Als ik ergens de kriebels van krijg dan is het wel van een ellenlang formulier.Het optimaliseren van de usability, ofwel het gebruikersgemak van een formulier, is belangrijk voor je conversie.
Herken je dit?
Ik ben op een website en ik ben gecharmeerd van de tekst. Ik word nieuwsgierig en ik kan GRATIS iets downloaden of ophalen. Een monster of een e-boek. Ik heb er helemaal geen moeite mee om mijn e-mailadres achter te laten. Misschien krijg ik nog wel goede tips of leuke aanbiedingen in mijn mailbox.
Maar zodra ik op de button drukt verschijnt er een vreselijk lang formulier!
De schrijver van het e-boek wil mijn geboortedatum weten, waarom!? Mijn rekeningnummer, postadres of telefoonnummer. Wat ik voor werk doe? Waarom wil hij of zij dat weten? Hier heb ik dus geen zin in. Ik ben weg!
Een heel slecht idee
Volgens Steve Krug, usability specialist, is bovenstaand voorbeeld van een formulier een heel slecht idee. Ik ben het helemaal met hem eens!
Ik kan me voorstellen dat, als je eenmaal contact maakt met je doelgroep, je zo veel mogelijk informatie wilt hebben. Je weet nooit waar het goed voor is. Maar internetgebruikers zien het als storend. Ze vragen zich af waarom je het vraagt. Heb je die informatie echt nodig om mij een downloadlink te sturen? En als je dat niet nodig hebt, waarom vraag je het dan!?
Twee redenen waarom je zoveel vraagt
Bezoekers van je website zien maar twee redenen waarom je mij die informatie vraagt.
- Je weet te weinig van internetgebruik af zodat je niet weet dat ik daar niet van gediend ben, of
- Je weet het wel maar het interesseert je niets dat ik daar van baal.
Van beide redenen word ik niet blij, dat schept geen vertrouwen.
Richtlijnen voor een formulier
- Vraag alleen wat je echt nodig hebt.
- Maak inzichtelijk wat ik krijg als ik de gegevens achterlaat.
- Maak me duidelijk waarom ik bepaalde gegevens moet achterlaten.
- Vraag (niet teveel) optionele informatie.
Vraag alleen wat je echt nodig hebt
Meer vragen dan dat je echt nodig hebt om tot actie over te gaan heeft drie grote nadelen.
- Je krijgt geen eerlijke gegevens. Als je meer van me vraagt dan je nodig hebt, krijg ik het gevoel dat ik ook niet eerlijk tegenover jou hoef te zijn. Ik vul gegevens in die ik ter plekke uit mijn duim zuig.
- Je krijgt minder conversie. Logisch, als je minder gegevens vraagt, ben ik eerder geneigd om de gegevens in te vullen. Vraag je meer, dan doe ik het minder snel.
- Je maakt een slechte indruk. Als ik echt je nieuwsbrief wil hebben, zal ik misschien de moeite doen mijn gegevens, al of niet eerlijk, in te vullen. Maar je daalt wel in achting.
Maak inzichtelijk wat ik krijg
Als je wilt dat ik mijn mailadres achterlaat, wil ik weten wat ik ervoor terugkrijg. Ik adviseer je dat te laten zien. Bijvoorbeeld door een voorbeeld nieuwsbrief te plaatsen, of een opsomming te geven van wat ik mag verwachten.
Maak me duidelijk waarom
Soms is het noodzakelijk dat je bepaalde gegevens nodig hebt om tot actie over te gaan. Bijvoorbeeld een adres als je iets wilt opsturen, of een telefoonnummer om een controle sms te sturen. Misschien wil je wel mijn geboortedatum zodat je me een cadeautje kan sturen op mijn verjaardag. Als duidelijk is waarom je die gegevens van me nodig hebt, zal ik de gegevens ook eerder geven.
Sla optioneel over
Ik hoor ondernemers ook wel eens zeggen: “Maar de velden zijn toch niet verplicht om in te vullen?”
Ook al zijn de velden optioneel, als ik een formulier zie met veel invulvelden, begin ik er niet eens aan!
Het kan altijd nog
Als je alleen de informatie vraagt die je echt nodig hebt, kan je op een later tijdstip, bij volgende contactmomenten. aanvullende informatie vragen.
Je wilt iemand toch ook eerst leren kennen, voordat je verkering vraagt?
Usability
Is jouw website gebruiksvriendelijk?
Ik ben een websitedokter en kan de gezondheid van je website checken. Wil jij weten of je website gebruiksvriendelijk is ingericht? Wil je weten waar er problemen onstaan en hoe je die met een paar tips kunt oplossen. Wil je ook meer conversie?
UITGELICHT