Je hoort steeds meer onlinemarketeers praten over SEO en zoekwoordenonderzoek. Een zoekwoordenonderzoek is belangrijk om te bepalen welke woorden en woordcombinaties je het beste kunt gebruiken in je webteksten om je website te optimaliseren.
Serieus zoekwoordenonderzoek
Vaak blijkt bij een gedegen zoekwoordonderzoek dat er anders wordt gezocht, dan dat jij in eerste instantie had gedacht. Jammer als je die kansen laat liggen.
In dit artikel ga ik het hebben over:
- Zoektermen
- Verzamelen van zoektermen
- Tools
- Gezond verstand
Zoektermen
Het is goed om te weten voordat je aan je zoekwoordenonderzoek begint, dat er verschillende soorten zoektermen zijn.
Brede zoekterm
Een goed voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld auto. Er bestaan vele merken auto’s, verschillende types en kleuren.
Zinsdelen
De mens vindt zichzelf over het algemeen belangrijk. Ik, staat centraal. De neiging bestaat dan al snel op zichzelf te betrekken in een vraag. Bijvoorbeeld “Waar vind ik een gebruikte peugeot?”
Niche zoektermen
Dit zijn zoektermen die zeer versmald zijn, zodat de bezoeker direct vindt wat hij zoekt. Bijvoorbeeld een blauwe Peugeot 206 uit 2012. Een hele specifieke zoekterm waar je direct antwoord geeft op een vraag.
Long Tail
Vele kleintjes maken één grote. Op bepaalde zoekwoorden wordt veel gezocht, maar dat zijn vaak zoekwoorden waar veel concurrentie op is. Helaas heeft de eerste pagina van Google maar ruimte voor een paar linken. Als je gaat optimaliseren op minder belangrijke zoekwoorden wordt er misschien minder vaak op die specifieke combinatie gezocht, maar veel kleine zoekopdrachten maken toch groot. Dit illustreert onderstaande afbeelding. Je ziet een schema van belangrijke zoekwoorden van links naar rechts. De uitloop naar rechts is lang, als een lange staart. Daar komt de naam Long Tail vandaan.
Verzamelen van zoektermen
Brainstormen
Een goed zoekwoordenonderzoek begint met brainstormen. Schrijf zoveel mogelijk woorden op die jij aan jouw business verbindt. Leef je in en bedenk welke woorden jouw potentiële klanten gaan gebruiken om te zoeken naar een oplossing die jij kunt bieden.
Maak combinaties.
Maak tijdens je zoekwoordenonderzoek combinaties van brede zoektermen. Zoek naar aan jouw business gerelateerde niche zoektermen. Welke specifieke vragen stellen jouw potentiële klanten?
Bekijk je concurrentie
Lees de websites van je concurrenten en bekijk welke woorden zij hebben gebruikt in hun webteksten. Bekijk of je op dezelfde woorden wilt concurreren en gebruik deze woorden dan ook in je optimalisatie. Maar je kunt er ook voor kiezen jezelf te onderscheiden. Dit doe je door juist andere combinaties te zoeken.
Tools
Er zijn verschillende Tools op internet te vinden waar je je zoektermen kunt bekijken en vergelijken. De meest gebruikte en voor de hand liggende tool is Adwords van Google. Als je hier een zoekwoord intypt en op zoeken klikt, geeft het systeem aan hoeveel keer per maand er op die specifieke combinatie wordt gezocht, en hoe de concurrentie is. Daarnaast krijg je voorstellen waar ook op gezocht wordt gerelateerd aan jouw zoekcombinatie. Op deze manier is het mogelijk om zoekwoorden met veel verkeer te vinden en waar misschien minder concurrentie op zit.
Google vult ook zelf aan welke zoekwoorden veel gebruikt worden als je een deel van het woord invult in het zoekscherm. Deze functie is beschikbaar voor Chroom en Firefox.
Het is zinvol om niet alleen de zoekwoorden te gebruiken in je tekst maar ook synoniemen. Google indexeert deze synoniemen mee zonder het te zien als overoptimalisatie. Een handige tool voor het vinden van synoniemen is synoniemen.net .
Gezond verstand
De beste tool is nog altijd je gezonde verstand. Kruip in de huid van je doelgroep, noteer, analyseer en vergelijk. Maak een lijstje dat volgens jouw gezonde verstand past bij je product, je dienst en je doelgroep. Gebruik die geanalyseerde woorden voor de optimalisatie van je website.
Het kost alleen maar wat tijd. Heb je geen tijd, of heb je er geen tijd voor over. Neem gerust contact met mij op. Ik ontzorg je met kennis en plezier.
Succes!