Heldere webteksten

Schaarste

We denken allemaal dat we helder communiceren.
Dat het duidelijk is wat we zeggen en dat het logisch is wat wij bedoelen.

En daar gaat het fout. Wat voor jou logisch is hoeft niet zo vanzelfsprekend voor mij te zijn. En wat voor mij zo helder als water is, kan voor jou wel eens troebel zien.

Hoe schrijf je nu heldere webteksten?

Communicatiestoornis

Soms word ik geconfronteerd met communiceren op twee sporen. Ik had niet zo lang geleden een lunchafspraak met een communicatieprofessional. Als vakmensen onder elkaar moet een duidelijke afspraak maken toch niet zo moeilijk zijn, zou je denken.

We hadden afgesproken op een horecaplein bij die ene horecagelegenheid op de hoek. Bij het maken van de afspraak kon hij even niet meer op de naam komen. Ik begreep natuurlijk direct welke horecagelegenheid hij daarmee bedoelde. Ik was er vaak genoeg geweest.

Eenmaal daar, stond ik op de verkeerde hoek bij de verkeerde gelegenheid. Ik keek eens rond en ik zag op bijna elke hoek een horecagelegenheid. Lachend om mezelf heb ik contact gezocht en natuurlijk hebben we elkaar gevonden. Ik gebruik dit klassieke voorbeeld van een communicatiestoornis om aan te geven hoe gemakkelijk je op twee sporen met elkaar praat.

Referentiekader

Wij denken en handelen vanuit ons eigen referentiekader. Vanuit onze eigen verwachtingen en ervaringen. Ik was al vele malen bij een horecagelegenheid op dat betreffende plein geweest en ik ging er gemakshalve vanuit dat deze gelegenheid bij iedereen bekend en geliefd was.

Duidelijk afstemmen

Het is belangrijk om je boodschap goed af te stemmen op je ontvanger. Ik had mijn mening moeten checken. Mijn lunchpartner daarentegen had met mij kunnen afstemmen of we het over dezelfde locatie hadden.

Beide handelden we vanuit onze eigen referentiekaders. We schatten onze gesprekspartners in als gelijkwaardig en gingen er vanuit dat we hetzelfde bedoelden. Niet dus!

Heldere webteksten

Duidelijk afstemmen is zeker belangrijk als je je boodschap overbrengt met je webteksten. Wil je heldere webteksten besef dan dat elke andere vorm van non-verbale communicatie en de toon van je woorden je niet helpen bij het verhelderen van je boodschap.

Leef je daarom zo goed mogelijk in. Hoe wordt je boodschap ontvangen? Met welke ogen wordt er naar gekeken? Leg met een paar woorden duidelijk uit wat je bedoelt. Neem je lezer stap voor stap mee en geef aan wat de websitebezoeker van je mag verwachten. Bedenk dat de zaken die voor jou zo duidelijk zijn, dit niet altijd voor de ontvanger duidelijk is.

Laat geen ruimte voor eigen interpretatie.

Uitzondering

Sociaal media is uitermate geschikt om discussies uit te lokken. Juist dan kan je spelen met je woorden en zinsbouw. Vooral om te ontdekken wat anderen vinden van het onderwerp en vanuit welk referentiekader er wordt gedacht. Dat kan je een schat aan informatie opleveren.

Taalniveau

Pas je taalniveau aan je doelgroep aan. Schrijf je voor intellectuelen, dan hoef je niet intellectueel te gaan schrijven. Ook intellectuelen genieten van een gemakkelijk te lezen stuk tekst. Maar je kunt wel het niveau opschroeven. Wil je testen hoe jouw artikel scoort? Plak je tekst dan eens in deze tool. Deze tool geeft het leesniveau van je tekst aan. Dat geeft je een goed overzicht.

Uitbesteden

Heb je moeite met het vertalen van je boodschap naar je doelgroep. Weet je niet zeker of je ruimte voor interpretatie overhoud of lijkt het je heerlijk om hier niet over na te denken. Neem contact met mij op en laat mij je helpen. Tegen heldere prijzen help ik je graag op weg.

 

U of jij in je webteksten

 

Laat een reactie achter