Webteksten schrijven
Hoe ga je je webteksten schrijven? We kennen allemaal de gezegde ‘beeld zegt meer dan woorden’. Maar dat blijkt in de online communicatie warempel andersom. Niet dat beelden zinloos zijn, beelden zijn een mooie aanvulling op je tekst. Maar uit onderzoek van Standford Poynter bleek dat tekst het belangrijkste is op je site.
Informatie-overdracht
Met het schrijven van je webteksten draag je informatie over. Maar het lezen van een beeldscherm gaat 20-25% langzamer dan van papier. Lezen van websites gebeurt scannend. Maar is je bezoeker eenmaal op de pagina is waar hij verwacht antwoord te vinden op een vraag, dan leest hij +/- 77% van de tekst.
Het is daarom belangrijk om genoeg informatie te geven om de vraag van je bezoeker te beantwoorden. Veel tekst is in tegenstelling tot wat eerder verwacht werd geen probleem. Zolang je de tekst maar scanbaar indeelt en zorgt voor een duidelijke navigatie en ontsluiting. Help je bezoeker de informatie te vinden die hij of zij wil. Vind je dat moeilijk? Laat dan je webteksten schrijven.
Hoe maak je jouw tekst scanbaar
- het belangrijkste eerst
- opsommingen
- eén onderwerp per alinea
- informatieve tussenkopjes
- gemarkeerde trefwoorden
- voldoende witregels
- een ruime regelafstand
Wanneer je deze punten toepast op je tekst ben je ook direct beter vindbaar voor zoekmachines. De slimme programmeurs van Google weten steeds beter de technische trucs te achterhalen en te omzeilen. Google vindt de sites die gebouwd zijn voor bezoekers interessanter dan sites die gebouwd zijn voor zoekmachines.
Omgekeerde piramide
Schrijf je belangrijkste boodschap eerst. Juist omdat het lezen van een scherm langzamer gaat, lezen bezoekers minder. Ze lezen/scannen volgens het F-principe: Bovenaan beginnen ze te lezen, daarna zwakt dit af en in het midden van de pagina wordt dit lezen weer hervat. Hoe verder je naar beneden gaat hoe minder snel deze informatie wordt opgenomen. Zet daarom je belangrijkste boodschap boven aan de pagina.
Opsommingen
Opsommingen zijn een hulpmiddel voor je bezoeker om informatie op te nemen zonder hele alinea’s te hoeven lezen. Zoekmachines zijn er ook dol op. Wil je veel informatie op een overzichtelijke manier publiceren dan biedt een tabel de oplossing.
Eén onderwerp per alinea
Je bezoeker wil over je pagina kunnen scrollen. Maak één onderwerp per alinea met informatieve tussenkopjes. Op deze manier begrijpt je bezoeker al scrollend de belangrijkste inhoud van je site.
Informatieve links
Een goede link vertelt je bezoeker wat hij krijgt wanneer hij op de link klikt. De link valt op in een lopende tekst. Zorg daarom dat je een duidelijke linknaam gebruikt maar dat je tekst ook soepel doorloopt.
Dat je ergens op moet klikken om op een volgende pagina te komen hoef je niet meer te vertellen. Dat is inmiddels bij alle internetgebruikers bekend. Een andere goede reden is dat de linknaam wordt opgepakt door zoekmachines. Een goede linknaam is daarom goed communiceren met je bezoeker maar ook met de zoekmachines.
UITGELICHT
Wil je je webteksten laten schrijven? Bestel direct in de webwinkel.