Alaaf…
Dat waren weer een paar heerlijke dagen.
Als je niet uit het Zuiden komt kun je Carnaval gewoon niet snappen.
Waarom zou je 5 dagen lang bier drinken en als een paar idioten achter elkaar aanlopen terwijl je onder een bierdouche loopt?
Na Carnaval ben je veel euro’s kwijt, heb je niet kunnen werken, dus ook geen inkomen kunnen genereren en heb je niet eens een andere plek gezien dan je ‘eigen’ dorp of stad.
Wie vindt dat nou leuk?
Tja als ik het zo opschrijf, snap ik dat je er niets mee hebt.
Verbinding maken
Ook al lijkt Carnaval maar een ‘dom’ feestje, maar voor mij gaat het om verbinding maken. De mensen staan open, zijn helemaal zichzelf (wel of niet verstopt onder een outfit).
Er is niets zo gemakkelijk dan verbinding maken tijdens Carnaval. Als alle emotionele maskers zijn vervangen door plastic maskers of make-up. Ik heb (zaken) vrienden voor het leven gemaakt tijdens Carnaval. En zonder dat dit de bedoeling was.
Maar als je ‘open’ staat en makkelijk verbinding maakt, gaat dit vanzelf.
Een bezem erdoor!
Na Carnaval is het nodig om een bezem door mijn huis te halen. Een studentenhuis is er niets bij na 5 dagen Carnaval. 😉
Schoonmaken, ruimte maken op je werkplek, rommel opruimen zodat er alleen overblijft wat je echt nodig hebt. Dat is heerlijk (als het klaar is dan). Soms is het ook belangrijk om de bezem door je bedrijf te halen. Zodat er overblijft wat voor jou en je klanten écht belangrijk is.
Pas als je dat helder hebt voor jezelf kun je Killer Content maken.
Verschil tussen Kille Content en Killer Content
Als je niet openstaat om verbinding te maken met jouw ideale klant, dan is je content ook koud. Je hebt je onvoldoende ingeleefd in je klanten en daardoor raken je woorden niet. Of je durft geen keuze te maken zodat je woorden niet kunnen raken. Probleem met Kille Content is dat je bedrijf niet groeit.
En dat is prima als je daarvoor kiest. Maar ik zie vaak om mij heen gebeuren dat je hard werkt om je praktijk vol te krijgen maar dat het ergens wringt. Iets klopt er niet.
Zet je af en toe iets op Social Media maar raakt je boodschap niet? Grote kans dat je dan probeert te scoren met Kille Content.
Kort door de bocht stappenplannetje:
- Ruim op. Ruim niet alleen je werkplek op maar ook je digitale werkplek. Maak een planning van dat wat je echt nog wilt doen. Een rustige werkruimte geef ook rust in je hoofd. Als je net als ik bent en overal wel wat hebt liggen, dan merk je hoe heerlijk het is als alles om je heen is opgeruimd. #zegiknuikallesnetaankantheb
- Nu je rust in je hoofd hebt, kun je ook nadenken of je op de goede weg zit. Help jij nog wel de klanten die je het allerleukst vindt? Plan gewoon denktijd in je agenda. Het klinkt stom, maar het helpt echt.
- Verdiep je in wat jij wilt, en welke doelgroep er bij jou past. En dan kun je je verdiepen in de verbinding. Wat verbindt jullie samen?
- Schrijf Killer Content waar jij je marketingwiel mee vult.
- Deel de content en meet je inspanningen. Stuur bij en luister naar je klanten. Zij geven je de mooiste onderwerpen.
Wat we nog meer kunnen leren van Carnaval?
Mensen hebben behoefte ergens bij te horen. Door de verbinding met Carnaval zijn we ineens een grote familie (mafkezen die het leuk vinden om verkleed door de stad te lopen).
Dit is het 7e principe van Cialdini uit zijn boek: pre-suasion; a revolutionairy way to influence and persuede.
De 7 manieren om te beïnvloeden zijn:
1. Sociale bewijskracht
2. Autoriteit
3. Schaarste
4. Consistentie en commitment
5. Sympathie
6. Wederkerigheid
7. Eenheid
Veel van deze principes zie je terug in het Carnavalsfeest
We voelen ons aangetrokken tot mensen die dezelfde interesses hebben (nr. 1). Ergens bij horen, dat groepsgevoel is een psychologische behoefte van mensen (nr. 7). En als je met elkaar aan het feesten bent, wordt je vaak ook leuk en/of sympathiek gevonden (nr. 5). Je krijgt eens een biertje, maar je geeft er ook een weg (nr. 6). En het feest duurt maar een paar dagen, dus nú moet je erbij zijn (nr. 3). Bovendien voel je je heel even superieur als je persoonlijk een onderscheiding krijgt van de prins (nr. 2). Je ‘nieuwe’ vrienden vragen of je morgen ook komt. Tja, je hebt nu de smaak te pakken…. (Nr. 4)
Durf je nog te zeggen dat Carnaval een ‘dom’ feestje is?
Hoe beïnvloed jij jouw ideale klant?
Neuromarketing, want daar hebben we het over als we klanten willen beïnvloeden, is niet hetzelfde als manipuleren. Door de technieken toe te passen help je jouw ideale klant in te zien dat jij degene bent die hun probleem het beste kan oplossen.
Zie het als helpen. Je helpt je ideale klant een keuze te maken. Er is zoveel aanbod. Waarom zouden ze bij jou moeten zijn? Help ze die keuze te maken.
Wil jij je jouw praktijk laten groeien?
Ik wil jou helpen. Als je zorgt of helpt op lichamelijk, emotioneel of spiritueel niveau zal jij je bij mij thuis voelen. Ik vind het belangrijk dat jij het fijn vindt om anderen te helpen met een gave die jij hebt. Als jij jouw praktijk kan laten groeien, kan je nog meer mensen helpen beter in hun vel te laten zitten. Begin met goede webteksten en een contentstrategie.