Word jij graag belogen en bedrogen? Nee natuurlijk niet, wie wel? En toch gebeurt het liegen en bedriegen in grote en kleinere mate om ons heen. Mensen blazen verhalen op, vertalen een boodschap verkeerd of verzwijgen belangrijke informatie. Dat gebeurt ook in websites met webteksten. Hoe voorkom je dat? Ik moet denken aan een oude gezegde.
‘Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.’
Logisch
Jij en ik vinden eerlijk communiceren waarschijnlijk heel logisch. En diep in ons hart willen we allemaal zo leven en werken. Toch zie ik nog vaak:
- Misleidende aanbiedingen
- Valse beloftes
- Mooie praatjes
Waar ligt de grens tussen marketing en eerlijkheid
Aan de andere kant heb ik, net als jij waarschijnlijk, geleerd dat je zichtbaar moet zijn. Dat bescheidenheid niet loont en dat je je aanbod aantrekkelijk moet maken voor je klant. Waar ligt de grens tussen marketing en oneerlijkheid? Ik denk weer aan de gezegde ‘Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet’.
Een mooie verpakking, is dat eerlijk?
Vind jij het uitpakken van een mooi cadeautje ook zo leuk? En is uitpakken stiekem leuker dan wat er in het cadeautje zit? De spanning, de uitstraling, de nieuwsgierigheid, de hints die je krijgt tijdens het openmaken en de verrukking die je voelt bij het idee dat iemand zoveel moeite doet voor jou? Niets oneerlijks aan.
Zorg er dus voor dat jouw dienst of product die behoefte aanspreekt.
Wel doen
- Presenteer je product of dienst netjes. Uitstraling doet veel.
- Maak je klant nieuwsgierig en behoeftig. Waarom willen ze het cadeautje uitpakken?
- Vertel precies wat ze van je dienst of product kunnen verwachten.
- Geef een uitermate goede service, denk aan een goede service, en geef nog meer.
Niet doen
- Beloof nooit meer dan dat je kunt waarmaken!
- Denk niet dat jij beter bent dan je klant. Neem je klant altijd serieus.
- Denk niet dat je klant wel weet wat je bedoelt, maar leg het altijd uit.
- Wordt niet nonchalant, voor jou is het misschien de 100e keer dat je levert, maar voor je klant is het speciaal. Laat ze voelen dat jij dat weet.
Eerlijke webteksten
Net als bijna elke ondernemer ‘groen’ claimt te zijn, wordt er te pas en te onpas gesproken over kernwaarden als eerlijk en transparant. In plaats van het te zeggen kun je het beter toepassen. Als je altijd eerlijk en oprecht bent in je communicatie, kun je jezelf ook nooit tegenspreken. Dat straalt vertrouwen uit. Een extra voordeel is dat je niet hoeft te onthouden wat je wanneer tegen wie hebt gezegd. 😉
Zorg voor eerlijke webteksten die geen twijfel zaaien. Consumenten willen geen mooie praatjes, ze willen de naakte waarheid. Net als jij en ik!
De klant staat centraal
De klant staat centraal, een term die je bijna overal tegenkomt. Maar is dat ook zo? Is het voor jou echt zo dat jij je klant op de eerste plaats zet en daarna pas naar jezelf kijkt? Of denk je in facturen bij elke extra actie die je doet in het kader van klanttevredenheid?
Oprecht betrokken
Ik ben ervan overtuigd dat je omzet gaat stijgen als je oprecht betrokken bent. Werken met een oprechte intentie. Er blijkt ook een mooie term voor te zijn: Meaningful Marketing. Als je vanuit betekenis denken onderneemt zal je groeien. Dat is mijn overtuiging.

Lef
Om openheid te bieden, een kijkje te geven in je keuken en je fouten durven toegeven aan je klant is lef nodig. Heb jij het lef hebt om eerlijk te ondernemen? Worstel je met je strategie of met je webteksten? Neem dan contact met mij op, want een ondernemer met lef wil ik graag op weg helpen.