Opzetten van een website

website opzetten

Kort door de bocht

 Een website maak je voor je lezer!

Het lijkt zo vanzelfsprekend maar het blijft lastig om bij het opzetten van je website je niet te laten meeslepen met naar verlangen om te zenden. Je wilt nu eenmaal graag vertellen waar je goed in bent en waarom. Bij het maken en invullen van een website staat de lezer voorop!

Het is belangrijk om van je doelgroep een beeld te vormen en bij elke stap die je zet bij de ontwikkeling van je website  te staven of jouw inspanningen voldoen aan de wensen van je doelgroep. Dit doe je door je in te leven alsof jij de doelgroep bent. Geef je doelgroep een naam, een beroep, een hobby, een kledingstijl etc. Probeer zo gedetailleerd mogelijk te zijn en houd dit beeld vast bij elke actie die je doet tijdens het opzetten van je website.

De belangrijkste pijlers

1. Heldere content; duidelijke webteksten.
2. Gebruiksvriendelijk; duidelijke navigatie.
3. Helder ontwerp; niet te veel afleiding door grafische trucs.

een website opzetten

Checklist

  • Wat is het doel van je website?
  • Wie is de doelgroep?
  • Wie zijn er betrokken bij het maken van de website?
  • Wat moet de beleving zijn, de huisstijl en hoe is de tone of voice?
  • Hoe richt ik de homepage in?
  • Wie worden de leveranciers van informatie? En hoe organiseer je dat?
  • In welke taal of talen wordt de website geschreven?
  • Wat is de kwaliteit van de provider/ domein?
  • Hoe gaat het productieproces?
  • Voor welke browser moet de website geoptimaliseerd zijn?
  • Voor welke schermgrootte moet de website geoptimaliseerd zijn?
  • Wat is de verwachte traffic? Hoe organiseer je dat?
  • Is aanmelden nodig? Zo ja zorg voor aanmelding op het laatste moment, dit is namelijk een drempel voor je doelgroep.
  • Wie doet het onderhoud van de website? Technisch onderhoud maar ook de content heeft onderhoud nodig.
  • Waar moeten teksten over geschreven worden en wie is verantwoordelijk voor de teksten?
  • Wat is de deadline?
  • Wat is het budget?

Usability

Een vaak gebruikt woord voor gebruiksvriendelijkheid is usability. Te herleiden van het Engels. Use (gebruik) + ability (in staat zijn tot handelen).
Binnen drie seconde heeft de gebruiker een oordeel klaar over je website en wil hij overgaan tot handelen. Lukt dit niet, dan is hij weg. Hij gunt zichzelf geen tijd om je website te leren kennen. Een combinatie van factoren beïnvloeden de gebruiksvriendelijkheid.

Factoren gebruiksvriendelijkheid

  • Hoe snel kan een gemiddelde gebruiker bij het eerste bezoek de website onder de knie krijgen om eenvoudige taken te verrichten?
  • Hoe snel kan een ervaren gebruiker van de website bepaalde taken verrichten?
  • Hoe snel kan de bezoeker bij een herhaalbezoek de website gebruiken, of moet hij opnieuw de site leren kennen?
  • Hoe vaak maken gebruikers van de website fouten en kunnen ze na de fout verder op de website?
  • Hoe ervaart de gebruiker de website in gebruik?

Om te onthouden

Het belangrijkste woord dat je moet onthouden is: Gemakkelijk!

De gebruiksvriendelijkheid van een website kan alleen maar ‘slecht’ zijn en niet ‘goed’. Wanneer de website logisch en eenvoudig is opgebouwd, dan merkt de gebruiker er niets van. Hij merkt het alleen als het niet goed gaat.

Op het gebied van gebruiksvriendelijkheid kun je beter niet afwijken van de standaard. Dat klinkt saai en als één pot nat. Vergelijk je website met een auto. Het gebruik is in elke auto hetzelfde, de lichten, het schakelen, een dak en vier wielen. Maar het is de kleur en het interieur die het verschil maakt. Dat geldt ook voor websites. Je kunt je onderscheiden door kleurgebruik en afbeeldingen.

Hoe mooi je site ook is en hoe goed je ook nagedacht hebt over de structuur, de teksten maken je website effectief. Geef de webteksten daarom net zoveel aandacht als de aandacht die je geeft aan de vormgeving.

Meer weten over effectieve webteksten download dan de gratis toolkit en lees mijn blog over goed scanbare en vindbare webteksten.

 

Haal rendement uit je website 

 

 

1 reactie op “Opzetten van een website”

  1. Na de update van Google op 21 april maakt het extra duidelijk dat je niet meer zonder mobiele website kunt. De leesbaarheid van je webteksten op mobiel krijgt een belangrijke waarde voor de ranking van je website.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.