Wat vind jij van een netwerkreceptie? Met als thema ‘Laat je Zien‘ van het feestjaar 2017 wil ik mezelf wat vaker offline laten zien. Ik heb een aantal netwerken uitgekozen om naar toe te gaan.
Een newerkreceptie is vaak veel handen schudden. Herken jij dit?
1. Te veel handen schudden op een netwerkreceptie
Je vindt dat je te veel handen moet schudden. Je hebt het gevoel dat niet bewust de begroeting uitspreekt. Je schudt handen maar je komt niet tot een gesprek. Waarom zou je dan gaan?
Tip: Doe het anders!
Te veel handen schudden is als schieten met hagel. Je vliegt van links naar rechts om handen te schudden en je kijkt een beetje benauwd om je heen, ‘Ben ik niemand vergeten?’.
Met welk doel wil je iedereen een hand schudden?
Heb je dan nog wel tijd voor een gesprek?
Wat brengt het jou?
Als je bewust kiest met wie je praat kom je ook tot een echt gesprek. Kies je gesprekspartner dat past bij je doel.
- Zet een bepaalde doelgroep centraal.
- zet een bepaalde wens centraal
- zet een bepaald thema centraal.
Schieten met hagel
Schieten met hagel is ook iets wat ik vaak zie in communicatie online. Jij kan tenslotte iedereen helpen met jouw product en dienst, toch? En vaak is dat ook zo. Maar als je niemand aanspreekt voelt niemand zich aangesproken. Zorg dat je dezelfde structuur zowel in je online communicatie als je offline communicatie hebt. Zet een bepaald doel centraal.
Schiet in ieder geval met scherp! De kans dat je raakt is dan vele malen groter.
2. Je kent niemand
Waarom zou je naar een netwerk gaan waar je niemand kent? Je voelt je ongemakkelijk en niet op je plaats. Je doet dan liever iets anders of je blijft lekker thuis.
Tip: Stap uit je comfortzone
Je hebt dit vast eerder gehoord. Buiten je comfortzone gebeuren er de mooiste dingen! Als je niet direct een doel hebt gesteld, dan is het fijner om thuis op de bank te zitten dan naar een nieuwjaarsreceptie gaan. Ontspannen is immers ook belangrijk!
Toch blijf je dan in hetzelfde kringetje lopen. Een netwerkreceptie levert echt wat voor je op als je ook een doel hebt gesteld. Dit doel hoeft niet zo groot te zijn. Het kan zijn dat je jezelf weer eens wilt laten zien. Dat je bepaalde mensen weer wilt ontmoeten. Dat je met die ene ondernemer dat leuke gesprek wilt afmaken.
Maak het voor jezelf niet te moeilijk.
Werkvakantie
Ik heb bijvoorbeeld naast mijn thema ‘Laat je zien!’ ook een plan om met vrouwelijke ondernemers op werkvakantie te gaan naar Spanje om daar hard aan hun online communicatie te werken. Ik heb een plan, maar ik wil dit toetsen op haalbaarheid. Het is zo gaaf om op een ondernemersnetwerk te zijn. Ondernemers WILLEN elkaar namelijk echt helpen! Vraag gewoon om feedback. Geef natuurlijk ook zelf eerlijk feedback als jou om hulp wordt gevraagd.
Zo heb ik duidelijk gekregen dat een week van huis en bedrijf te lang is voor veel ondernemers. Maar van donderdag tot dinsdag, klinkt een stuk aantrekkelijker. Dat is voor mij waardevolle informatie. En ik heb op mijn beurt weer kunnen helpen met een naam voor een gezondheidsprogramma.
In contact staan met je doelgroep
Ook online wil je in contact staan met je doelgroepen. Ga niet alleen zenden op social media en op je website, maar probeer echt in contact te komen met je volgers. Door vragen te stellen maar ook door antwoorden te geven. Deel goede content van andere ondernemers.
Daarmee:
- Bedien je je doelgroep.
- Werk je aan je Expertstatus.
- Vergroot je de gunfactor.
3. Geen tijd of je vindt het verloren tijd
Dit is mijn grootste valkuil om een netwerk niet te bezoeken. Ik denk altijd dat ik mijn tijd beter kan besteden dan aan het schudden van handjes. Mijn takenlijst is groot en een netwerkreceptie kost toch al snel een paar uur.
Tip: Blijf werken aan je bedrijf
Werken aan je bedrijf blijft heel belangrijk. Wat doe je als er een moment komt dat je even geen opdrachten meer hebt? Dan moet je weer opnieuw beginnen. Voorkom dat!
Blijf in beweging
Ook je website heeft continu aandacht nodig. Als je een website goed hebt opgezet zal je al snel zien dat er meer bezoekers je website vinden via Google. Het Google algoritme smult van nieuwe content! Maar daarmee ben je er nog niet. Als je daarna niets meer doet, zal je ranking snel dalen en je bezoekers afnemen. Als je niets verandert of als je geen nieuwe content meer publiceert verdwijn je uit ‘de gedachte’ van het algoritme van Google. Net als je uit de gedachte van je doelgroepen verdwijnt als je jezelf niet meer laat zien.
Meer weten?
Wil je meer weten over hoe je kunt werken aan je vindbaarheid?
Wil je er eens met iemand over brainstormen of sparren?
Wil je jouw bedrijf centraal zetten en een plan maken voor je online zichtbaarheid?
Boek dan vandaag nog een brainstorm. Na de brainstorm weet jij wat je moet doen om je Expertstatus te vergroten. We kijken samen naar jouw business, je website, je online zichtbaarheid en je concurrenten. Daarna kijk ik naar je doelen en je drijfveren. Je loopt niet meer vast maar je krijgt een duwtje in de rug.
Wil jij dat ook?
Boek dan vandaag nog een brainstorm.
Wil je op de hoogte blijven van mijn te gekke programma in Spanje? Ik kan maar maximaal 8 ondernemers meenemen. Dit jaar, in het feestjaar, eenmalig tegen een introductieprijs!
Om zeker te weten dat je in oktober een plekje hebt schrijf je dan nu alvast in op de lijst van belangstellenden. Dan houd ik je op de hoogte van het programma en krijg je als eerste een bericht als de inschrijving start.
UITGELICHT:
Boek een brainstorm.