Keuzestress, herken je dat? Ik denk dat we er allemaal wel eens mee te maken hebben. Ik heb er nu last van. Ik heb vorig jaar geen vakantie genoten en ik besloot spontaan om midden in de winter naar de zon te vliegen. Ik heb niet veel eisen, als de zon maar schijnt. Dus ik achter mijn pc op zoek naar een leuke zonbestemming. En toen ging het mis!
De ene aanbieding nog mooier dan de ander
Mijn eisenlijstje is niet lang, maar doordat er zoveel keuze is, heb ik nog geen keuze gemaakt. Ga ik alleen op pad? Ga ik op avontuur? Of houd ik toch rekening met een bepaalde tijd zodat ik iemand mee kan nemen? Welke landen zijn veilig voor een blonde vrouw alleen? Is het gezelliger direct aan het strand? 20 graden op de Canarische Eilanden leek me fantastisch, maar 30 graden in Gambia met een geheel andere cultuur is ook geweldig. AAAAAAAAH, ik heb last van keuzestress!
Hoe voorkom je keuzestress in je website?
Hoe maken we keuzes? Neuromarketing is momenteel heel populair. Maar als we logisch nadenken komen we er al snel achter dat te veel keuze maakt dat je niet gaat kiezen. Je besluit er nog even over na te denken.
Het is natuurlijk handig om deze kennis te gebruiken bij het inrichten van je website. Beperk de keuzes voor jouw potentiële klanten. Ze komen naar jou omdat jij de expert bent. Overlaad hen niet met keuzes maar geef een goed advies.
Natuurlijk heb je veel te bieden
Waarom beperken, ik heb zoveel meer te bieden, ik hoor het je denken. Ik twijfel daar geen seconde aan. En ook ik trap wel eens in deze valkuil. Omdat we het zo goed mogelijk willen doen en de keuzes bij de klant willen laten. Maar zij kunnen dus niet kiezen! Als jij in je website geen duidelijk keuze maakt kun je ook geen duidelijk pad aanleggen voor je bezoekers. Met als gevolg dat je bezoeker snel afhaakt.
Wat wil je dat je bezoeker gaat doen? Ondersteun je bezoeker door een duidelijk klikpad aan te leggen. Geloof me, je doet hem of haar er een groot genoegen mee.
Kies
Kies voor een doelgroep, kies voor een product en kies voor een websitestructuur die helder is. Als je pad gelegd is haal je zoveel mogelijk zijpaden weg. Neem je bezoeker aan de hand mee en zorg dat elke drempel is weggenomen. In Google Analytics kun je zien welke pagina’s populair zijn. Dat maakt de keuze voor jou misschien wat gemakkelijker.
Psychologische keuze
Wanneer je je bezoeker hebt geleid over het pad waarvan je wilt dat ze gaan lopen, kun je ze ook helpen met het nemen van een beslissing. Geef drie opties. Optie 1 is de goedkoopste oplossing. Optie 2 is een wat duurdere oplossingen maar biedt veel meer mogelijkheden. Optie drie is een dure oplossing. Veel duurder dan de tweede optie maar natuurlijk heel uitgebreid, de echte VIP behandeling.
De meeste keuze zal dan gaan naar optie 2. De veilige keuze waar alles inzit wat men nodig heeft. Maar ben niet verbaasd als ook de VIP keuze wordt gekozen. Psychologisch zijn mensen grofweg in twee groepen in te delen. Zij die gaan voor de voordeligste oplossing en zij die gaan voor het allerbeste. Op deze manier bedien je beide groepen. En geloof me, ze zullen je er dankbaar voor zijn.
Verder zoeken
Ik zou willen dat ik aan de hand werd meegenomen in mijn zoektocht naar de perfecte vakantie. Ik zoek nog even verder. Ik hoop dat je met deze tips jouw bezoekers een handje helpt. Heb je een tip voor mijn luxeprobleem? 😉 Laat dan s.v.p. je reactie hieronder achter.
Wil jij aan de hand worden meegenomen om je website te optimaliseren? Neem dan contact met me op.
Uitgelicht:
Wil je weten of je website goed is ingericht. Waar er verbeterpunten zijn en wat je zelf kunt doen? Lees dan het artikel: Waarom een webscan?