Werken als een Paard, verdienen als een Ezel

Hoe bepaal jij de prijs van je product of dienst?
Werken als een Paard maar verdienen als een Ezel

Wat? Zo duur!?

Ik krijg die vraag nooit. Echt niet. Maar nu ik in een coachingstraject zit snap ik ook waarom. Ik snap nu ook waarom ik ongelooflijke veel uren werk en waarom mijn bankrekening dat niet laat zien.
Ik vind het leuk om die kennis met jou te delen.
Wellicht heb je er wat aan.
Hoe bepaal jij de prijs van je product of dienst?

 

Wat doen wij als eenpitters?

Wij zijn betrokken en we willen graag helpen. We willen lekker aan de gang zijn en als je kunt zeggen dat je het druk hebt, dan gaat het vast goed met je.
Fout!

 

Ik moet je eerlijk bekennen

Ik moet je eerlijk bekennen dat ‘het druk hebben’ mij wel bevalt. Lekker veel verschillende klanten, spoedberichten waar ‘ik nodig ben’ en veel taken op mijn to-do-list.
Yeah! Ik ben aan het ondernemen, ik word gezien en het gaat goed!

 

Totdat ik mijn bankrekening zie

Ik mag niet klagen, ik weet dat veel mensen het slechter hebben. Maar het staat niet in verhouding tot de uren die ik maak en de waarde die ik geef. Dat is zeker!
In de zomer vond ik echt dat dat anders moest!
Hoe doen anderen dat dan?

 

Leren doe je van anderen die ‘hoger’ op de ontwikkelladder staan

Ik ging op zoek naar iemand die mij echt kon leren hoe ik dat kon doen. Geen snelle trucjes, geen eenmalige strategieën. Maar iemand waar ik me aan op kan optrekken en waar ik vertrouwen in heb. Iemand die zinnige dingen zegt en me de waarheid vertelt. Iemand waarbij ik mezelf kan ontwikkelen.

 

Ik ben blij dat ik een ondernemersnetwerk heb gevonden waar we elkaar helpen. Petra staat aan het roer en zij wijst ons de weg en geeft ons eerlijke, soms harde, feedback.
Mocht jij dat ook zoeken, kijk dan eens op de website van Petra, https://www.networkofpurpose.nl/

 

Hoe bepaal je de prijs van een product of dienst?

Hoe bepaalde ik mijn prijs. Ik keek naar de tijd die ik ongeveer bezig ben met de uitvoering. En dat is stom! Ik leerde dat al uit het boek ‘de vier urige werkweek’. Als je ergens goed in bent, als je een expert bent dan heb je minder tijd nodig. Dus als je goed bent verdien je minder. Dat is raar toch?
Oké niet per uur, dan per product of dienst. Maar stiekem rekende ik dan toch weer uit hoeveel uur ik ermee bezig ben.

 

Hoe moet het dan wel?

Bekijk deze vier elementen eens goed en maak een concrete opsomming van je kosten.
  1. Wat kost het maken van je product of dienst?
    Denk hierbij aan systemen, werkuren, materialen, abonnementen, inhuur van kennis etc.
  2. Wat lever je?
    Denk hierbij aan huur van de locatie, lunch, koffie en thee, de reisuren en reiskosten, materialen als bv. Een werk- of studieboek, of massageolie, of kaarsjes, of andere zaken. Maar ook aan waarde. Wat levert het voor de klant op als ze met jou in zee gaan. Investeringen die terug te verdienen zijn bijvoorbeeld. Kijk hiervoor ook eens bij je concullega’s.
  3. Wat zijn je overheadkosten?
    Aan deze kosten heb ik nooit nagedacht. Bijvoorbeeld gas, water in licht. Huur kantoor, kosten voor je auto, internetkosten, telefoonkosten en afschrijfkosten van je materiaal bijvoorbeeld je computer en auto. Vergeet je verzekeringen en pensioen niet. Maar ook marketingkosten als advertenties en/of studie.
  4. Winst
    En dan pas mag je denken aan winst. Wat heb je nodig om te leven? Heb je dat weleens berekend. Hoeveel mensen kun je helpen? Deel dat door de kosten en je weet wat je kunt vragen per persoon als winst. Vergeet niet er nog meer winst bovenop te zetten om weer te investeren in je bedrijf. Want investeren is de enige manier om te groeien.

Schokkend

En dan is het schokkend wat je zou moeten vragen voor je product en dienst. En dan is het ook meteen duidelijk dat je werkt als een paard maar verdiend als een ezel.
Althans, voor mij. Laat ik nou maar hopen dat jij het slimmer hebt aangepakt.
Ik begrijp nu wel de hoge kosten van andere ondernemers. Toch stom dat ik deze kosten gebagatelliseerd heb.

 

Ik ga mijn leven verbeteren

Ik ga de kwaliteit van mijn leven verbeteren. Ik werk graag en dat doe ik met hart en ziel, vooral voor mijn klanten. Maar ik ben het waard om op een goede gefundeerde manier mijn prijs te bepalen. Zodat ik ontspannen kan ondernemen. Daar heb jij toch ook veel meer aan!

 

Anders werken

Hoe bepaal jij de prijs van je product of dienst? Ik ga in ieder geval anders werken. Vanaf 1 januari start ik met een pilotgroep in mijn nieuwe Killer Content Academy. En ik ga nog één keer gek doen. Op Black Friday. Want je prijs omhoog gooien is moeilijk. Ik wil namelijk veel mensen helpen.

 

Ik heb nu een prijs bepaald van 1500,- voor drie maanden training, begeleiding en feedback. Co-creatie van Killer Content. Petra vind het nog mager, maar voor mij is het voor nu goed.
Als ik Petra zeg dat ik wil starten met zo’n lage prijs zal ze waarschijnlijk een diepe zucht geven en accepteren dat verandering tijd nodig heeft.

 

Ja, ik ga mijn leven verbeteren.

 

En als jij tot hier hebt gelezen… dan ben jij degene waar ik mee wil werken! Sluit je aan bij de pilot-groep.
In de Killer Content Academy co-creatie ga je alles leren over het daadwerkelijk DOEN van online marketing. Hoe richt je je marketingfunnel in? Met welke programma’s? Met welk verhaal? En hoe schrijf je nu teksten die raken? Welke kanalen zet je in en HOE doe je dat dan? Pak nu je kans en geniet van nog meer voordeel!
Sssst niet tegen Petra zeggen!
Ik beloof je dat je er geen spijt van gaat krijgen. Maar daar heb je wel lef voor nodig. Want ik ben nu nog volop in ontwikkeling en ik kan je er nog niet zoveel over laten zien. Ik kan je alleen beloven dat ik er vol enthousiasme inzit, dat ik je persoonlijk zal begeleiden en dat jij met jouw content het verschil gaat maken.
Sluit je aan bij de pilotgroep van de Killer Content Academy voor maar 1197,-!  We starten in Februari. Mail naar jolanda@killercontentacademy.nl

Lef + Vertrouwen = Mega Voordeel

Laat een reactie achter