Gisteren zat ik aan tafel bij een goede vriend die een aantal webwinkels heeft geopend. Maanden heeft hij gewerkt aan zijn webwinkels. Er is zoveel om rekening mee te houden en er zijn veel artikelen te presenteren. Webwinkels hebben potentie.
Maar waar moet je op letten bij een webshop?
Hoe bereik je succes?
Vindbaarheid
Je winkel kan nog zo mooi zijn en de nieuwste artikelen bevatten met zeer concurrerende prijzen, maar wat als niemand je winkel kan vinden is je webwinkel als een warenhuis midden in het bos zonder toegangswegen. Hoeveel mensen zullen er komen denk je? Waar haal je dan je omzet vandaan?
Zorg er daarom voor dat je vindbaar bent. Dit kan je doen door de mogelijkheden voor Google optimaliseren. Zorg voor unieke content, een snelle website en doe een gedegen zoekwoordenonderzoek.
Hoe werkt Google
Google werkt met punten, je wordt beloond of gestraft. De ranking is afhankelijk van honderden factoren. Hoeveel punten en strafpunten je krijgt is nooit helemaal duidelijk en dit veranderd nogal snel. Google doet daar nogal geheimzinnig over. Wat weten we wel?
Grofweg is er een driedeling waar je webwinkel op wordt beoordeeld door Google
• 34% is goede content,
• 33% pagerank per pagnia,
• 33% activiteiten
Kijk zelf hoe je website of webwinkel scoort met de tool http://www.google-seo-tool.nl vul in de tool de zoekwoorden in waar je op gevonden wilt worden.
Google beloont en straft
De laatste updates van Google hebben namen gekregen van zwart/witte dieren. Denk aan de Panda, de Pinguïn en de Zebra. Wat houden deze updates nu in?
- De Panda is positief, je wordt beloond wanneer je actief bent op social media. Je krijgt ook extra punten voor de zogenaamde Wow factor van je pagina’s. Dit wordt gemeten aan de duur van de bezoekers op je pagina en het delen op social media.
- De Pinguïn staft. Deze update is erop gericht slechte websites en spammers te vinden en te straffen.
- De Zebra straft ook, Dit heeft te maken met de snelheid van je website. Is je website te langzaam, dan krijg je strafpunten.
Unieke content
Unieke content is voor een webwinkel vaak een lastige opgave. Vaak worden er artikelen via leveranciers ingeladen in je eigen webshop met de bijbehorende teksten. Om al die teksten aan te passen naar unieke content is veel werk. De meeste ondernemers nemen de (kleine) gebreken voor lief, en laten de content staan zoals het is ingeladen. Ik begrijp dat wel maar wat gebeurt er dan?
Maximaal 30% opverlap
Pagina’s van verschillende websites mogen niet meer dan 30% overeenstemmen. Google gaat bij meer dan 30% overlap bekijken wie de content het eerste heeft gebruikt. Google kijkt daarbij ook naar het aantal bezoekers en de zo genaamde trustranking. Hoe is de betrouwbaarheid op het web. Als jij als eerste de content hebt geplaatst dan krijg je pluspunten. Als je ook nog een goede sociale reputatie hebt krijg je extra punten.
Waak voor totale blok van Google
Maar als jij dat niet hebt, dan krijgt je webwinkel strafpunten. Een oplossing kan zijn een korte tekst opnemen en link naar de bron vermelden. Of eerlijk melden aan Google dat je kopiegedrag vertoont. Dan wordt je webwinkel uit het systeem gehaald. Niet ideaal, maar je wordt ook niet gestraft. Als je veel gedupliceerde content hebt, dan wordt je website helemaal geblokt.
Dat helpt niet om de weg te vinden naar je winkel. Het loont dus echt, om je content aan te passen. Denk dan ook aan goed leesbare webteksten.
Usability
Zelf vind ik dit een heel belangrijk onderwerp. Als je nu alle wegen hebt aangelegd en je winkel is goed vindbaar, dan heb je een grote kans dat je ook veel bezoekers krijgt. Maar aan alleen bezoekers heb je niet genoeg. Als je ze dan in je winkel hebt staan, dan wil je ook dat ze een goed gevoel over je winkel hebben. Dat ze blij zijn dat ze de weg hebben bewandeld en dat ze krijgen wat ze verwachten. Je wilt conversie op je webwinkel! Waar let je dan op?
Blijf eerlijk
Stem je boodschap in je marketing goed af op de inhoud van je website. Je hebt er niets aan dat er veel bezoekers bij je komen, maar allemaal teleurgesteld weer weggaan. Blijf eerlijk en spreek mensen correct aan. Als ze niets kopen heb je al je werk voor niets gedaan. Je kunt beter drie bezoekers krijgen die ook willen kopen dan 300 bezoekers die meteen weer vertrekken.
Geen welkom zeggen maar welkom laten voelen
Op een welkomstwoord op een website zit niemand te wachten. Laat mensen zich welkom voelen door te begrijpen waar ze voor komen en dit direct aan te bieden. Als ze via je social media activiteiten worden gewezen op een paar gemakkelijke wandelschoenen willen bezoekers ook via de bijbehorende link ook komen op de pagina van de wandelschoenen. Niet op de homepagina waar ze zelf moeten zoeken naar de schoenen.
Laat je bezoekers niet verdwalen
Zorg voor een duidelijke tagline zodat mensen weten op wat voor site ze terecht zijn gekomen en zorg voor een duidelijke navigatie.
Biedt bij het zoeken ook alternatieven aan. Denk aan:
• Het aanbieden van artikelen die het best verkocht zijn.
• het vermelden van een opmerking. mensen die interesse hadden in dit product kochten ook
Het werkt echt. Begrijpelijk want hiermee stimuleer je het reptielbrein. Het brein waar alle beslissingen worden genomen.
Google Analytics
Google Analytics is een onmisbare tool om je website te optimaliseren op gebruikersgemak. Hier kun je analyseren welke pagina’s goed bezocht worden en welke pagina’s weer snel worden verlaten. Je ziet heel gemakkelijk vanuit welke kanalen je bezoekers komen en met welke zoekwoorden.
Een prima tool om de usability te optimaliseren en je webwinkel te fine-tunen.
Betalingsproces
Denk goed na over het betalingsproces. Hoe ingewikkelder het proces, des te meer afhakers. Zorg voor een betrouwbare indruk, door twijfels weg te nemen. Zet bijvoorbeeld bij de knop bestellen een bijzinnetje * Wanneer u niet tevreden bent kunt het u het binnen 8 werkdagen terugsturen* .
Een koppeling met iDEAL is raadzaam. Hiermee laat je Nederlandse klanten weten dat ze via hun eigen vertrouwde betaalomgeving veilig kunnen betalen.
TIP: Er is bij verschillende banken goed te onderhandelen over de voorwaarden van iDEAL.
Klantbehoud
Na al je inspanningen voor het bouwen van je winkel, het aanleggen van de wegen en het inrichten van je usabilty is de volgende stap natuurlijk het communiceren met (potentiële) klanten.
E-mailmarketing
E-mailmarketing is nog steeds enorm succesvol. Maak het gemakkelijk om met je (potentiële) klanten in contact te komen of te blijven. Inschrijven voor ‘de laatste koopjes’ of ‘op de hoogte blijven’ of ‘Als eerste op de hoogte van de nieuwste artikelen ‘ werkt. Mensen zijn geïnteresseerd en schrijven op deze manier gemakkelijker in voor je nieuwsbrief. Noem het nooit een nieuwsbrief. Daar hebben mensen genoeg van 😉
Tip: Zet bij de bestelling het vinkje van de nieuwsbrief ‘op de hoogte blijven’ altijd standaard aan.
Wat zijn jouw tips?
Natuurlijk zijn er nog vele tips meer te geven. Wat is jouw tip voor webshops? Deel het met ons.