Begin dit jaar ging ik naar een presentatie van Jan Willem Alphenaar over LinkedIn. Als je de kans krijgt, moet je er echt eens naar toe. Hij deelde veel waardevolle tips over de functies van LinkedIn.
Sociale netwerken
Er zijn verschillende sociale netwerken. Vind jij het soms ook best lastig om te bepalen waar je nu aandacht aan moet geven? Wat werkt er voor jou?
Ik ben fan van Facebook, al is het alleen maar omdat het zo leuk is. Ik wil er meer business uithalen en heb ik een training van Anne Raaijmakers gekocht. Ik moet hem alleen nog volgen. Ik wil overal expert in zijn maar de tijd die je erin moet stoppen is zo waardevol dat je andere keuzes maak. Herken je dat? Gelukkig kunnen we terugvallen op de kennis van anderen. Lang leve social selling!
De lezing van Jan Willem over LinkedIn was erg interessant. Ik wilde de volgende dag direct gaan spelen met LinkedIn. Als je de kans krijgt moet je echt eens naar Jan Willem Alphenaar gaan luisteren. Hij deelde veel waardevolle tips uit over wat je nog meer kunt doen met LinkedIn.
De presentatie ging snel en is niet beschikbaar maar een paar leuke tips heb ik onthouden en die deel ik graag met je.
Social Selling
Deze presentatie over LinkedIn had als onderwerp social selling.
Social Selling is anderen helpen door informatie te delen. Als andere jouw informatie weer delen word je content gewaardeerd en groeit je netwerk. Als meer mensen de kennis die jij deelt waarderen is dat kans groot dat ze jou zien als expert op jouw vakgebied. Als je die status hebt bereikt komen de klanten naar jou toe.
Algemene informatie
Een paar interessante cijfers. LinkedIn zit in
200 landen
er zijn 400 miljoen gebruikers
in 24 talen
in Nederland zijn er 6 miljoen gebruikers en
in Eindhoven en omgeving maar liefst 525.000 gebruikers.
Daar zit vast wel iemand tussen die zaken met jou wil doen.
Hoe kun je jouw potentiele klant via LinkedIn bereiken?
Zet je LinkedIn profiel op Engels
Dit is een gouden tip. Als je je profiel op de Engelse taal zet, kun je veel meer!
PEAS- model
Jan Willem heeft het PEAS-model ontwikkeld waarvan hij denkt hoe LinkedIn werkt.
PEAS staat voor
Profiel
Extend your network
Add Value
Selling
Kort gezegd moet je ervoor zorgen:
1. dat je profiel op orde is.
2. dat je aandacht geeft aan je netwerk.
3. dat je waarde weggeeft door informatieve nieuwsberichten te delen of zelf te schrijven.
4. dat je daardoor klanten aantrekt die je jouw product of dienst kunt verkopen.
Ik kan me daar helemaal in vinden en ik word er ook blij van. Vaak krijg ik te horen, jij geeft al je kennis weg, ben je niet bang voor concurrentie. Ik denk daar werkelijk nooit over na. Ik ga uit van mijn eigen kracht. Dat wat bij mij past, komt naar me toe. Maar dat gaat niet vanzelf. Wat moet je er volgens Jan Willem doen?
Zorg dat je profiel op orde is
Je zou zeggen dat is een schot voor open doel, maar vaak is het profiel nog niet op orde.
- Zorg voor een goede profiel foto (dus niet je vakantiekiekje met je kids)
- Gebruik de headline goed, vertel wat je doet in plaats van je functienaam. Maak onderscheid.
- Zet bij summary gewoon wat je doet en gebruik je zoekwoorden. Google neemt deze mee in de zoekresultaten.
- Vul je Skills in, anders doet LinkedIn het voor jou.
- Voeg foto’s, video’s of presentaties toe. Laat zien wat je doet.
- Vraag om referenties.
Wat mag niet?
Je mag je telefoonnummer of e-mailadres niet in je headline zetten. Daar is het niet voor bedoeld. Je hebt de kans dat je profiel offline wordt gehaald.
Als je anoniem wilt surfen en je profiel daarom te vaak even anoniem zet kun je door LinkedIn offline worden gehaald.
Als je te veel mensen uitnodigt waarbij mensen je niet accepteren. Dan ziet LinkedIn dat als SPAM.
Wanneer je uitnodiging niet wordt geaccepteerd?
Handig om te weten waarom je uitnodiging niet wordt geaccepteerd.
• Je hebt geen foto
• Je headline ziet eruit alsof je een opdringerige verkoper bent
• Je hebt geen connecties
• Je komt uit een ander land
• Je hebt geen persoonlijke boodschap toegevoegd.
Niet iedereen was het met deze punten eens, maar wel handig om erover na te denken als je een uitnodiging stuurt.
LinkedIn als CRM-systeem
Als je je contacten opzoekt kun je zelf nog extra informatie toevoegen. Dat kan heel handig zijn. Vooral omdat alleen jij deze informatie ziet. Je kunt je contactpersoon een tag geven en een notitie toevoegen. Zet daar bijvoorbeeld neer waar je de persoon van kent. Handig.
Ga hiervoor naar contacten en klik een contactpersoon aan. Dan krijg je een rechterscherm een aantal opties. Je kunt het gewoon uitproberen de persoon krijgt geen melding en ziet jouw aantekeningen niet. Handig!
Maak een company page aan
Hoe klein je bedrijf ook is. Een company page is een toegevoegde waarde omdat mensen je daar kunnen volgen zonder een link met je te hebben. Wat je daar deelt, deel je ook met Google. Handig voor je online vindbaarheid.
Boost je bericht
Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar je kunt je bericht ook boosten en heel gericht je target aangeven. Dat kan natuurlijk heel zinvol zijn. Je kunt een da limiet opgeven. Zo bepaal je zelf je budget.
Hier ga ik nog eens mee spelen. Lijkt me interessant.
Long post
Je kunt ook een long post plaatsen. Een bericht die je deelt met je volgers. Je volgers krijgen een bericht dat je een bericht hebt geplaatst. Ik vroeg me af hoe dat ze dat deden. Heel simpel, in de Engelse versie. Daar zie je het direct bovenaan staan, deel een post.
Wat ik interessant vond was dat Jan Willem vertelde dat je gewoon je eigen blogbericht kunt posten, want Google ziet dit niet als dubbele content. En toch worden je woorden meegenomen in de zoekmachines. Handig!
Wat ben je waard?
Via sales/ssi kun je zien hoe goed je het doet op LinkedIn. Je krijgt een cijfer. Gemiddeld is de waarde 43 punten. Zit je daarboven dan doe je het dus redelijk goed.
Leuk is dat je dan ook kunt zien waar je aan kunt werken om dat cijfer op te krikken. In mijn geval is het vinden van de juiste personen een ondergeschoven kindje en ik mag wel wat meer reageren op mijn connecties.
Oktober 2017: Je kunt dus verbetering halen als je weet waar je aan moet werken.
Meer tips?
Jan Willem gaf nog veel meer tips. Ik raad je aan om zijn blog over LinkedIn te lezen. Daar word je vast wijzer van.
Ik vond ook nog een goede cheatsheet voor je: http://www.leisurejobs.com/staticpages/18285/the-ultimate-linkedin-cheat-sheet/
Hoe gebruik jij LinkedIn?
Heb jij nog een goede tip die je met ons wilt delen? Laat hem achter onder dit blog. Zo helpen we elkaar.
UITGELICHT:
Laat mij je helpen met je LinkedIn Profiel