Wat wilt je weten over SEO in 2013

De wereld verandert om ons heen. Als je niet achter wil blijven moet je meegaan. Maar soms is dat moeilijk. Dat geldt voor veel persoonlijke zaken maar ook voor de zakelijke markt. Eén aspect van je marketing is je website. Als je daar veel aandacht aan besteedt wil je ook gevonden worden.

In dit artikel lees je over:

  • Zoekmachines
  • SEO in 2013
  • Contentstrategie
  • Not Provided
  • Tabbed Site Links
  • Variaties is het toverwoord
  • Social Ranking

Zoekmachines

De zoekmachines wil je te vriend houden. Hoofdrolspeler daarin is Google. De materie van Google is moeilijk. Moeilijk omdat Google veel informatie achter gesloten deuren houdt en het daardoor altijd een beetje gokken blijft. Maar ook moeilijk omdat er veel informatie te verkrijgen is waardoor je door het bomen het bos niet meer ziet. Het blijft moeilijk omdat het algoritme van Google steeds veranderd.

SEO in 2013

Om je een klein beetje op weg te helpen maak ik een opsomming van de SEO technieken en veranderingen waar je in 2013 rekening mee moet houden.
Optimaliseren wordt lastiger door een groeiend aantal not provided in Google Analytics
Contentstrategie blijft het allerbelangrijkste
Tablet sitelinks zorgen voor minder tijd op je website
Variatie is het toverwoord
Social Ranking

Contentstrategie

Het allerbelangrijkste voor je bezoeker maar ook voor Google is je content. Ik herhaal het nog maar een keer. Schrijven voor je bezoeker en iet voor Google. Zorg dat je content uniek is en dat het waarde heeft. Maak regelmatig een nieuw artikel en deel dit op social media. Maak jezelf zichtbaar.
Schrijf niet alleen goede, waardevolle content maar vergeet de call-to-action niet. Gebruik te technieken schrijven voor internet.
Kortom, deel je kennis en laat jezelf zien.

Not provided

Het wordt steeds lastiger om je website te optimaliseren voor SEO. Je zult bij Google Analytics wel het groeiend aantal van not provided op je lijst zien staan. Dit komt doordat de browser van Google chrome en Safari geen data meer doorgeven.
Sinds 2012 versleutelt Google de zoekresultaten steeds vaker. Google gebruikt een beveiligde verbinding. Dit doen ze, naar eigen zeggen, om de privacy van hun gebruikers te waarborgen.

Edwords.nl heeft hier een goed informatief blog over geschreven. Not provided achterhalen

Tabbed Sitelinks

Google experimenteert met tabbed sitelinks op de resultatenpagina van je zoekactie. De lengte van elke titel bepaalt het aantal tabs. Onder elke tab staan de gecategoriseerde sitelinks. Op deze manier kunnen de bezoekers al door de belangrijkste content van je site klikken zonder dat ze op je site zijn. Hierdoor wordt de tijd waarop ze op je site zijn verlaagd.

tabbed-sitelinks

Aan de andere kant zijn de bezoekers die op je site komen, gemotiveerde bezoekers. Zij vinden direct wat ze nodig hebben. Bezoekers zullen minder ongecontroleerd over je site struinen maar winnen wel tijd en efficiëntie. En dat is winst. Het zal waarschijnlijk een hogere conversie tot gevolg hebben.
Het belang van contentstrategie wordt ook hier weer benadrukt. Wanneer het experiment tabbed sitelinks voor iedereen beschikbaar wordt zal Google bedrijven belonen die werk maken van hun contentstrategie.

Variatie is het toverwoord

Met de komst van de pinquin update werd duidelijk dat agressief gebruik van een anchor tekst niet meer werkt. Als iedere link naar je website dezelfde anchortekst heeft dan wordt dit gezien als spam. Varieer je anchorteksten!

Varieer in je links. Probeer eens iets anders, doe eens iets nieuws. Wanneer je één linkbuilding techniek toepast valt het snel op dat het kunstmatige links zijn.

Varieer ook in je bezoekersbronnen, gok niet alleen op Google. Hoe goed je SEO ook snapt, het kan altijd weer veranderen. Je bent kwetsbaar als je hele organisatie daarop is gebasseerd. Varieer in je markteting. Geloof in je eigen product en breng die passie over. Bedenk wat je dit jaar wilt bereiken en hoe. Dan komen de onderwerpen voor je content vanzelf. Laat je leiden door je kennis en passie en niet door Google.

Social Ranking

Social Ranking is een belangrijk onderdeel voor je SEO in 2013. Twitter, Facebook, LinkedIn maar zeker ook Google+ worden belangrijke kanalen om je content te delen. Het is in 2013 belangrijker dat er over je content gesproken wordt en je waarde wordt gedeeld, dan dat je de juiste technieken toepast. Natuurlijk blijft het een samenspel van beide.
Mijn advies, stel je social op. Schrijf, deel en speel met social media. Je zult zien dat het werkt.