Usability

Usability is een moderne internettaal. Het betekent niets meer dan gebruiksvriendelijkheid. Waar moet je nu op letten als we het hebben over gebruiksvriendelijkheid en internet?

Wie het hardst roept?

usability

Bedenk dat je op een levensgrote markt loopt waar alle marktkooplieden door elkaar roepen om jou te motiveren hun aanbod af te nemen. Maar waar ga je nu naar toe? Ga je naar degene die het hardste roept? Of naar de kraam waar het aanbod netjes is gesorteerd? Ga je doelbewust je inkopen doen, of laat je je verleiden? Waar gaat je aandacht naar uit?

Je wilt duidelijkheid. Je wilt weten waar je aan toe bent. Je wilt in één oogopslag zien wat de marktkoopman te bieden heeft om te weten of je aan de juiste marktkraam staat. Je wilt weten wat je krijgt voor je geld, zodat je kunt inschatten of het jou dat waard is.

Die wensen hebben de bezoekers van jouw website ook. En daar komt de gebruiksvriendelijkheid ofwel usability om de hoek kijken. Zorg dat jouw website is ingericht als een overzichtelijke marktkraam.

Activeer het brein van je bezoeker

“JA MENSEN, VERSE AARDBEIEN!”. Dit is niet zomaar een kreet, dit is een SEO-tekst. Als je dit hoort, weet je onmiddellijk waar je moet zijn voor fruit. Ook al worden alleen de aardbeien aangeprezen, bijna iedereen verwacht er ook ander fruit te kunnen kopen. Als je naar de kraam loopt zie je daar het overige vers fruit gepresenteerd liggen. Je brein is door het horen van de boodschap geactiveerd.

Dit principe kun je doortrekken naar je website. Zorg dat de bezoekers van je website in één oogopslag ziet wat je te bieden hebt. Zorg voor een duidelijke menustructuur die duidelijk maakt wat jij je bezoeker aanbeveelt. Zoek de communicatie op door één actie of dienst uit te lichten. Daarmee activeer je het brein van je bezoeker.

SEO

Zoekmachines zijn (nog) niet zo slim om appels en aardbeien met elkaar in verband te brengen. Het is daarom wijs om niet meer dan één onderwerp per pagina te behandelen zodat je deze pagina SEO kunt optimaliseren. Hulp aan de zoekmachines helpt jou om een A locatie te bemachtigen op die grote markt. De home page is een verzamelplek waar je je waar aanbiedt. Dat is jouw marktkraam.

Wek vertrouwen

Marktlieden kunnen behoorlijk wat geluid produceren, maar dat doen ze alleen als er niemand bij hun kraam staat. Wanneer het fruit goed is gesorteerd, er vers uitziet en de prijzen duidelijk staan aangegeven kan de marktkoopman zijn stembanden sparen. De bezoeker van de markt wordt als vanzelf naar de kraam getrokken.

Het is verstandig om na te denken hoe je jouw doelgroep kan verleiden. Kies voor een duidelijke boodschap. Los blokkades op door eventuele vragen die op (kunnen) komen, direct te beantwoorden. Maak je website aantrekkelijk. Gebruik één lettertype, en deel elke pagina op een vertouwde wijze in. Biedt je informatie aan in hapklare brokken en gebruik één onderwerp per alinea. En bedenk, overdaad schaadt.

Wijs de weg

  • Zet de belangrijkste informatie bovenaan de pagina en in het midden van de tekst.
  • Zorg voor een begrijpelijke en krachtige navigatie.
  • Zet een zoekfunctie op je website om zoeken gemakkelijker te maken.
  • Zet op elke pagina je contactgegevens, zodat je bezoeker altijd met jou in contact kan komen.
  • Link in je tekst naar andere artikelen op je website die je bezoeker wellicht ook aantrekkelijk zal vinden.
  • Vermeld je tarieven, ben transparant over wat je te bieden hebt tegen welke prijs.

FAQ

Een pagina met veelgestelde vragen (FQA) kan ook een uitkomst bieden. Daarmee voorzie je in een behoefte. FAQ zijn overzichtelijk en to-the-point. Dit kan de zeer ongeduldige internetlezer helpen om toch de juiste antwoorden te vinden. Bij de antwoorden kan je naar belangrijke pagina’s leiden op je website.

Tip

Als je aan het surfen bent op internet en je komt een website tegen die je prettig vindt, bekijk die dan eens terwijl je een eindje van het beeldscherm vandaan staat. Wat valt je op aan de vormgeving? Wat spreekt je aan?
Wat jij prettig vindt, zal vast jouw bezoeker ook goed bevallen.

Heb je hulp nodig om de usability van je website te testen of te verbeteren. Neem dan contact met mij op.

Waar is je banaan?

Wil je weten of de usability van je website op orde is? Laat dan een webscan uitvoeren.

Meer over jouw website >

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.