Hoe denkt Google?

 

Hoe Google echt denkt en werkt zullen we nooit zeker weten. Maar een aantal factoren zijn wel te benoemen. Ik ben benaderd door Stefan Rooyackers, van Internet Marketing Nederland. Stefan wil samen met mij een training maken. Hoe cool is dat?

Oktober 2017: Dat was moeilijker dan ik dacht. Dus heb mijn tijd genomen om zelf een mooie training voor je te maken. Bekijk hem hier.

Om te zien waar mijn training aan moet voldoen ben ik een training gaan volgen van Stefan. Volgens zijn training zijn er wel 400 factoren waar je ranking in Google van afhangt. Ik ken ze niet allemaal. Ik noem een aantal factoren dat ook in de training in 7 stappen op nummer 1 in Google van Interplein genoemd wordt. Interplein is het cursusplatform van Internet Marketing Nederland.

Winnen in Google

De drie grootste gebieden waar je punten in Google mee kunt winnen:

  1. Activiteiten
  2. Inkomende links
  3. Goede content

Wauw factor

Als je pagina antwoord geeft op de vraag die je doelgroep stelt in de zoekbalk van Google heb je grote kans dat je bezoeker bij jou op de website blijft. Dit noemt Stefan Rooyackers, de Wauw factor.
Google meet de wauw! door het delen en liken op social media. Maar Google kijkt ook naar de tijd die je bezoekers blijven op je website. Veel informatie kunnen ze achterhalen als je bezoeker je website bezoekt in de browser van Chroom.

Wanneer krijg jij het Vertrouwen van Google?

Elke webpagina krijgt punten. Deze krijg je bijvoorbeeld door een verwijzing via een andere website. Hoe hoger Google de pagina scoort waar de link vandaan komt, des te meer punten krijgt jouw pagina. Maar ook interne linken naar relevante informatie wordt door Google gewaardeerd. Hoe ouder je website is, en hoe langer de linken bestaan en werken, des te meer punten krijg je van Google en je gaat vertrouwen. Je wordt dan gezien als een goede partner, vertaald naar de zo genoemde trustrank. Als je linken krijgt vanuit websites met een goede trustrank krijg je nog meer punten.

Goede content

Goede content is belangrijk. Dat hoor je elke marketeer zeggen. Maar waarom?

  • Goede content geeft antwoord op de vraag van je bezoeker.
  • Als de bezoeker jouw link in Google als eerste aanklikt, dan krijg je extra punten!
  • Als je content zo goed is en je bezoeker niet meer teruggaat naar de zoekresultaten behoudt je website alle punten.
  • Gaat je bezoeker weg omdat jouw webteksten niet het antwoord geven waar de bezoeker naar zoekt. Dan krijgt de website die de bezoeker het laatst heeft bekeken extra punten. Deze punten worden afgesnoept van de punten die jij kreeg, ondanks dat jouw link de eerste link was waarop werd geklikt.

Google gaat er vanuit dat als men stopt met zoeken, dat het antwoord is gevonden.

Google+

Google+ is de enige website in de wereld die enorm goed rankt. Als je jouw artikel volgens de Google richtlijnen opstelt en je schrijft een samenvatting met het zoekwoord in Google+ met een # van je zoekwoord. Dan zul je jouw artikel snel in de resultaten vinden. Probeer het maar eens.

User experience (UX)/ Gebruikerservaring

De gebruikerservaring op de website is niet alleen belangrijk voor je conversie, de gebruikerservaring is ook belangrijk voor je ranking in Google.

UX ofwel User eXperience, of nog beter gebruikerservaring zijn de acties die gedaan worden op je website waardoor jij met je potentiële klant in contact kan komen. Denk dan aan een download, een inschrijving of een vraag stellen. Nog beter een offerte opvragen.

Google geeft punten:

  • Als je bezoeker lang op je pagina blijft.
  • Als je bezoeker meer dan een pagina bezoekt. Dus doorklikt.
  • Als je bezoeker een actie doet, een bestelling of mailadres achterlaat.
  • Als je bezoeker een bericht achterlaat. (comments)
  • Als je bezoeker over jouw website praat via gmail (ja, Google leest al je mail als je mailt met gmail).
  • Als je bezoeker de informatie op je website deelt via social media.
  • Als de vrienden van je bezoeker ook jouw website gaan bekijken. (ja, Google weet ook wie je vrienden zijn)

Als je punten van Google wilt krijgen is het slim om goede content te schrijven voor je website, leuke filmpjes te posten en wellicht wat humor te integreren. Alles om die interactie met je publiek te stimuleren.

Trends over Google:

  • De pagerank wordt steeds minder belangrijk.
  • De gebruiksvriendelijkheid wordt daarentegen steeds belangrijker.
  • Google waardeert een hoge bouncerate niet. Een bounce is het niet doorklikken naar een volgende pagina. Google wil graag dat je bezoekers wel doorklikken, daaraan meet hij of je website interessant genoeg is.

Doe de 7 seconde check

Stefan praat over 7 seconde, ik denk dat het er maar 5 zijn die je krijgt om je bezoeker op je website te houden. Het is zeer raadzaam om iemand anders eens naar je website te laten kijken. Vraag aan iemand die jou en je business niet kent om je pagina te openen en binnen 5 tot 7 seconde de volgende vragen te beantwoorden. Als dat lukt, dan zit je goed!

1. Waar ben ik?
2. Wat kan ik hier doen?
3. Waarom zou ik dat doen?

Wil je meer weten over Google en hoe Google denkt? Je kunt online cursussen volgen bij Interplein of mijn blogs lezen. Wil je liever persoonlijk contact of leer je beter als je direct je vragen kunt stellen en voorbeelden krijgt? Schrijf je dan in voor de training Schrijven van vindbare webteksten van mij. Bekijk de spectaculaire aanbieding!

Google places

UITGELICHT:

Avondcursus Beter vindbaar in Google

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *