hoedjesparade

Het vermoeden achter de hoedjesparade

 

Het vermoeden achter de hoedjesparade

Op Prinsjesdag worden de plannen voor voor het komende jaar gepresenteerd. De gouden (of glazen) koets mag van stal en het is dé reden om een aparte, grote, kleurrijke, opvallende hoed te dragen. De bekende hoedjesparade!

Alles draait deze dag om zichtbaarheid. Zien en gezien worden!

 

Waarom geen spreadsheet?

Het is veel poeha rondom een paar plannen en cijfers. Waarom stuur je niet gewoon een spreadsheetje rond? Een mailbestandje, nieuwsbriefje en een pdf waarin de cijfers staan voor het komende jaar. Klaar!

 

Dingen zijn zo groot zoals je ze maakt

Wij Nederlanders zijn over het algemeen bescheiden.

Doe maar normaal dan doen we gek genoeg.

Maar op Prinsjesdag heerst er een hele andere mentaliteit. De plannen en begroting voor het komende jaar worden officieel overhandigd in een ‘gouden koffertje’ en de Koning leest voor wat er door de politici is bedacht. En de begroting noemen we een miljoenennota. Dat klinkt toch veel beter? De Koning is niet een gast die een presentatie komt geven in de vergadering maar De Koning leest de officiële troonrede voor waarin de beschouwingen (gebeurtenissen) van vorig jaar en de plannen van komend jaar staan.

Bovendien wordt er na Prinsjesdag niet ‘gewoon’ over de plannen vergaderd. Maar dat noemen we de algemene politieke beschouwingen.

Bij de vergaderzaal uuuh ik bedoel de Ridderzaal verschijnt heel politiek Nederland met imponerende kleding en bijzondere hoeden ten tonele. Er is een officiële route die moet worden afgelegd waar ‘het volk’ een vrije dag voor neemt om te gaan kijken.

Dingen zijn zo groot zoals je ze maakt.
In de loop der jaren is deze derde dinsdag in september een bijzondere dag geworden. Je zou kunnen zeggen dat de marketingmachine goed draait.

 

Hoedjesparade

Veel activiteiten op Prinsjesdag zijn ceremonieel en hebben een rijke geschiedenis. In tegenstelling tot de hoedjesparade. Wist jij dat Erica Terpstra in 1977, toen zij Kamerlid was, voor het eerst een hoed droeg op Prinsjesdag? En dat er sindsdien steeds meer vrouwen met opvallende hoeden verschijnen? Het is nu een bekende hoedjesparade geworden. Ik vind dit geweldig! Maak jezelf zichtbaar! Trek de aandacht!

 

Hoe trek jij de aandacht?

Als ondernemer werk je hard en heb je niet altijd het gevoel dat je iets bijzonders doet. Maar je kunt het zo bijzonder maken als jij dat wil!

Hoe kan jij de aandacht trekken met iets dat in jouw ogen ‘normaal’ is?

Pik eens een ‘normale’ activiteit of eigenschap uit die je op een andere manier bekijkt en groter maakt dan dat het in jouw ogen is.

 

Even een voorbeeld:

Jij bent een coach. Je spreekt veel een op een met jouw klanten. De klanten en jij hebben een onbeschreven vertrouwensrelatie. Alles blijft binnen de gesloten deuren. Jij vindt dat normaal. Toch?

Maar wat als je dit nu eens gaat uitvergroten?

Je maakt een officieel contract dat je alles wat je zegt vertrouwelijk is, en dat zelfs je partner er geen weet van heeft. Je deelt zelfs niet de case zonder naam. Je zet er een officiële stempel op en je geeft aan dat je klant een x-bedrag krijgt als jij het contract verbreekt. Je schrijft artikelen over de muren die je met speciaal geluiddicht materiaal hebt geïsoleerd en dat je een deur hebt die echt alleen van binnenuit opengemaakt kan worden zonder sleutel.

Je laat zien dat de weg naar jouw praktijk beschut is en dat je de auto dichtbij kunt parkeren. Je laat alles zien wat in jouw vermogen ligt om de privacy van jouw klanten te beschermen.

Je vergroot hiermee een eigenschap die ‘normaal’ is. Maar waar mensen met angst dat hun geheim wordt onthuld of hun privacy wordt aangetast wel op gaan reageren.

 

Een ander voorbeeld:

Je bent een kaasboer. Je verkoopt elke dag op de markt jouw kaas. Je deelt ook kaas uit om mensen te laten proeven wat jij in de aanbieding hebt. Normaal toch? Dat doet iedere kaasboer ongeveer. Bovendien vind jij het leuk om advies te geven over de succesfactoren van een bepaalde kaassoort in bepaalde situaties. Ook dat is vrij normaal toch?

Laten we eens nadenken hoe je deze normale gang van zaken bijzonder kunt maken? Je noemt het bijvoorbeeld niet ‘proeven’ maar je noemt het ‘Een gratis exclusieve smaaksensatie’. En als bonus krijgen ze geen ‘advies’ maar ‘een gratis consult voor een gouden recept’.

Vergroot dit nog eens uit door je kaaswagen goud te spuiten. En voilà je hebt elke dag Prinsjesdag in jouw kaaswagen.

 

Maak jezelf zichtbaar

Blijf niet hangen in je eigen kringetje. Als je doet wat je altijd doet, krijg je wat je altijd kreeg. Maak jezelf zichtbaar! Ga eens brainstormen om te bekijken welke normale zaken jij in jouw bedrijf kunt uitvergroten. Woorden zijn krachtig!

Verdiep je in jouw doelgroep. Wat willen zij graag bereiken met jouw product of dienst? En welke woorden kan jij gebruiken om dat verlangen te raken? Vergroot dat uit, schrijf er blogartikelen over en verspreid je boodschap op social media.

Jij bent de Expert!

Weet je niet goed hoe jij jezelf zichtbaar kunt maken en wil je daar eens met me over brainstormen? Plan dan direct een Skypesessie of op een andere manier contact met mij op.


Expertstatus

Uitgelicht:

Jij bent de expert! >

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *