Neuromarketing is schokkend. Althans dat vind ik als ik er artikelen en onderzoeken over neuromarketing lees. Schokkend hoe onze hersenen werken als het gaat over het beoordelen van mensen.
Als verkoper van een product of dienst wil je graag weten waar wij mensen op reageren en hoe wij informatie verwerken. Als je dat weet kun je je marketingboodschap daar naadloos op aan laten sluiten.
Neuromarketing komt daarom steeds vaker voor.
Wat is neuromarketing?
De definitie van Neuromarketing:
“Het beter begrijpen van de klant en haar reactie op marketingstimuli, door de processen in de hersenen direct te meten’
Dat is een vrij beperkte en ingewikkelde definitie. In praktijk praten we veel breder over neuromarketing. Consumentenpsychologie en neuromarketing worden in een adem genoemd.
Goed om te weten
Neuromarketing wordt gebruikt als verzamelnaam voor alles wat bijdraagt om het consumentenbrein te snappen (en te beïnvloeden).
Doe maar simpel want dat werkt
Als je intelligent wilt overkomen is de kans groot dat jij je grote woordenschat wilt etaleren. Maar dat zal averechts werken. De mens heeft een gemakzuchtig brein en leest liever gemakkelijke webteksten.
Als je alles wat je online communiceert makkelijk en concreet maakt is de kans groter dat je boodschap overkomt.
Uit onderzoek blijkt zelfs dat mensen en bedrijven met een eenvoudige naam beter scoren. Als je een gemakkelijk (bedrijfs)naam hebt zullen je klanten je beoordelen als,
- bekend,
- betrouwbaar en
- veilig.
Bedrijven en personen met makkelijke namen sluiten eenvoudiger aan bij ‘de waarheid’ van je websitebezoeker. Wat die waarheid ook mag zijn.
Kies een makkelijke bedrijfsnaam
Heb je nog geen naam voor je bedrijf of product? Dan is het slim om deze wetenschap mee te nemen in je denkstorm.
Neuromarketing is schokkend!
Of beter gezegd de resultaten van onderzoeken zijn schokkend. Zo heb ik bijvoorbeeld gelezen dat onderzoek op scholen heeft uitgewezen dat nieuwe leerlingen met moeilijke namen ook minder goed presteerden. Leraren leggen de lat bij deze nieuwe leerlingen namelijk lager dan bij leerlingen met gemakkelijke namen.
Deze lage verwachtingen wekt een negatief zelfbeeld op bij deze leerlingen waardoor de prestaties ook daadwerkelijk lager liggen dan van leerlingen met gemakkelijke namen.
De misvatting van de leraren werden hierdoor ook nog eens bevestigd!
Neuromarketing is Schokkend toch?
Gemakkelijke namen scoren beter!
Een ander onderzoek wees uit dat jouw cv uit de enorme stapel cv’s en sollicitatiebrieven eerder wordt gekozen als je een eenvoudige naam hebt. Zoals Bram, Daan of Emma. Gelukkig geldt dat alleen bij gelijke geschiktheid.
Kansloos
De voordelen van een eenvoudige naam bestaan alleen bij een eerste indruk. Je bent niet kansloos als je een moeilijke naam of bedrijfsnaam hebt. Hoe meer kennis er is over jou en/of jouw bedrijf hoe minder personen vertrouwen op hun eerste intuïtieve reactie.
De kracht van beïnvloeding
De verwerkingssnelheid van de hersenen heeft nogal een grote invloed op de verwerking van de inhoud van je boodschap. Houd daarom je boodschap
- simpel,
- behapbaar en
- gemakkelijk leesbaar.
De emotie van een ander is besmettelijk
Dit heb je zelf vast wel eens ervaren. Als er iemand gaapt dan gaap je mee, of als je iemand ziet huilen voel je zijn of haar verdriet. Als je een emotie ziet is de kans groot dat je de emotie overneemt, zegt de wetenschap van Neuromarketing.
Emoties zijn besmettelijk!
Vrolijke gezichten die kijken in een camera converteren beter dan norse gezichten. Zelfs als je een stoere of verdrietige boodschap hebt. Blije gezichten worden beoordeeld als gelukkiger, aantrekkelijker en vriendelijker met een dunne lijn naar meer geschikt voor de job.
Test jezelf
Het is interessant en leuk om jezelf te testen. Probeer te achterhalen hoe jouw brein informatie verwerkt bij een nieuwe kennismaking. Schrijf dat eens op en kijk later terug naar wat je hebt of het klopt als je die persoon vaker hebt gezien of gesproken.
Een moeilijke opdracht hoor, want we doen heel veel dingen onbewust. Dat maakt neuromarketing zo interessant.
Wil je meer weten over neuromarketing of wil je zelf leren online teksten te schrijven? Neem dan contact met me op, of meld je aan voor de werkvakantie. Leuker dan de werkvakantie wordt het écht niet.
Online Training
Wil je leren hoe jij jouw online marketing kunt inrichten? Wil je weten hoe je neuromarketing kunt toepassen? Na het volgen van deze training heeft online marketing geen geheimen meer voor jou.