Nederlands Elftal

Wat heeft het Nederlands Elftal met je website en webteksten te maken?
Laten we het succes van het Nederlands Elftal eens bekijken in vergelijking met het succes van je website en je webteksten.

Ik ben niet zo’n voetbalfan maar ik deel wel graag in hun succes in de vorm van een Oranjefeestje. 😉

Hoe krijg je succes? Dat is de sleutelvraag.

Nederlands Elftal

Het kan je gewoonweg niet ontgaan zijn dat het Nederlands Elftal vrijdag korte metten heeft gemaakt met Spanje. Wat maakt het Nederlands Elftal zo sterk? Waarom lukt het nu wel, en vele andere keren niet? Dat is een interessante vraag waar al veel over gesproken is, en waar waarschijnlijk nog lang over gesproken zal worden.

Waarom haalt de ene ondernemer veel werk uit zijn website en de andere niet? Twee ondernemers met hetzelfde vak en hetzelfde doel.

De basis

De basis van een goed elftal is natuurlijk voetballers die kunnen voetballen. Logisch.

Net zo logisch is het dat de basis van je website het presenteren van je product of dienst is. Wie ben je en wat doe je. Dat heb je in de header van je website geformuleerd.

De opstelling

Meneer Van Gaal ziet de kracht van elke Oranjespeler en zet hen op de juiste plaats in het veld. Je hoeft geen voetbalexpert te zijn om te weten dat een sterke verdediger niet floreert als spits.

Zo eenvoudig is het ook met je website. Je zorgt voor een strakke heldere structuur. Je verzameld de informatie die je wilt communiceren en je bedenkt een structuur die voor iedereen te begrijpen is. Daarna zet je de juiste informatie op de juiste plaats.

Samenspel

Het geheel is nog altijd beter dan de som der delen. Meneer Van Gaal wil dat de spelers samen gaan spelen. Synergie in het elftal zorgt voor grote prestaties. Niet gaan voor eigen belang maar het belang van het resultaat moet voorop staan.

Dit is een belangrijke link met je website. Stel niet je eigen belang voorop; ‘Wat wil IK communiceren’. Maar zet het belang van je bezoeker voorop: ‘Wat willen ZIJ ontvangen’. Als je bedenkt dat elke bezoeker net een aapje is op zoek naar de banaan, of in dit geval kan ik beter zeggen, een voetballer die verlangt naar balbezit. Dan kun je maar beter zorgen dat die banaan of die bal voor handen is. Maak het je bezoeker gemakkelijk. Laat je website een samenspel zijn van usability en informatievoorziening.

Nederlands Elftal bal

Duidelijkheid

Meneer Van Gaal heeft voetballers die kunnen voetballen, hij heeft nagedacht over de opstelling en stimuleert het samenspel. Nu is het belangrijk dat hij de spelers duidelijkheid geeft. Wat wil hij dat de spelers gaan doen? De speler moet precies weten wat zijn plek is, wat zijn opdracht is en wat het doel is van de acties die zijn bondscoach van hem verlangt. Als hij niet inziet waarom hij bepaalde acties moet doen, is hij sneller van zijn pad af te brengen.

Dat ben jij als ondernemer waarschijnlijk ook. Jij haakt af als:

  • je niet duidelijk hebt wat het doel is van je website
  • je niet inziet wat de winst is van je inspanningen
  • je niet helder hebt wat je kunt bereiken
  • je doel niet is geformuleerd is

Je hebt een website, je hebt je informatie ingedeeld en je hebt nagedacht over gebruiksvriendelijkheid. Maar je haakt af, omdat je ervan overtuigd bent dat je geen business haalt uit de website. Dat klopt waarschijnlijk ook als je website niet in beweging blijft.

Oefenen

Het beeld dat meneer Van Gaal voor ogen heeft is voor hem duidelijk. Nu moet er nog geoefend worden. Doen de spelers wat hij van ze vraagt? Hij laat de spelers oefenen, oefenen en oefenen zodat ze er niet meer over hoeven na te denken en precies weten hoe ze het spel moeten spelen.

Gespot op Facebook
Gespot op Facebook

Het is niet voor niets een eeuwenoude gezegde, oefening baart kunst. Ga spelen met je website. Speel met de woorden en de posities. Speel met de kleuren van de call-to-action knoppen en oefen met het delen via social media. Gewoon doen! Ook al sla je de plank volledig mis, je leert van vallen en opstaan.

Analyseren

Na elke wedstrijd wordt de wedstrijd geanalyseerd. Heel grappig hoe je de ‘kenners’ na of tijdens een wedstrijd hoort vertellen wat er mis is gegaan, welke acties succes opleverde en waar de bondscoach toch volledig de plank heeft misgeslagen. Meneer van Gaal analyseert al tijdens de wedstrijd met zijn schrijfblok op schoot. Oefenen, analyseren en bijsturen. Dat brengt succes.

Het ligt allemaal zo voor de hand. Maar pas als je durft te oefenen, en daarna resultaten van die oefening analyseert, dan pas kun je bijsturen richting succes. Google Analytics is een geweldig gratis tool om te zien of je acties resultaat hebben opgeleverd. Als je nog geen Google Analytics op je website hebt geïnstalleerd raad ik je aan dat vandaag nog te doen! Meten is weten.

Commitment

Meneer van Gaal heeft zichzelf een doel gesteld en hij heeft zich hier volledig aan gecommitteerd. Hij gaat ervoor en doet alles wat in zijn vermogen ligt om zijn doel te behalen. Hij is zelfverzekerd en laat zich niet van zijn pad brengen. Ondanks alle negatieve kritiek in aanloop naar dit belangrijke toernooi. Hij blijft in zichzelf, zijn kennis en zijn doel geloven.

Noem me niet arrogant, maar ik ben Europees Kampioen en ik denk dat ik
“A Special One” ben.

Louis van Gaal

Waarschijnlijk is dit de allerbelangrijkste eigenschap naar succes. Als jij niet in jezelf gelooft, hoe kun je anderen dan overtuigen? Je deelt je expertise door middel van bloggen. Je bent overtuigend in je webteksten. Je bent eerlijk in je aanbod. Je brengt je aanbod verleidelijk. En bovenal je blijft in jezelf geloven!

Brainstorm

Meneer van Gaal heeft gegarandeerd veel gebrainstormd met vakgenoten of juist met mensen die verder van het vak afstaan. Hij heeft daar nieuwe inzichten van gekregen die Oranje vrijdag zo succesvol maakten.

Uit ervaring weet ik dat even lekker sparren met iemand die je plannen concreter kan maken, die de beren op de weg ziet of die je inzichten geeft die je zelf net even hebt gemist, heel waardevol is.
Ik praat graag met je mee over jouw doelen en over het bewandelen van je weg daar naar toe. Bel 06-30490522 voor het maken van een brainstormafspraak. Je hoeft niet alles alleen te doen. Ik help je graag op weg.

Brainstorm

6 reacties op “Nederlands Elftal”

  1. Goed geschreven Jolanda….mooie bruggetjes geslagen tussen voetbal en een website…ondanks dat je niets met voetbal hebt…

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.