Hoe schrijf je webteksten?
Als je me een beetje hebt gevolgd, weet je dat ik een groot voorstander ben van goede webteksten. Veel websites staan vol met webteksten waar niet doorheen te worstelen valt.Ik heb je eerder de tips gegeven om het kort te houden, om rijtjes te maken en scanwoorden en koppen te gebruiken. Ik heb je verteld dat de juiste woorden tussen de juiste codes helpen met je vindbaarheid en het belang uitgelegd van een goede usability. Genoeg tips om aan de slag te gaan. Maar hoe doe je dat nu? Hoe schrijf je?
Nu even geen SEO
Ik blijf natuurlijk bij mijn adviezen, maar ik wil even niet over SEO schrijven. Maar over het schrijven zelf. Hoe schrijf je? Wat moet je doen om de juiste letters in de juiste volgorde op papier te zetten. Hieronder een paar tips om je op weg te helpen.
1. Houd het eenvoudig
Hoe schrijf je over je vakgebied? Ik snap heus wel dat jij de kennis in huis hebt op jouw vakgebied. Door moeilijke woorden en zinnen te gebruiken overtuig je mij niet. Maar door eenvoudige taal die me snel naar mijn doel brengen wel. Uit onderzoek van Jakob Nielsen blijft dat eenvoudige teksten tot meer conversie leiden.
2. Schrijf actief
Een zin die ik tegen kwam op het web: ‘Ik hoop u van dienst te mogen zijn en met u mee te mogen denken, gesteund door een gezonde portie ervaring.’
Websitebezoekers lezen liever: ‘ Ik heb al veel mensen geholpen met..( jouw dienst of product)… Ik denk graag met u mee. ‘
3. Draag een oplossing aan
De bezoekers van je website komen op je site omdat ze antwoord op een vraag willen. Ze zoeken een mooie nieuwe jurk, ze hebben kledingadvies nodig, of een nieuwe kledingkast om hun kleding gestructureerd in op te bergen. Geef ze de oplossing.
- Kijk snel verder naar de nieuwste collectie jurken.
- Neem vandaag nog contact op met onze kledingstyliste.
- Stel direct online je kledingkast samen.
4. Weet tegen wie je schrijft
Ben jij ook een ondernemer die iedereen kan helpen, en niemand wil uitsluiten? Heb je een breed takenpakket en kun je veel? Heb jij een manier gevonden om iedereen aan te spreken? Laat mij dat dan weten!
Ieder mens is anders, en elk vakgebied vraagt om een andere benadering. Het lijkt mij onmogelijk om iedereen aan te kunnen spreken.
‘Als je niemand aanspreekt voelt niemand zich aangesproken.’
Zorg dat je iemand aanspreekt. Bepaal je doelgroep en probeer je doelgroep te visualiseren. Man of vrouw? Pak of spijkerbroek? Hoge hakken of wandelschoenen. Oud of jong? Als je het zo aanpakt, en je schrijft alsof je tegen hem of haar praat, dan ben je al een heel eind op de goede weg.
5. Vertel het belangrijkste eerst!
Websitebezoekers zijn zo vreselijk ongeduldig. Ze scannen de pagina en lezen in F vorm. Zorg daarom naast alle andere tips die ik je heb gegeven, dat je het belangrijkste eerst schrijft. Schrijf direct wat je wilt dat je bezoekers gaan doen op je website. En plaats een zichtbare plaats een mooie banaan.
6. Maak keuzes
Vertel niet alles wat je te bieden hebt op de eerste pagina. Maak je keuze. Wat vind jij belangrijk dat je bezoekers weten? Met welk doel richt je de website in? Het rendement is hoger met een duidelijke boodschap of doel in je webteksten. Zorg voor de focus en durf te schrappen.
7. Kies voor één aanspreekvorm
Ik zie ook regelmatig op één website zowel de aanspreekvorm u als jij. Zelfs op één pagina. Kies voor één aanspreekvorm, u of jij. Blijf consequent in al je communicatie-uitingen. Ook in je berichtjes op Twitter, Facebook, LinkedIn en in je nieuwsbrieven. Dit wordt gemakkelijker als je de doelgroep visualiseert en altijd voor ogen houdt als je schrijft.
8. Wissel korte zinnen af met lange zinnen
Vaak wordt de tip gegeven om voor je webteksten korte zinnen te gebruiken. Ik vind inderdaad dat tangconstructies niet wenselijk zijn. Maar dat is in geen enkele tekst wenselijk. Veel korte zinnen achter elkaar zorgt voor een staccato effect. Ook niet echt prettig. Probeer daarom korte en langere zinnen door elkaar te gebruiken. Maar zorg ervoor dat de korte zinnen in de meerderheid zijn.
9. Gewoon doen!
Denk niet teveel na over wat je gaat schrijven en ga al helemaal niet tijdens het schrijven na of je al deze tips wel goed benut. Begin gewoon te schrijven. De computerprogramma’s maken het ons zo gemakkelijk om later te schrappen, toe te voegen en opnieuw in te delen. Niemand leest wat je schrijft als je begint aan je tekst. Dus ga lekker los. Visualiseer je doelgroep en vertel schrijvend je verkoopverhaaltje. Dat is de basis van je tekst. Wees niet bang, begin!
10. Beperk taalfouten
Beperk taalfouten? Jolanda, ik neem aan dat je bedoelt, maak geen taalfouten?
Natuurlijk is het beter om geen taalfouten te maken, laat bij twijfel daarom altijd nog even iemand je tekst lezen. Twee weten meer dan één. Maar onderzoek heeft ook uitgewezen dat een taalfoutje ons wordt vergeven. Het maakt ons menselijk. Dus maak je niet zo druk als je wordt gewezen op een taalfoutje. Corrigeer dit en bedank degene die je feedback geeft. Het bewijst dat je menselijk bent. 😉
Succes
Succes met deze 10 tips: Hoe schrijf je?
Heb je geen tijd of energie om je te verdiepen in de webteksten? Geen probleem ik help je graag. Aan de hand van een interview maak ik effectieve webteksten voor je. Heb je straks wel goede webteksten maar nog geen goede website? Ook dan kan ik je helpen. Neem gerust contact met me op.
Wil je meer tips van mij ontvangen? Dat kan, schrijf je in voor de Gratis Toolkit. Als bonus krijg jij nieuwe tips als eerste in je mailbox.