Neuromarkteting is een term die we de laatste tijd steeds vaker horen. Er worden regelmatig onderzoeken gedaan naar het online koopgedrag van je websitebezoeker.
Neuromarketing
Wij willen onze klanten bedienen zoals we zelf bediend willen worden. We zoeken naar de best mogelijke manier om onze kennis, producten en diensten onder de aandacht te brengen van onze doelgroep. Maar wat werkt nou echt? Dan is kennis van neuromarketing best handig.
Onbewuste motivatie
Gratis is een woord dat het goed doet volgens neuromarketeers. Gratis past in de onbewuste motivatie die direct schiet naar het beslissingsgedeelte van je hersenen. Het gedeelte waar 95% van onze beslissingen worden genomen volledig gebaseerd op emoties. Cialdini heeft hier een interessant boek over geschreven.
Bewuste motivatie
Toch richten wij ons op de website nog vaak op de bewuste motivatie. We noemen de voordelen van een product, we geven kortingen en benoemen de specificaties. Nu we weten dat 95% kiest op onbewuste motivatie snap je eigenlijk niet meer waarom. Er blijft maar 5% over om te overtuigen.
Reptielbrein
Het reptielbrein is de bangerik in ons. We vragen ons af of we het product of de dienst wel echt nodig hebben, of het niet te duur is en of het ergens anders beter is. Stel de bangerik gerust. Geef een garantie,. Niet goed geld terug. Zet een bijzin bij je banaan; bijvoorbeeld ‘een aanvraag verplicht u tot niets’, of ‘een bestelling kan binnen drie dagen ongedaan worden gemaakt’.
Gunnen
Een eeuwenoude basis om zaken met elkaar te doen is gunnen. Vertrouwen opwekken en leuk zijn helpt je dan. Ik ga ervanuit dat iedereen leuk is op zijn of haar eigen manier, en de meeste ondernemers zijn gelukkig ook te vertrouwen. Toch zoek ik altijd naar die geruststelling.
Bedenk waar jou klanten blij van worden en probeer dit vast te leggen om de gunfactor te vergroten.
Een leuke foto waarop je knuffelt met je harige huisdier blijkt sympathie op te wekken.
Er is een reden dat je website wordt bezocht
Bezoekers op je website hebben een reden om op je website te kijken. Er is:
• Een behoefte
• Een wens
• Een verlangen
• Een doel
Of ze zijn nieuwsgierig naar jou, en gunnen jou die aandacht. Bedenk of onderzoek met welk doel mensen naar je website komen en bedien hen zo goed mogelijk.
Geef je bezoekers een duwtje in de rug
Nu je bezoeker er toch is, geef ze dan een duwtje in de goede richting.
- Geef aandacht
- Zorg voor motivatie
- Haal bezwaren weg
- Maak contact opnemen gemakkelijk
- Zorg voor een goede leesbaarheid
Glijbaan techniek
Laat mensen gemakkelijk door je website glijden. Roger Dooley heeft hier een techniek voor beschreven. De Glijbaan, lees er alles over in zijn presentatie.
10 Ways to Optimize Your Next Email Marketing Campaign from Unbounce
Veranderingen onderhevig
Is het nieuw? Nee! De hersenen functioneren al eeuwen op eenzelfde wijze. Alleen de omstandigheden zijn nieuw. Waar we vroeger dagen moesten lopen om een boodschap over te brengen doen we dit nu binnen een seconde. We worden overspoeld door informatie en ons brein moet dit allemaal verwerken. Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar het functioneren van de hersenen en dan vooral over de wijze waarop wij beslissingen nemen. En als we die informatie hebben, waarom dan niet gebruiken?
Elk mens is anders
Wetenschappers komen steeds meer te weten over ons brein. Maar feit blijft, ieder mens is anders. Vind je het lastig om op deze manier je webteksten te schrijven? Dan kun je ook je webteksten laten schrijven. Neem gerust contact met me op om je wensen te bespreken. Ik beloof je dat ik je niet zal afblaffen, dat het gesprek je geen geld zal kosten, dat ik aardig tegen je zal zijn en dat ik je zal voorzien van eerlijke adviezen. (hoe klinkt dat?)