ook al heb je hem niet eens gesproken.

Google wil deze teleurstelling voor haar bezoekers voorkomen. Dat is de reden dat er allerlei regels zijn om hoog te scoren in Google. Als je dit verhaaltje in je achterhoofd houdt, begrijp je dat ook. Ik hoop zelfs dat je er alles aan wil doen om de bezoekers van jouw website niet teleur te stellen. Dat is namelijk geen goede reclame voor je.

Blijf eerlijk en duidelijk. Zorg dat je content schrijft voor je bezoeker en optimaliseer dit daarna voor Google. Schijf niet voor Google, de kans is groot dat je bezoeker dan niet vindt wat hij zoekt. Die teleurstelling zorgt er niet alleen voor dat je bezoeker niet meer terugkomt, ook heb je kans dat Google je bestraft door je lager te ranken.

Zichtbaar

Wil je gevonden worden dan moet je zichtbaar zijn. Logischer kan ik het niet maken. Google is wel steeds slimmer maar het blijft een machine. Google ziet je website niet zoals wij dat zien maar ziet de code van je website. Flash en Javascript (computertaal) kan Google niet zien. De informatie achter deze mooi bewegende of van kleur wisselende knoppen kan Google dus ook niet lezen. Mooi voor het visuele aspect van je bezoeker maar slecht voor je zichtbaarheid.

Google houdt van een duidelijke inhoudsopgave die je kunt geven door je tekst goed op te knippen en de juiste codes te gebruiken. Lees meer hierover in mijn blog scanbare tekst en SEO tips. Het helpt je zichtbaarheid ook door je sitemap aan te melden bij Google via de Google webmastertool en je bedrijf aan te melden bij Google places. Dit bevordert je zichtbaarheid.

Relevantie

Als jij zoekt naar een autoshowroom en je komt uit op de meubelboulevard dan ben jij niet blij.
Het is daarom van belang dat jij Google de informatie geeft om je website goed te indexeren. Hoe meer informatie je geeft, des te beter Google je website op inhoud kan waarderen.

Zoekwoorden dichtheid wordt veel genoemd als het gaat over Google en SEO. Natuurlijk is het van belang dat je de juiste woorden gebruikt om Google te laten weten waar je artikel over gaat. Maar overcompenseren wordt door Google zwaar bestraft. Probeer daarom je artikelen zo authentiek mogelijk te schrijven. Schrijf eerst je artikel op inhoud. Bepaal daarna het belangrijkste onderwerp en zorg dat de juiste woorden tussen de juiste codes staan en belangrijke woorden vetgedrukt zijn. Overdrijf niet.

Reputatie

Je hebt een goede autoshowroom gevonden. Daar staat je droomauto. De verkoper is aardig en beantwoord al je vragen geduldig. Maar je twijfelt. Je wilt er nog even over nadenken. Je gaat naar huis en gaat een beetje rondvragen. Wie hebben daar nog meer een auto gekocht. En hoe tevreden zijn ze. Je doet onderzoek naar de reputatie van de dealer.

Als er veel mensen daar een auto gekocht hebben en ze zijn tevreden, dan kan het zijn dat je eerder over de streep gaat om tot de koop over te gaan. Als blijkt dat er wel veel auto's verkocht worden maar voornamelijk aan automonteurs omdat de auto's altijd wel wat mankeren, dan krab je nog eens achter je oren. Als automonteur is dat niet zo erg omdat je dan lekker kan klussen, maar als je niet zo handig bent kunnen de kosten snel oplopen.

Zo is het ook bij Google. De veel besproken backlinks, links vanuit andere websites naar jouw website, geven een bepaalde reputatie. Maar als deze backlinks komen van website met een slechte reputatie kan het zijn dat jij ook een slechte reputatie krijgt. Pas daarom op met het kopen van backlinks.

Hulp

Deze punten geven je inzicht in Google en helpen je met het maken van de juiste content voor een Google Website. Wil je weten of jij de wensen van Google respecteert? Laat mij dan een webscan doen. Daarmee krijg jij inzicht in de indeling en effectiviteit van je website.

Tip: Meten is weten. Kijk naar de verschillende tools en blijf puzzelen met het ABC om het beste resultaat te bereiken. Heb je daar geen zin in of tijd voor, schakel dan LandJeTekst in. Ik neem het graag van je over.
Neem gerust contact met mij op.