Lees de waarheid over het benoemen van jouw ideale klant

JIK

Begin jij nou ook over JIK! Pffff vermoeiend hoor!

JIK = Jouw ideale klant. Alweer die ideale klant! Houd eens op zeg. Ik wil gewoon mijn product of dienst verkopen en toevallig is dat voor veel meer mensen geschikt dan alleen voor één genoemde doelgroep. Echt waar!

Als je bezig bent met je online marketing en daarvoor een aantal experts volgt dan krijg je altijd en overal dezelfde vraag.

“Wie is jouw ideale klant?(JIK)”

Daar word je toch moe van?

Maar stel je eens voor….

Jij bent een helper. Iemand die onderneemt met haar hart. Je bent masseur, coach, spiritueel helper, kindercoach of je zit bijvoorbeeld in de psychiatrie. Jij haalt in ieder geval je voldoening uit het helpen van mensen zodat zij mentaal sterk zijn en keuzes kunnen maken die hun hart laat dansen.

Je levert goed werk dus jij krijgt jouw klanten via mond-tot-mond reclame. Daar ben je heel dankbaar voor. Alleen heb jij daar geen controle over. Tot op heden zit je redelijk vol maar heel af en toe is het iets te stil naar je zin en je hebt geen idee hoe je dat kunt veranderen.

Ja? Kun je daarvan een voorstelling maken?

Je zit ’s avonds achter je pc en zoekt naar mogelijke nieuwe klanten. Je hebt een mooie werkruimte gevonden waar jij jouw klant graag wil begeleiden maar daarvoor heb je maandelijks meer inkomsten nodig. Maar hoe zorg je daarvoor?

Je leest een bericht. ‘Haal meer omzet uit je website.’ Je klikt het bericht open en je leest over webteksten, e-mailmarketing en social media. Je leest tips hoe je goede webteksten schrijft om mensen over de streep te trekken om met jou in zee te gaan.

Wat denk je?
Kom jij in actie?
Je hebt tenslotte nieuwe opdrachten ‘nodig’.

De kans is groot dat je denkt dat dit niet geschikt is voor jou. Jij bent een helper. Jij wilt mensen mentaal sterk maken en niet manipuleren door marketing. En je hebt al helemaal geen kennis en interesse in de techniek van een website en/of e-mailautomatisering. Je klikt het bericht weer weg.

Dan word je aandacht getrokken door een ander bericht. ‘Voorkom een burn-out en onderneem vanuit je hart!’ Je interesse wordt getrokken en je begint met lezen. Het artikel gaat erover dat je pas goed voor een ander kunt zorgen als je ook goed voor jezelf zorgt. Goed voor jezelf zorgen is ook zorgen dat je financieel sterk staat. Financiële zorgen zijn namelijk slopend. Maar hoe doe je dat?

Optimaliseren van je website?

Je leest over het optimaliseren van je website door de juiste webteksten te schrijven. Hoe meer je leest hoe meer je inziet dat marketing geen manipulatie is maar juist een hulpmiddel om jouw klant te helpen. Jouw klant heeft hulp nodig. Vragen om hulp is al moeilijk genoeg. Door de juiste snaar te raken met je webteksten laat je jouw potentiële klant voelen dat hulp vragen niet moeilijk is.

De schrijfster neemt je mee naar de succesfactoren van je website en jij realiseert je dat je te voorzichtig bent in je webteksten uit respect voor de keuze van je potentiële klant. Maar jij bent een helper. Waarom zou je ze dan niet helpen om de beslissing voor je potentiële klanten gemakkelijker te maken?

Help je potentiële klant een keuze te maken

Je raakt geïnteresseerd en je download een checklist. Je bent benieuwd of jouw website voldoet aan de belangrijkste criteria. Als je de checklist hebt doorlopen begin je je te realiseren dat je misschien wel kansen laat liggen. Je krijgt een uitnodiging voor een Webinar. Je bent benieuwd wat deze persoon voor jou kan betekenen en je schrijft je in.
Doordat je de ondernemer leert kennen krijg je vertrouwen in wat ze zegt. Je gaat de tips die ze deelt in blogberichten toepassen. Je bent er steeds meer van overtuigd dat je hulp nodig hebt.
Je gaat haar toch eens een bericht sturen. Misschien kan zij jou wel helpen.

Begin je JIK te begrijpen nu?

Als je je hebt ingeleefd in voorgaande case dan is de kans groot dat je het principe van het benoemen van JIK (Jouw Ideale Klant) begint te begrijpen. In beide artikelen wordt hetzelfde aangeboden. Maar in het tweede artikel voelde jij je aangesproken. Dit artikel ging over jou! De JIK van de schrijfster ben jij.
In marketingwereld noemen we dat ook wel Persona’s.

Houd zelf de controle

Het leuke aan het benoemen van jouw JIK is dat je hiermee ook de leukste klanten naar je toe kunt trekken. Die klanten die jij het beste kunt helpen, waarmee jij de meeste resultaten haalt en waarvan jij voldoening en energie krijgt. En doordat je veel weet (of leert) over de situatie waarin deze personen verkeren kan jij ze ook perfect helpen door hierover artikelen te schrijven.

Woorden die raken

Als jij weet wie jij echt kunt én wilt helpen, pas dan je boodschap aan op deze ideale klant. De kans is dan groot dat jouw woorden je potentiële doelgroep echt raken. Dat jij kunt laten zien dat je begrijpt in welke situatie zij zich verkeren. En daardoor vul jij jouw agenda met de leukste klanten.

Daarom hameren wij (= communicatie- en marketingexperts) keer op keer op Jouw Ideale Klant. Daar begint namelijk het hele marketingsysteem mee.

Grappig detail

Grappig detail is dat ik zelf mijn JIK een beetje verloren was. Ik liet me leiden door de aanvragen die ik kreeg. Ik kan namelijk elke ondernemer helpen aan webteksten die converteren. Maar ik schiet daarmee met hagel. Een beetje als de schilder die thuis niet schildert. Gelukkig realiseer ik me dit op tijd en ben ik aan de slag gegaan met een businesscoach. Want weet je wat het is? Je kunt jezelf niet uit de modder trekken! Ook al heb je nog zoveel kennis in huis over hoe je dat zou moeten doen.

Soms heb je gewoon een beetje hulp nodig. Ook ik vind het moeilijk om hulp te vragen maar Petra (de businesscoach die mij nu helpt) heeft mij geholpen zodat ik die keuze durfde te maken. En daar ben ik dankbaar voor. Ik voel me niet gemanipuleerd maar juist begrepen! Zij wist in welke situatie ik verkeerde en ze had haar communicatie daarop afgestemd. Zo zijn we allebei geholpen. Mooi hè?

Burn-out en marketing

Door het uitbrengen van mijn boek (Levend Dood, een burn-out je zult er maar mee zitten) ben ik vast in de modder komen te zitten. Ik vind het heel fijn dat ik mensen echt heb kunnen helpen door mijn verhaal te delen. Ik heb veel mensen gesproken en geholpen met tips.  Dat deed ik belangeloos. Ik wil er gewoon toedoen. De reacties op mijn boek zorgde voor bevrediging van die behoefte. Maar dat geeft geen brood op de plank.
Dan daarbij ben ik geen coach noch psycholoog. Ik heb er niet voor geleerd en ik weet ook niet of ik dat wel wil. Maar ik wil wél mensen helpen. En hup daar zat ik vast in de modder.

Doordat ik de eerste lessen van het programma van Petra ben gaan volgen (Die eerste lessen lijken overigens veel op het programma dat ik voor jou heb gemaakt) besefte ik dat er ook voor mij werk aan de winkel is. Ik las een quote die ik geweldig vind. Ik weet helaas niet van wie hij is.

JIK =jouw ideale klant

Ripple effect

Ik overwon mijn weerstand om weer opnieuw te beginnen en ging aan de slag. Veel nadenken, brainstormen, mindmappen en ik kreeg van Petra enorm veel vragen waar ik het antwoord op probeer te zoeken. Ik ben er nog lang niet (het programma duurt een jaar). Maar ik ben wel blij dat ik weer weet wat ik doe en waarom. Het bepalen van de richting is de eerste stap op de weg naar mijn succes!

Ik wil ondernemers helpen die anderen helpen.
Het ripple-effect zorgt ervoor dat ik ertoe doe.

 

Ontdek jouw Ripple effect

Een goed begin om jouw JIK te vinden is het beantwoorden van de volgende vragen:

1. Welke klant vind jij het leukste om te helpen?
2. Waarom?
3. Welke eigenschappen heeft deze klant?
4. Welke problemen ervaart deze klant?
5. Wat kan jij doen om deze klant te helpen?
6. Waarom wil je dat?
7. Wat is jouw toegevoegde waarde?
8. Waarom ben jij juist voor deze klant van toegevoegde waarde?
9. Welke waarden en normen hanteer jij?
10. Waarom past dat bij deze klant?

Verwoord niet welke klanten mogelijk iets aan jouw hulp hebben, maar beschrijf waarom juist die ene klant jouw hulp moet inschakelen.

Je bent niet alleen

Er zijn heel veel businesscoaches die jou hiermee kunnen helpen. Maar als je weinig budget hebt maar wél serieus aan je marketing wilt werken, volg dan mijn online-programma. Ik stel je daarin de juiste vragen, ik geef je templates om mee te werken en ik laat je zien hoe tools je helpen met de uitvoering van je strategie. Compleet met instructiefilmpjes. Je hoeft het zelf niet uit te zoeken. Ik begeleid je stap voor stap.

Het online-programma is gemakkelijk verwoord en volledig aangesloten op ondernemers die werken met liefde. Ik neem je mee in de wereld van online-communicatie. Ik leer je welke woorden je gebruikt en waarom? Maar ook welke woorden je juist wilt vermijden! Bovendien laat ik je zien hoe je ervoor zorgt dat je inspanningen ook gezien worden door Google.

Jij bepaalt het tempo

Leer op je eigen tempo! De training blijft beschikbaar voor je zodat je de kennis weer even kan herhalen als je dat nodig hebt.

Deze training is gemaakt voor ondernemers die werken met hun hart. Verover nu het hart van jouw ideale klant. Stroop je armen op, stap over je weerstand heen en start vandaag nog.

Laat een reactie achter