Wij Nederlanders zijn een nuchter volk. Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg. Hoe gaan we deze nuchtere Hollanders nu overtuigen? Met overtuigende webteksten!Goed is goed zat! Als je dat afzet tegen bijvoorbeeld de Amerikanen dan zijn wij zeer bescheiden. Zij roepen overal waar ze kunnen hoe geweldig ze zijn en hoe goed hun product of dienst is. Terwijl wij ons product of dienst goed stevig verpakken.
Bezoekers van je website moeten bijna zoeken naar het aanbod en de meerwaarde. Waarom wil je dat mensen zelf ontdekken hoe goed je dienst of product is? Wat een onzin! Je wilt toch verkopen?!
Valse bescheidenheid
Ik noem het stevig inpakken van je product of dienst valse bescheidenheid. Jij werkt toch hard om je klanten tevreden te houden? Jij wilt ze toch het beste geven? Jij hebt toch zeker de kennis in huis die nodig is? Waarom dan bescheiden zijn? Overtuig je klant dat ze jou nodig hebben. Zelfs als ze dat nog niet weten!
Trek ze over de streep
Als je in de winkel een stofzuiger gaat kopen heb je grote kans dat de verkoper het product ook “zelf heeft gekocht”. En daar is hij natuurlijk erg tevreden over. Waarschijnlijk weet je wel dat het een verkoopverhaaltje is, maar het werkt. Hij kijkt je aan met zijn warme vertrouwde blik en vertelt je dat je op het punt staat een stofzuiger te kopen die perfect is. Dat wil je horen! Je wilt geen verhaal horen over de garantie, de techniek of in welke fabriek die stofzuiger is gemaakt. Jij wilt weten of deze stofzuiger goed is en of het jouw probleem oplost. Rommel opzuigen!
Wat anderen zeggen
Onderzoeken hebben uitgewezen dat we wel degelijk beïnvloedbaar zijn op wat anderen zeggen. Nu je dat weet kun je dat ook gebruiken. Vraag aan je klanten of ze een referentie schrijven, of ze sterren willen uitdelen of willen Liken en Plussen. Het helpt!
Overtuigende webteksten
Ben bewust van je valse bescheidenheid als je aan de slag gaat met je webteksten. Pak je boodschap niet te veel in. Zeg wat je hebt! Schrijf overtuigende webteksten!
- Wat is het probleem waarvoor de klant bij jou komt? Benoem het!
- Wat is de oplossing die jij kunt bieden? Zeg het!
- Waarom denk jij dat jij beter geschikt ben dan je concullega’s? Beschrijf het!
- Wat zijn de voordelen voor jouw klant? Gil het uit!
Laat de verpakking achterwege
Website bezoekers zijn scannende lezers. Ze willen snel en direct voorzien worden in hun behoefte. Bedenk naar welke behoefte jouw klanten op zoek zijn en vervul die behoefte. Laat de verpakking achterwege. Schil de banaan af zodat je bezoeker direct kan eten. Geef op een presenteerblaadje wat je bezoeker zoekt.
De kracht van zelfverzekerdheid
Zelfverzekerdheid verkoopt! Als jij niet zeker bent over je product of dienst, dan zal je klant dat ook niet zijn. Je hebt alle reden om zeker te zijn. Je weet alles van je product of dienst en je weet hoe waardevol je product of dienst is. Straal dat uit. Niet alleen in persoon maar ook in je webteksten. Woorden als misschien, kan of kunnen schrap je uit je tekst.
Niet:
Misschien kan de helpdeks van HP u verder helpen wanneer u problemen hebt met uw printer.
Wel:
Hebt u een probleem met uw printer? De helpdesk van HP wijst u de weg bel 06-1234567.
Geen zin om te puzzelen?
Heb je geen zin om te puzzelen met je webteksten? Heb je iets geschreven maar zijn het nog geen effectieve webteksten? Vind je het moeilijk om heldere webteksten te schrijven? Geen nood. Ik heb precies de kennis die je nodig hebt om je te helpen. Bel 06-30490522, neem contact met me op via de website of plaats een opdracht.