tagline

Tagline

Wat is een tagline?

Het gebruik van een tagline op een website is een must. Maar wat is een tagline? Waarom moet je het gebruiken en hoe maak je er één?

Een tagline is dé belangrijkste zin op je website!

Een tagline is een kernzin die je klant aanspreekt en vertegenwoordigt waar je bedrijf voor staat. Deze zin maakt duidelijk wat de klant kan verwachten van je product of dienst. Een tagline is geen creatieve, innovatieve en originele zin. Juist niet! Maar een heldere uitleg van de inhoud van je website. Je wilt hiermee bereiken dat internetbezoekers niet na hoeven te denken en binnen een seconde weten waar ze zijn en voor wie de website is bedoeld.

De meeste webbezoekers beslissen binnen 3 seconden of ze op je website willen blijven of weer weggaan.Om precies te zijn is dit 2 seconden voor vrouwen, 4 seconden voor mannen. Die seconden wil je toch zo goed mogelijk benutten?

Winkelen

Natuurlijk heeft websurfen gelijkenissen met winkelen in een stad. Je winkelt omdat je het leuk vindt en ontspanning zoekt, of omdat je iets nodig hebt. Je loopt in een winkelstraat en je hebt geen tijd om elke winkel naar binnen te stappen om eens uitgebreid te kijken wat ze daar aanbieden en of je het kunt gebruiken. Je gaat naar binnen omdat:

  1. Je in een etalage iets ziet wat je aandacht trekt.
  2. Je weet welke winkel je moet hebben om tot je doel te komen.
  3. De winkel zo aantrekkelijk is ingericht dat het je nieuwsgierig maakt.
  4. De winkel zo toegankelijk is dat je al binnen staat zonder na te denken.

binnen drie seconde

Een goede winkel denkt goed na hoe ze jou het beste in hun winkel kunnen krijgen. Een geweldige winkel denkt ook na hoe ze je binnen kunnen houden. Een supersonische winkel maakt van iedere bezoeker een klant.

Websurfen

Je surft op het web omdat je iets nodig hebt, of omdat je wilt kijken wat er te halen valt. Er zijn te veel webwinkels om ze allemaal te bekijken. Je komt op een website omdat;

  1. Je via Google hebt gezocht en in het lijstje iets staat wat je aandacht trekt.
  2. De website binnen een paar seconde duidelijk maakt dat je goed zit.
  3. Je weet waar je naar toe moet om je doel te bereiken, of je wordt doorverwezen.
  4. Je kijkt verder als de website aantrekkelijk is ingericht en het je nieuwsgierig maakt.
  5. Je klikt verder omdat je wordt meegenomen aan de hand en voor je het weet pagina’s verder bent geklikt.

Een goede website

Een goede website denkt goed na over de vindbaarheid van de website. Er zijn zoveel concurrenten, hoe maak je jezelf zichtbaar? Hoe maak je een Google Website? Wat kan social media voor je bezoekersaantallen betekenen?

Een geweldige website

Een geweldige website denkt na over hoe je de bezoekers binnen kunt houden. Geeft direct de informatie waar mensen naar zoeken met een duidelijke tagline. Is ingericht op gebruikersgemak en zorgt voor een duidelijke banaan op de website.

Een supersonische website

Een supersonische website is volledig ingericht op conversie. Er is nagedacht over het doel, en de website is daar volledig op ingericht. De bezoeker wordt als het ware meegezogen in de website met als doel, druk op die knop en laat je gegevens achter. Daarmee wil je van iedere bezoeker een klant maken.

Kernzinnen op het web

Natuurlijk is het blijven werken aan je website heel belangrijk, je website moet in beweging blijven. Het gebruik van kernzinnen op je website beveel ik je zeker aan. Als je informatie over je dienst en doelgroep kort en bondig weergeeft, heb je meer kans dat je doelgroep op je website blijft.

Niet iedereen hoeft zich aangesproken te voelen

Bedenk dat niet iedereen die op je website komt onder je doelgroep valt en zich daarom ook niet aangesproken voelen en weggaan. Dit is oké, je kunt niet iedereen bedienen. Zorg ervoor dat je doel en je doelgroep helder is en vertaal dit in een tagline.

Een kernzin maken

Het verzinnen van een goede kernzin is niet gemakkelijk. Je hele business in één zin? Dat kan nooit de lading dekken. De hele lading hoeft het ook niet te dekken. Het moet in de buurt zitten. Zorg ervoor dat de zin herkenbaar is voor wat je doet.

  • Maak je zin niet te lang.
  • Wees niet te vaag in je bewoordingen, maar kom met een concrete boodschap.
  • Vel geen subjectief oordeel over bepaalde producten en diensten, maar wees zo objectief mogelijk.
  • Geef wel aan wat je onderscheidt van de concurrentie.
  • Gebruik geen leestekens.

Mindmapping

De eerste stap is nagaan wat je bedrijf onderscheidt van je concurrentie. Daarnaast moet je goed in de gaten houden wie je publiek is en wat hun wensen zijn. Zorg ervoor dat je hen aanspreekt. Verdiep je in je doelgroep, bedenk wat hun vragen zijn waar jij antwoord op kunt geven. Mindmapping kan je hierbij helpen. Schrijf meerdere zinnen, en laat ze eens aan anderen horen. Vraag wat hun associaties daarbij zijn. Je zult versteld staan van de antwoorden.

“Het gaat er niet om wat jij wilt zenden, maar om wat je doelgroep wilt ontvangen.”

Voor meer gratis webadvies download je de Gratis Toolkit met concrete tips die je direct op weg helpen.

gratis toolkit

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *