Valentijn en webteksten
Valentijnsdag komt eraan.Een dag waarop je extra lief bent voor je geliefde of iemand probeert te overtuigen van jouw beste bedoelingen. Misschien heb je wel een stil verlangen naar een persoon die niet eens weet dat je bestaat.
Overtuigen
Wil jij jouw geliefde overtuigen dan moet je jezelf wel laten zien. Je legt je geliefde in de watten, verrast hem of haar met een gebeurtenis of een cadeau en je laat zien wat je voor hem of haar voelt.
Lef
Heb je echt lef, dan vraag je wat je van hem of haar wilt. Vraag je verkering, of je vraagt hem of haar mee uit. Door het te vragen ben je eerder succesvol dan wanneer je in stilte blijft hopen. Zo werkt het ook met je website.
Zichtbaar zijn
Om jouw product of dienst aan de man te brengen moet je wel zichtbaar zijn. Als anderen niet weten dat je er bent, hoe kan jij ze dan helpen?
Jouw potentiele klanten gaan op zoek naar een oplossing voor hun probleem op Google. Dan kun je er maar beter zorgen dat je ook vindbaar bent. SEO is een onderdeel van je online zichtbaarheid.
Wie wil je bereiken
Alleen een website hebben met statische informatie is niet meer voldoende. Dat is als een anonieme kaart op Valentijnsdag. Daar kun je niets mee.
De concurrentie op het net is groot. Hoe weten jouw potentiële klanten nu dat ze bij jou moeten zijn?
Door je potentiële klanten direct aan te spreken op sociale netwerken kun je hen bereiken. Daarom is een goede bepaling van je doelgroep heel belangrijk.
Creëer een ijkpersoon.
Visualiseer je doelgroep in een ijkpersoon ook wel eens Avatar genoemd. Stel iemand in je gedachte samen die voor een groot gedeelte voldoet aan jouw gewenste klant.
• Is het een hij of zij?
• Heeft hij of zij een hobby en wat is dat dan?
• Is het een carrièrevrouw of een gezinsman?
• Welke auto rijdt hij of zij etc etc.
Maak van jouw ijkpersoon jouw Valentijn
Jij wilt jouw Valentijn overtuigen door hem of haar op de juiste manier aan te spreken. Hem of haar in de watten te leggen en eerlijk, transparant en betrokken te zijn. Maak van jouw ijkpersoon jouw Valentijn.
Zichtbaarheid vergroten
Je zichtbaarheid en vindbaarheid vergroot je door ook actief te zijn op diverse sociale netwerken. Je weet nu welke taal je moet spreken en waar je doelgroepen zich bevinden. Je activiteiten worden beloond door Google maar je genereert ook trafic naar je website doordat je in contact komt met je potentiële klant. Je bent geen bedrijf meer voor deze personen, jij bent een mens. En mensen doen graag zaken met mensen.
Welke sociale netwerken moet ik gebruiken?
Op welke netwerken jij je het beste kunt richten is afhankelijk van je doelgroep. . Als het gaat om de zichtbaarheid van je website dan beveel ik in ieder geval Google+ en LinkedIn aan.
Verleiden
Je hebt je Valentijn nu naar je website geleid. Nu is het taak om hem of haar te verleiden. Door heldere webteksten, de weg te wijzen, niet te veel te vragen maar ook door antwoord te geven op elke vraag wek je vertrouwen. Langzaam verleid je ze om contact met je op te nemen.
Bananen of chocolade
Ik heb het vaker gehad over het verleiden van aapjes met bananen. Maar in het kader van dit verhaal past het verleiden van jouw Valentijn met chocolade misschien beter 😉
Jouw Valentijn is op zoek naar chocolade. Geef de chocolade (call-to-action-knop) en vraag om actie. Door te vragen om actie ben je eerder succesvol dan niets te doen en te hopen op actie. Vraag om een inschrijving, vraag om te bellen of vraag om een e-mailadres.
De aanhouder wint
Als je een afwijzing krijgt kun je verschillende dingen doen. Je kunt in een hoekje gaan huilen, boos worden of teleurgesteld zijn. Je kunt ook volhouden. De aanhouder wint, zeggen ze.
Blijf in contact met je potentiële koper. Zie het niet als direct scoren, maar deel je kennis. Laat zien dat jij de expert bent. Dat jij weet waar je over praat. En dat je graag wilt helpen. Stel jezelf open, stel je kwetsbaar op en blijf bij jezelf.
Uiteindelijk smelt jouw Valentijn voor je. Gewoon omdat jij de geschikte partner bent.
Hoe verleid jij jouw Valentijn?