ordenen van je webteksten

Webteksten ordenen

 

Webteksten schrijven is niets meer dan webteksten ordenen. Je hebt een hoop woorden en als je de woorden in de juiste volgorde zet, dan komt je boodschap over. Doe je dat niet, dan is het een chaos.

Chaos

Tijdens mijn verhuizing bleek dat ik, ondanks dat ik selectief heb ingepakt, toch nog een hoop spullen heb die ik een plekje moest geven. Het liefst wilde ik weglopen toen ons appartement vol werd gezet met spullen. Nog meer?! Waar laat ik het allemaal! Wat een chaos. Alles stond door elkaar en ik kon niets vinden. Ik wist gewoon niet waar ik moest beginnen!

Ordenen

Pas toen de kasten weer in elkaar waren gezet en de dozen op de juiste kamer stonden werd het enigszins inzichtelijk.

Zo werkt dat ook voor je webteksten. Je moet je webteksten ordenen. Het is helemaal niet erg om veel informatie te willen delen. Je hebt immers wat te melden. Maar als je alles op een hoop gooit kan niemand er wijs uit. Maak een duidelijke boomstructuur. Een boomstructuur is niets meer dan een navigatiestructuur.

Welke Tool gebruik ik voor het maken van een boomstructuur?

Een boomstructuur kun je gemakkelijk maken in Excel of Word. Waar jij het prettigst mee werkt. Zelf gebruik ik graag de SmartArt in Word onder het tabblad invoegen.

Wat zet ik in het menu?

Je begint met het hoofdmenu (de hoofdnavigatie) en onder elk hoofdmenu plaats je de onderliggende informatie. Niet elke pagina hoef je (in de website) in het menu op te nemen. Maar zo maak je voor jezelf inzichtelijk waar je de informatie die je hebt wilt ordenen. Hieronder een klein en eenvoudig voorbeeld.

Met SmartArt kun je eenvoudig wissen en toevoegen, net zo lang totdat je al je informatie een plaats hebt gegeven.

Vullen van je website

Als de kasten in elkaar zitten en de dozen in de juiste kamers zijn geplaatst kan ik beginnen met het vullen van de kasten. Zo kan ik mijn spullen ook vinden en gebruiken. Wat heb ik vaak nodig? Ik zorg ervoor dat dat binnen handbereik staat. Wat ik niet vaak gebruik, staat op een minder gemakkelijke plaats.

Zo gaat dat ook met je webteksten. Wat wil je het meest verkopen? Zet dat prominent op je website. Welke informatie wil je wel aanbieden maar is van ondergeschikt belang voor de verkoop van je gewenste product? Zet dat dieper in je website.

Waar moet je nog meer aan denken?

Hiermee is de start van je website gemaakt. Denk naast algemene content ook aan zaken als:
• Contactgegevens (de belangrijkste gegevens op je website)
Tagline
Copyright
• Klantenservice
• Routebeschrijving
Sitemap
• Talen
• Bestelmogelijkheden
• Betaalmogelijkheden
• Helpdesk
• Forum
• Je logo als homeknop
• Zoekfunctie
• Printfunctie
• Nieuwsbrief

Blijven optimaliseren

Ik heb mijn keukenkastjes in de laatste twee weken al drie keer opnieuw ingeruimd. Ik blijf waarschijnlijk nog wel een tijdje spullen verplaatsen om een uiteindelijk op een meest efficiënte manier te kunnen werken.

Zo gaat dan gaat ook met je webteksten. In Google Analytics ga je je website monitoren. Staan de gegevens wel op de juiste plaats? Worden ze gevonden? Wat zijn de best bezochte pagina’s en is dat de bedoeling? Wat kun je aanpassen om dichter bij je doel te komen?

Voor je SEO is het goed dat je in beweging blijft met je website. Wil je meer weten over eerlijke webteksten, leesbare webteksten of hoe je begint met schrijven. Lees dan mijn blogberichten.

Contact

Je kunt natuurlijk ook altijd contact met mij opnemen. Ik neem taken van je over, of we praten samen over de effectiviteit van jouw website.

06-30490522

 

Referenties

 

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *