Ik ben net terug van vakantie en ik ben weer helemaal opgeladen. Heerlijk hoor de zon, de zee, mijn gezin en rust. Ik vraag me af of dat komt omdat ik een relatief lange vakantie heb gehouden. Had ik ook kunnen opladen van een korte vakantie?
Het gebeurt vaak genoeg dat ik me blij en energierijk voel na een goed weekend, of een paar leuke dagen op locatie. Daarmee lijkt het alsof een korte vakantie voldoende is. Aan de andere kant had ik nu meer tijd nodig om tot rust te komen. Of wilde ik dat alleen maar? Wanneer heb ik een lange vakantie nodig? Wanneer is een paar daagjes er tussenuit voldoende?
Korte of lange webteksten
Met een korte vakantie kan ik hetzelfde doel bereiken als met een lange vakantie. Geldt dat ook voor korte en lange webteksten? Hoeveel webteksten heb jij nodig om je doel te bereiken? Schrijf je nu het beste korte of lange webteksten? Heb je altijd lange webteksten nodig om je boodschap duidelijk te maken? Nee, dat denk ik niet. Mag je dan geen lange webteksten gebruiken? Ja, ik denk van wel. Je website wordt niet effectiever wanneer je alleen maar korte webteksten gebruikt. Soms is meer tekst nodig om iets uit te leggen, of om je boodschap te verpakken.
Hoe bepaal je de lengte van je webteksten?
De lengte van je tekst hangt af van:
- De complexheid van je product
- De hoeveelheid twijfels die je moet wegnemen
- Het doel van je tekst
Complexheid van je product
MarketingExperiments.com heeft aangetoond dat er een directe link bestaat tussen de kosten van je product en de hoeveelheid informatie die nodig is om bezoekers te begeleiden in het beslissingsproces.
Korte webteksten
Wanneer je een product aanbiedt dat goedkoop en eenvoudig is dan volstaat een korte tekst. Je bezoeker heeft minder angsten die je wilt wegnemen. Een korte tekst is prima voor een gratis e-book of voor het inschrijven voor een nieuwsbrief.
Lange webteksten
Als je product complexer is, heb je meer webteksten nodig om zaken uit te leggen. Je wilt je bezoeker de zekerheid bieden dat hij er goed aan doet om met jou in zee te gaan. Als je dan ook nog meer van je bezoeker vraagt, bijvoorbeeld persoonlijke gegevens of een betaling dan zal je bezoeker meer gaan twijfelen. Je hebt dan meer tekst nodig om de twijfels weg te nemen om je bezoeker te overtuigen.
De hoeveelheid twijfels die je moet wegnemen
Je hebt je website gemaakt om van je bezoekers klanten te maken (conversie). Daarvoor is het nodig om twijfels weg te nemen. Je probeert twijfels weg te nemen die gaan over je betrouwbaarheid, of het effect van jouw product of dienst en je wilt de vragen beantwoorden die opkomen bij het zien van je product of het lezen van je aanbod.
Twijfels wegnemen doe je met tekst. Is het duidelijk genoeg wat je aanbiedt? Vraag je om een duidelijke actie? Kom je betrouwbaar over? Gebruik je bijzinnen om mensen te overtuigen om tot actie over te gaan.
Verkooptool
Een tekst is een belangrijke tool om de verkoop te stimuleren. Gebruik je te weinig tekst dan kan het zijn dat je niet alle twijfels weg kunt nemen. Maar aan de andere kant als je te veel tekst gebruikt dan kunnen er nieuwe vragen ontstaan.
Een webtekst is zo gevoelig dat woorden schrappen of toevoegen een enorm verschil in de conversie kan opleveren. Denk daarom goed na met welke woorden je alle twijfels van je bezoeker weg kunt nemen.
Doel van je webtekst
Bij het schrijven van elke tekst is het belangrijk het doel te formuleren. Wil je mensen informeren en kennis overdragen, dan heb je voldoende tekst nodig. Wil je dat je bezoekers tot actie over gaan dan is het vooral belangrijk dat je de juiste woorden op de juiste plek zet.
SEO
Sommige ondernemers gebruiken webteksten met als doel goed vindbaar te zijn in Google. Dat is wat mij betreft een verkeerd doel. Je schrijft altijd voor je bezoeker en niet voor Google! Logisch toch? Maar het is natuurlijk wel handig om de teksten die je nodig hebt direct SEO te optimaliseren.
Welke vragen moet je jezelf stellen bij het bepalen van de lengte van je webteksten?
- Is de dienst/ product duur? Is er een bepaalde betrokkenheid van je bezoeker nodig?
- Is je dienst/product complex? Is het gemakkelijk te begrijpen wat je aanbiedt of is er meer uitleg nodig?
- Hoeveel kennis heeft je bezoeker die op je website komt?
- Is de tekst van toegevoegde waarde? Alles wat niets toevoegt kan je schrappen.
- Staat er een duidelijke banaan op je website?
- Staat relevante tekst in de hoofdkolom?
Hulp nodig?
Stel gerust je vragen, ik beantwoord ze graag?
Ik vind dit een zeer goed artikel. Zelf ben ik niet zo goed in het schrijven van web teksten, maar ik probeer altijd netjes en met overzicht te schrijven. Ik zal zeker deze website blijven volgen. En ook aanbevelen bij andere mensen.
top website, doe zo verder.
groeten,
jeremy
Hoi Jeremy,
Bedankt voor je compliment. Doet een mens altijd goed.
Ik deel graag de informatie met jou en alle geïnteresseerden.
🙂
Goede en duidelijke uitleg daar kan ik iets mee.