Wederkerigheid

Wederkerigheid, keuzestress, gevoelens en oprechte bedoelingen. Issues die bij mij meespelen in het nemen van beslissingen. Wat vind jij belangrijk?

 

Ik ben verhuisd. Verhuizen, het is niet mijn ding. Ik ben vreselijk onhandig en ik zie door de grote hoeveelheden kluswerkzaamheden door de bomen het bos niet meer. Ik ben blij met de kracht van wederkerigheid. Ik heb enorm veel hulp gekregen.

Online Freak

Als echte online freak ging ik op zoek naar een goede verhuisplanning. De informatie op het web is zo algemeen dat ik me niet voelde aangesproken. Waarschijnlijk staan er ergens op het web wel goede tips die ik kon gebruiken, maar ik had niet het geduld om alle informatie te lezen. Ik wilde een kant-en-klaar plan waarin ik mezelf herken. Ik weet zeker dat als ik dat vond, dat ik die hulp met beide handen had aangepakt.

Een algemene boodschap zegt niets

En zo werkt het natuurlijk ook voor jouw klanten. Hoe algemener je boodschap is, des te minder mensen zich aangesproken voelen. Probeer daarom zo specifiek mogelijk je doelgroep te beschrijven en je aanbod te specificeren. Ben niet bang dat je een doelgroep uitsluit, je zult succesvoller zijn bij de doelgroep die je direct aanspreekt. Die nemen je hulp met beide handen aan. Ze voelen dat jij weet met welk probleem ze zitten.

Keuzestress

Daar sta ik dan in de verfwinkel met honderden keuzes voor een kleur. Ik heb keuzestress. Wat moet ik nu nemen? Welke kleur? Welke kwaliteit en wat zijn de voor- en nadelen op mijn budget? Of moet ik behang nemen? Aaaaaah! Ik stel mijn keuze nog even uit.

Keuzestress is ook een veel voorkomend probleem op je website. Als je teveel aanbiedt weten je bezoekers niet meer wat ze moeten kiezen. De kans dat ze hun keuze uitstellen is groot. Het kan zomaar zijn dat ze ergens anders een keuze maken. Jammer.

Keuzestress

Hoe bied je jouw aanbod aan

Uit onderzoek blijkt dat drie of vier keuzes het meeste effect oplevert. Mensen kiezen vaak de middelste, veilige keuze. Als die middelste keuze niet ver afligt van de goedkoopste keuze maar als dat aanbod meer voordeel oplevert dan kiezen we massaal toch voor het voordeligste aanbod. Meer voor minder vinden wij Nederlanders nu eenmaal prettig.

Kiezen voor zekerheid

We kiezen graag voor zekerheid. Daarom kiezen we graag voor datgene waar de meeste mensen voor hebben gekozen. Want dan zal het wel goed zijn. Het is daarom zinvol om te vermelden wat de meest verkochte producten of diensten zijn. Je zult zien dat de meeste bezoekers hierin meegaan. Sociale bewijskracht is sterk. Het moet natuurlijk wel waar zijn, maar dat spreekt voor zich.

Wie goed doet, goed ontmoet

Als ik de hobbel heb genomen dat ik eindelijk weet welke kleuren ik wil, dan moet het nog op de muur worden gebracht. Ik heb geen tijd, zin en energie om dat alleen te doen.  En daarin blijkt dat wederkerigheid heel goed werkt. Ik kreeg veel hulp. Ik leef volgens het principe:

‘Wie goed doet, goed ontmoet’

Niet in de zin van een afstreeplijstje, ik heb dit voor jou gedaan, dus nu verwacht ik iets van je terug. Maar het is mijn levensstijl.

Handelen vanuit oprechte gevoelens

Ook al word ik niet goed behandeld, ik geloof dat als ik altijd vanuit goede bedoelingen handel, dat ik dan word beloond. In welke vorm dan ook. Ik ben heel dankbaar dat ik hulp kreeg aangeboden van mijn vrienden. En het raakt me dat ik zelfs hulp kreeg aangeboden uit onverwachte hoek. Ik moet dan toch iets goed hebben gedaan? Dat voelt prettig.

Wederkerigheid

Wederkerigheid is ook één van de zes geheimen van invloed uitoefenen volgens van Robert B. Cialdini. Mensen voelen zich onbewust verplicht iets terug te doen als ze iets van je hebben gekregen. Ook al is dat niet je bedoeling of je insteek. Iets terugdoen bevredigt een bepaald gevoel. Het voelt prettig.

Verborgen verplichtende werking

Deze verborgen verplichtende werking kun je aanspreken in je website. Jij wilt graag in contact komen met je doelgroep. Door je kennis te delen of een monster van je product te geven kun je je doelgroepen kennis laten maken met jouw professionaliteit of de kwaliteit van je product. Dit kun je aanbieden op je website en daarvoor vraag je een e-mailadres terug. Een klein offer van wederkerigheid. Maar voor jou van grote waarde. Je kunt hiermee een start maken met online-communiceren.

Hulp nodig

Mocht je webteksten of webadvies nodig hebben, dan wil ik je natuurlijk altijd helpen. Bel me gerust voor een afspraak om jouw situatie en wensen te bespreken. Dan kan ik kijken wat ik voor jou kan doen.

wederkerigheid

Laat een reactie achter