Informatie en kennis delen is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld. Het World Wide Web staat vol met gratis goede content. Inmiddels weet je waar een blog aan moet voldoen maar weet je ook hoe je het blog goed in je website zet om SEO vriendelijk te scoren? Voor de zekerheid heb ik een checklist voor je gemaakt. Een checklist voor een goed SEO blog.
Doorloop deze stappen en je hebt een goed SEO Blog:
Denk goed na over je titel.
Begin je blog met een plaatje.
Zet in de eerste alinea je zoekwoord.
Gebruik een inhoudsopgave bij een lang artikel.
Zet je tussenkoppen in een h2 tag.
Zorg voor een leesbaar geheel door een heldere tekstopmaak.
Kies voor een vriendelijke url.
Gebruik je zoekwoord maar overdrijf niet. Vul de SEO tool van Yoast in.
Plaats je blog in een categorie.
Gebruik een goede anchortekst voor linken.
Gebruik spreektaal.
Publiceer je artikel en vraag er aandacht voor via social media.
Denk goed na over je titel
De titel is het eerste wat je lezers lezen. Als je wilt dat ze doorklikken werkt een belofte in de titel. Maak de titel logisch. Als je bezoeker de titel ziet en doorklikt om je SEO blog te lezen, is het wenselijk dat ze zien wat ze verwachten te zien. Zet je zoekwoord in de titel.
Begin je SEO blog met een afbeelding
Zoek een afbeelding die een aanvulling is op je tekst. Een afbeelding spreekt tot de verbeelding. Sla de afbeelding op je computer op onder het zoekwoord. Upload de afbeelding met het zoekwoord naar je website en geef het bestand een relevante titel en een alt tag met je zoekwoord.
Zet in de eerste alinea je zoekwoord
Hoe eerder je de essentie van je verhaal vertelt des te belangrijker is je boodschap. Zo redeneert Google. Zet daarom je zoekwoord in je eerste alinea. Je kunt er een scanwoord van maken door het dik te drukken.
Inhoudsopgave
Als het artikel dat je schrijft te lang is om snel door te scannen, plaats dan een inhoudsopgave boven je artikel. Op die manier kunnen je lezers snel scannen of ze de inhoud interessant genoeg vinden om door te lezen. Soms is een inhoudsopgave al voldoende om je boodschap over te brengen.
Gebruik koppen
Koppen zijn goed voor de leesbaarheid van je tekst. Gebruik heading tags. In WordPress worden heading tags aangegeven als Kop 1, Kop2, Kop3 etc. Gebruik voor de tussenkopjes Kop 2. Google geeft waarde aan deze koppen. Wat je in de kop zet krijgt meer aandacht van Google bij het indexeren van je tekst. Een Kop2 krijgt meer waarde dan een Kop 3 of Kop 4. Zet daarom je koppen in Koptekst 2. Gebruik geen Koptekst 1, want dan word je afgestraft. Je mag maar 1x per artikel een Koptekst 1 gebruiken. Vaak is dat de titel van je artikel.
Zorg voor een leesbare tekst
Lange lappen tekst leest niemand meer. Voeg regelmatig een witregel toe. Dit geeft de lezer rustpunten. De witregels helpen ook om je tekst beter te scannen. Kies ervoor om de essentie van je alinea vet te drukken. Hiermee geef je de lezer in één oogopslag een mogelijkheid de inhoud van je artikel te lezen.
Lees meer hierover in mijn artikel leesbare webteksten of het artikel hoe schrijf je. Het indelen van je tekst verdient extra aandacht. Schrijven is vooral veel schrappen.
Kies voor een vriendelijke url
Als je je seo blog een lange titel hebt gegeven kun je de url aanpassen. Zorg dat in de url in ieder geval je zoekwoord staat.
Invullen van Yoast
Je zoekwoorden moeten voorkomen in de tekst en in je koppen. Maar overdrijf niet. In WordPress kun je gratis een geweldige plugin downloaden van Joost van de Valk, SEO by Yoast. Deze tool zegt je precies wat je moet doen. Ik heb een filmpje gevonden die je stap voor stap meeneemt met het invullen van je SEO.
Plaats je SEO blog in een categorie
Je SEO blog zet je in een categorie. Je kunt in WordPress je eigen categorieën instellen. Kies voor een passende categorie en vink er maar één aan. Google raakt in de war als je één artikel in meerdere categorieën plaatst.
Interne en externe Linken toevoegen
Probeer altijd een externe relevante link te vinden voor je blog. Maar ook interne linken dragen bij aan je usabilty maar ook voor je waardering van Google. Geef linken een goede anchortekst. Een anchortekst is de tekst onder de link. Liever een link… Waar let je op bij het schrijven van een tekst, dan een link, wil je meer weten over het schrijven van een tekst? Klik dan hier. Het woord ‘hier’ zegt niets over het artikel waar je naar toe linkt. Google begrijpt dit niet en kan er daarom geen waarde aan geven. Een gemiste kans.
Gebruik spreektaal
Lees je blog nog eens hardop voor. Waar hapert je tekst? Pas de tekst aan zodat je het goed kunt oplezen. Gebruik eenvoudige tekst. Vermijd vaktermen en samengestelde zinnen. Eenvoudige taal is nu eenmaal prettiger om te lezen dan een tekst vol met vaktermen.
Waar haak je zelf af? Te veel tekst? Kun je nog wat schrappen? Voeg een extra alinea, witregels of vetwoorden toe. Wissel veel tekst af door een afbeelding of video toe te voegen.
Publiceer je artikel en vraag aandacht voor je content via social media.
Heb je je blog op orde? Druk dan op de publiceer knop. Vraag aandacht voor je blog via social media. Zet je blog op Google+ om ervoor te zorgen dat jij eigenaar van het artikel wordt. Vraag om een reactie van je lezers. Reacties op je blog zijn niet alleen goed voor Google, maar vooral leuk en leerzaam *hint*.