wel of geen slider

Wel of geen slider op je website?

Wel of geen slider op je website? Dat vraag ik me af. Ik zie regelmatig websites met een grote header waarin foto’s circuleren. Het lijkt een ‘must have’ voor op je website. Maar ik irriteer me eraan. Waarom is het dan toch zo populair? Of is het kopiegedrag?

Carrousel geeft ruimte tot communiceren zegt de zender

Een carrousel zoals een slider ook wel genoemd wordt, zijn de afbeeldingen bovenin je website die automatisch om de paar seconde wisselen. De slider geeft ruimte om je boodschap aan je bezoeker te geven. Marketeers zijn er dol op. Door de verschillende afbeeldingen te laten rouleren geef je op de belangrijkste pagina (home) de verschillende aanbiedingen weer. En bovendien ziet het er chique uit.

Het is irritant zegt de ontvanger

De zender is positief. De ontvanger denkt daar anders over blijkt uit het onderzoek van Jacob Nielsen.

  1. Het is vervelend voor je bezoeker om de controle van de navigatie te verliezen.
  2. De teksten op sliders staan te kort in beeld om ze te kunnen lezen.
  3. De bezoekers zien je slider als banner en negeert heel de slider.
  4. Je slider leidt af van de content, de inhoud van je website.
  5. Het vergt capaciteit om de carrousel te laten draaien waardoor de website trager wordt.

Conversie beperking

Volgens onderzoek van de Universiteit van Notre Dame wordt er ook niet geklikt op de tweede of derde foto in de banner. Als er al op geklikt wordt dan is het op de eerste foto.

  1. Als alleen de eerste foto een klik oplevert, waarom dan nog meer foto’s aanbieden?
  2. Waarom de bezoeker afleiden met foto’s die geen meerwaarde bieden?
  3. Waarom je site vertragen als het geen toegevoegde waarde heeft?

Wanneer kan een slider werken?

  • Laat de slider niet automatisch rouleren maar laat je bezoeker zelf door de verschillende afbeeldingen van je slider heen klikken. Geef je bezoeker de controle terug.
  • Zet een korte tekst in de slider met een link naar lees meer
  • Link in ieder geval naar een relevante pagina die direct in verband staat met de boodschap op de slider.
  • Meten is weten. Kijk regelmatig in Google Analytics of de  slider voor jou werkt.

wel of geen slider

Wat is jouw mening?

Heb jij een slider en werkt deze slider op jouw pagina? Of heb jij een andere mening over een slider/ carrousel? Laat dan je reactie achter onder dit artikel. Ik ben er erg benieuwd naar.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *