Als je bezig bent met ondernemen ontkom je er niet aan om af en toe wat op papier te zetten. Al is het alleen maar om je website in beweging te houden door te bloggen en social media in te zetten voor je marketing.
Heb je genoeg kennis in huis en wil je deze kennis graag delen? Maar weet je niet welke woorden je in je webteksten moet gebruiken om het gewenste effect te bereiken?
Cut the crap
Om te beginnen doe je elke lezer een plezier als je de onzin uit je website gooit. En met onzin bedoel ik dure woorden of terminologie waarmee je indruk wilt maken maar die werkelijk nergens op slaan. Het is een hoop bravoure zonder inhoud. Cut the crap!Je hebt een meerwaarde, daar hoef je geen indrukwekkende woorden voor te gebruiken. De hoogdravendheid werkt averechts voor je.
Focus op impact
Wat je beter kunt doen is focussen op impact. Wat voor een impact heeft jouw product of dienst op jouw potentiële klant? Wat kan de klant doen of bereiken als jouw product of dienst wordt afgenomen? Hoogdravendheid is een belemmering.
Moeilijk taalgebruik is een blokkade om je tekst te lezen. Haal deze drempel weg zodat het voor de lezer gemakkelijker is om contact met je op te nemen. Dat is toch wat je wil?
Zoek de kern
Wat is de kernwaarde van je product of dienst? Ga op zoek naar die kern! Praat met je klanten en potentiële klanten. Leer van wat zij je te vertellen hebben. Luister naar hun verhaal, maar ook naar het woordgebruik. Welke woorden gebruiken zij om de kernboodschap bloot te leggen? Gebruik dezelfde woorden in je webteksten om uit te leggen wat jij kan betekenen voor je potentiële klanten.
Geef een reden!
Als je wilt dat je bezoekers van je website tot actie overgaan geef ze dan in je webteksten een reden waarom dat ze dat moeten doen. Onderzoeken hebben aangetoond dat het geven van een reden vaak al voldoende is om tot actie over te gaan. Ook al is die reden nog zo idioot.
Internetlezers zijn lui en willen zelf niet nadenken. Dus ook niet over een reden. Geef ze daarom de reden op een presenteerblaadje. Je hebt daarmee 50% meer kans dat ze overgaan tot actie.
Wil je de kracht van woorden benutten? Dan is er werk aan de winkel!
Welke woorden in je webteksten hebben superkracht?
1. Aandacht trekken
Wil je aandacht trekken of een probleem oplossen gebruik dan de woorden:• Snel
• Direct
Dit zijn woorden die aanzetten tot actie.
2. Persoonlijk
Allerlei onderzoeken hebben aangetoond dat als je persoonlijk bent in je berichtgeving dat mensen dan meer willen betalen voor je product of dienst. Mensen doen nu eenmaal graag zaken met mensen. Ga je eigen acties maar na. Gebruik dus in mailingen en in berichten op social media de naam van de ontvanger en gebruik een aanspreekvorm, jij of u.
3. Snel handelen
Als je wilt dat mensen snel handelen dan is het creëren van het gevoel van schaarste slim. Gebruik de woorden• Alleen vandaag
• Beperkt aanbod
• De sluiting is snel
• Alleen de eerste …. aanmeldingen.
Deze woorden beïnvloeden de impulsaankopen door de angst aan te spreken om buitengesloten te worden.
4. Verhoog de betrokkenheid
Als je de betrokkenheid wil vergroten gebruik je de woorden:• Help
• Vertel ons
• Geheim
• Ontdek
Onderzoeken hebben aangetoond dat deze woorden de betrokkenheid vergroten en mensen aanzet om te reageren. Mensen willen graag helpen. Speel in op die behoefte. Daarmee kun je een activiteit op je webpagina vergroten. Het zou helemaal mooi zijn als je een discussie op gang kan brengen.
5. Bedank
Het woordje dankjewel heeft nog wel de meeste kracht. Bedank mensen voor hun feedback of bijdrage. Ook al is de feedback negatief. Elke reactie is waardevol voor je bedrijf. Bedank je bezoekers daarvoor. De kracht van het woord ‘bedankt’, moet je niet onderschatten!
Let op!
Woorden hebben macht!• Woorden zijn een middel om aandacht te trekken.
• Woorden verhogen de betrokkenheid.
• Woorden stimuleren de verkoop.
• Woorden verbeteren je bedrijf. Maar alleen als je echt blijft!
Authenticiteit is heel belangrijk! Blijf dicht bij jezelf. Een toneelspel werkt tegen je.
Contact
Heb jij een boodschap te vertalen naar webteksten maar weet je niet hoe? Kom je niet uit mijn tips of heb je er gewoon geen zin in of tijd voor? Neem dan contact met me op. Ik schrijf graag voor je en behoud jouw authenticiteit. Daarvoor is het belangrijk dat we met elkaar in contact komen.Bel me 06-30490522
Filmpje door Vincent, Julian, Floor, Senna, Merel en Philip naar de oorspronkelijke versie van Purple Feather. Gemaakt op de creamiddag van CBS De Regenboog te Bergschenhoek op 18-1-2013.
Help mij de lijst uit te breiden. Weet jij nog een paar krachtige woorden? Vertel het me onder dit blog.
UITGELICHT: